Tror ni att det är något fel på min hund?

HeddaVovven

Trådstartare
Jag har en Tollare som är ca ett år gammal. Sedan i våras så har hon blivit så himla slö och ointresserad av att leka och busa. Innomhus så sover hon mest hela tiden och utomhus så lunkar hon mest omkring ett par meter bakom mig. Hon galopperar sällan utom när man kastar en pinne eller liknande.
Jag har haft Scalibor på henne som jag nu tagit av då det i sällsynta fall kan orsaka slöhet.
Hon äter och dricker som vanligt och pälsen är blank och fin. Jag har kollat efter hälta men jag kan inte se någon.
Jag har pratat med veterinären och fått en tid för provtagning men jag tar gärna emot tips och ideér på vad som kan vara fel. Någon som varit med om något liknande?

Sv: Tror ni att det är något fel på min hund?

Har hon haft någon fästing?
De fästingburna sjukdomarna kan ju ha väldigt diffusa symtom.
Lycka till!

Ja hon har haft tre fästingar som jag har sett och tagit bort. Veterinären var också inne på att det kan vara någon färtingsjukdom så därför bad hon mig vara uppmärksam på hälta men hittills har jag inte kunnat se någon.

Erlichios - fästingburet m andra ord, behöver inte ge hälta.
Se till så ni tar det provet.

Håller med!
Min hund har haft Erlichios och det behöver inte ge hälta. Däremot var min hund också väldigt "oengagerad".
Säg ifrån så att provet tas. Desto fortare det upptäcks destor större är chanserna att det går att bota.

Har skrivit upp det och ska be att dom kollar det.

Hade din hund några andra symptom än slöhet?

Han var lite stel när han skulle resa sig efter att ha sovit. Annars var det bara slöhet vad jag minns. För jag vet att vi sa att om han inte är sjuk så är det värmen som gör sitt. Det var under förra sommaren och min hund har mkt päls.
Annars drack och åt han som vanligt och om man ville stimma upp honom så gick det men han tog inga egna initiativ.
Väldigt diffust och det var bara en känsla om att något var fel som fick mig att köra in honom. Min dåvarande sambo tyckte inte det var något att hispa upp sig men nu är jag glad att vi åkte in.
Tack vare att vi upptäckte det väldigt tidigt så gjorde den jobbiga antibiotikakuren susen och han är frisk idag. Det finns hundar som man är tvungen att ta bort om sjukdomen blir kronisk.

Nämnas bör också att han hade haft typ 3 fästingar så det ska bara en liten till för att de ska bli smittade. Läskigt:eek:

Ush, det låter inte alls trevligt!
Ju mer jag tänker på det, desto mer säker blir jag på att något är fel. Tempade henne nu men den var normal. Däremot spydde hon för en liten stund sedan. Det behöver väl i och för sig inte betyda något men allt sammantaget så blir man ju orolig ...

Varför är antibiotikakutren så jobbig?

Min hund tempade heller inte. Vill inte måla fan på väggen. Det behöver ju inte vara nått alvarligt.
Antibiotikakutren var jobbig för den höll på i nästan 2 månader och han mådde illa av den vilket resulterade i att han inte åt och var fortsatt omotiverad och slö. Tränade ingenting med honom hela sommaren vilket medförde att vi kom efter i lydnaden.

När löpte hon senast?
Hon kan helt enkelt vara skendräktig. Min tik blir oxå riktigt nere av hormonerna. Hon blir slö, ser ut som att allt är jättetråkigt o hemskt. Äter inte, är inte intresserad av att leka.. väldigt allmänpåverkad helt enkelt.

Hon slutade löpa för ca tre veckor sedan ungefär, kan hon redan vara skendräktig?
Det vore ju skönt om det kunde vara något så enkelt ...

vår tik börjar förändras redan innan löpet, efter löpet är hon så låg att hade man getthenne ett vapen så hade hon nog tagit saken i egna tassar...:crazy:
Motion, dra ner på maten o mkt kärlek är de bästa rekommendationerna. Vi har varit på undersökning med vår tik en gång då jag oxå kände att herregud, hon är nog döende. Men nejdå... bara proppfull med hormoner...
Det brukar gå över efter ca 2 mån efter löpet. O då blir hon som vanligt igen. Full rulle o tycker livet är skitkul.

Okej, det låter ju som att det skulle kunna vara skendräktighet. Hon blev oxå slöare en tid innan löpet. Under höglöpet blev hon extremt slö men det värsta gick över ganska snabbt. Nu är hon ungefär likadan som hon har varit sedan innan löpet.

Det känns verkligen som hon är döende och nog också skulle vilja ta saken i egna "tassar" som du säger. Tur att jag inte har några vapen eller långa rep liggandes hemma ...:)

Är du orolig så kolla henne hos veterinären, det gjorde jag o det var skönt att veta att det inte var ngt allvarligt.
Men som sagt det låter inte alls omöjligt att hon är skendräktig. De flesta tikar blir det mer eller mindre.

Lycka till.

De fästingburna sjukdomarna kan ju ha väldigt diffusa symtom.

Håller med!!

*kl*

För två år sedan så började vår hund bete sig märkligt. Han morrade och skällde på tex reklamskyltar, byxor som hängde över en stolsrygg osv. Det var precis som om han inte såg som han skulle.

Vi beställde tid hos veterinären, rädda för att det skulle vara linsluxation, som är den enda kända sjukdomen hos rasen.

Men de lös ögonen och hittade inga fel. Däremot visade blodprovet att han hade borelia.

Förutom det med synen så märktes det ingen skillnad på honom. Han var lika pigg och glad som vanligt.

Hoppas du får svar på vad det kan vara! :)

/Timsetim

knapplån ...

Lite uppdatering:
Har funderat lite till och pratat med en annan veterinär. Han tyckte det lät som skendräktighet. Hon har lite svullet juver dessutom. Hon har ätit dåligt sista dygnet men dricker som vanligt. Har fått en ny tid för att ta blodbrov hos honom nu på fredag, hos den andra veterinären fick jag inte tid förrän om två veckor så det känns bra.

Tack alla för era tips och råd! :)

Du får berätta vad vet sa på fredag.
Vår tik som sagt, hon kunde gå i dagar utan att äta ngt. Ville typ bara sova, när vi skulle ut o springa vilket hon i normala fall tycker är jättekul så fick man släpa med henne. Jättekul. Det var då jag åkte till vet för att utesluta att hon hade ont någonstans. De röntgade henne och tog alla möjliga blodprov för att vara på säkra sidan men hon var kärnfrisk.
Endast skendräktig....
Så en del tikar blir riktiga deppisar runt löp. Men när man vet bakomliggande orsaken är det lättare att slappna av o veta att det är "normalt" o att hunden inte är allvarligt sjuk.

:)

Slutade hon löpa för 3 veckor sen? Säker på att hon inte är dräktig?

Vi var hos veterinären i fredags och han hittade inget fel på henne. Dock tog vi blodprov för att kunna utesluta ev. fästingsjukdom, resultaten har vi inte fått ännu.
Men, men, hunden är mycket piggare nu, inte alls det här oengagerade slöa sättet som hon uppvisade tidigare i veckan. Veterinären tyckte nog att jag var lite nojjig, han tyckte bara jag skulle vara tacksam över att jag har en så cool och avslappnad hund, det är inte alla som lägger sig ner för att vila en stund på undersökningsbordet ...:rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 245
Senast: Berin
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min hund. Jag är arbetslös och alltså hemma hela dagarna och har med andra ord rätt bra koll på...
Svar
18
· Visningar
11 399
Senast: Milosari
·
T
Övr. Hund Jag köpte fästinghalsbandet Scalibor vet. 0,76 g till min japanska dvärgspets. Den verksamma substansen är deltametrin som tillhör den...
2
Svar
31
· Visningar
15 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka