Två saker:
1: Muskelkramper (de drar upp tandköttet, sparkar med benen och tömmer tarmen) kommer med bult med. Det är då viktigt att komma ihåg att hästen är HJÄRNDÖD och känner inget, märker inget och lider inget. Men det ser läbbigt ut =/ Mitt sto som sköts med kulvapen ryckte i 30 sekunder och låg sen stilla. Unghästen som togs med bult ryckte och sparkade etc i säkert 2 minuter, och man såg pulsen slå hur tydligt som helst. Tack vare att jag är ganska "härdad/van" och var förberedd var det ju ingen fara, men hade jag varit oförberedd hade jag fått panik och blivit halvhysterisk..
2: de GAMLA avlivningsvätskorna fungerade annorlunda än de NYA som finns idag. de gamla var ingen vacker syn då en del hästar in i det sista kämpade emot, försökte ta sig på benen och i allmänhet kämpade emot. Det kunde ta uppemot 5 minuter innan det var "över" och det var (tycker tom jag) FRUKTANSVÄRT att se. de NYA avlivningsvätskorna har ett mycket snabbare förlopp, och är mer att jmf med bultpistol.
men "dödskramper" är svårt att helt komma undan, oavsett avlivningssätt. En del hästar krampar mer, andra mindre, men de är "BORTA" när det händer, vilket är viktigt att komma ihåg.
det finns tyvärr inget stilla och trevligt sätt att avliva 600 kg stående djur på, tyvärr. Endera så faller de handlöst i backen och krampar ett tag, eller så måste man få dem att lägga sig och de brukar inte lägga sig snällt och fint som hundar utan kämpa emot mer eller mindre och försöka hålla sig/ta sig på benen.
Men när de nya avlivningsvätskorna fungerar så är det egentligen hugget som stucket mellan bult och spruta, det är en marginell tidsskillnad och ungefär samma scenario. (Förutom att man slipper avbloda när man ger spruta, vid bult MÅSTE man avbloda!)