MonteRose

Trådstartare
Jag tog hand om 4 st ca 4 veckor gamla övergivna kattungar förra sommaren. De har bott som innekatter i min o sambons 2-rumslägenhet och jag tycker nog att de trivts ganska bra även om de var lite ledsna efter hemkomsten från 3 veckor i sommarstugan där de fick vara ute lösa hela dagarna.

Nu fick brorsan avliva sin gamla katta förra veckan och han kände sig väldigt ensam. Han bor mitt ute i skogen med bara 3 grannar och katten har fått komma o gå som hon velat. Verkar levt det perfekta kattlivet.

Han fick två av mina i lördags och de var hemskt skygga de första dagarna men nu börjar de känna sig lite hemma då mattorna flyttas och de blivit tama så brorsan kan klappa och lyfta dem. De kommer att stanna inomhus i alla fall en vecka så de får fullt förtroende för honom sen är det tänkt att de ska få komma ut.

Jag saknar dem kolossalt men försöker intala mig att detta är det bästa för dem samt det blir hälften så mkt sand och mat att släpa hem, hälften så mycket att mocka i lådorna men samtidigt hälften så mycket katter i sängen :cry:.
De två kvarvarande syskonen är pipiga och mycket mer keliga än vanligt.

Har jag gjort rätt?

Ska jag åka och hälsa på dem?

Kommer de att glömma bort mig? Hur lång tid tar det i så fall?

Tar tacksamt emot lite tröst

Sv: Tröst?

Självklart har du gjort rätt! Dom får det ju säkert mycket bättre ute hos brosan på landet än i eran lägenhet där dom får trängas med två till ;) Dom glömmer snabbt bort dig, fast är du där ofta så tar det säkert lite längre tid, dom kanske känner igen dig i början. Varför skulle du inte åka och hälsa på? Jag hälsar på mina kattungeköpare ofta och det är hur roligt som helst att se hur bra dom har det!

Tack för ditt svar!
Jag tänkte att det kanske skulle va förvirrande för dem om jag hälsar på. Att "mamma" kommer för att hämta "hem" dem och de inte vet vem de ska ty sig till. (Vet att det är fnoskvarning, här)
De är ju så pass gamla, har trivts väldigt bra med varandra och aldrig varit skilda åt.

Jag tror det mer är du som ser dig som deras mamma än vad dom gör ;) Fast dom kan kanske uppskatta att du kommer och hälsar på om det inte har gått såpass lång tid så att dom glömt bort dig redan, jag tror inte dom tror att du ska ta med dom hem igen. Tycker det låter som om dom har perfekta förutsättningar för att få ett härligt kattliv! :)

Jo, jag har problem med att hålla hönsmammeriet på acceptabel nivå.
Nu känns det i alla fall lite bättre.
Brorsan som tidigare haft en mer pragmatisk syn på katthållning, har hyfsat till sig och börjat tillverka kattleksaker samt handlat riktig sand och mat.

Ok, har bestämt mig för att åka o hälsa på dem på söndag. Då är frågan;

Ska jag ta med mina katter?

Finns det nån vits med att syskonen håller kontakten?

Det kan ju hända att brorsan måste resa bort eller att hans allergi blir för besvärlig för honom så han måste lämna tillbaks katterna.

Hur ofta bör de träffas för att de inte ska glömma bort varandra?

Jag tycker inte du ska ta med dina katter, dom andra katterna har ju sitt revir hos din bror nu och dom kan bli stressade om det plötsligt kommer in två rivaler, speciellt om det bara är för kortare stunder. Reser han bort så är det ju bättre att du åker ut och ser till katterna där han bor, ist för att flytta på dom, måste han lämna tillbaka katterna så blir ju det ett senare problem men jag tycker som sagt inte du ska försöka med att dom ska "hålla kontakten", katter funkar inte som vi och dom kommer inte ihåg varandra på samma sätt, efter ett tag så ser dom bara varandra som rivaler.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka