Tröött på PÄLS..!!

Lenis

Trådstartare
Hur länge fäller de egentligen?? Blir galen på allt hår överallt Snart tar jag fram dammsugaren :D Min foderhäst har fällt i omgångar men nu är det VARMT här, ca 15 på dagarna minst, och han står inne på nätterna & har täcke lite kallare dagar, så man tycker han kunde släppa vinterpälsen nu.. Det syns fortfarande exakt var han är klippt och så. Har haft våra hästar helklippta tidigare så jag har aldrig haft såna här hårängder att brottas med :smirk:

HärMÄNGDER skulle det ju va :angel: Och han får både linfrö vitaminer & mineraler så jag kan ju inte ge mer fodertillskott än vad jag gör..

Min (oklippta) islandshäst brukar fälla från början av februari tills i slutet av maj, ungefär. Täcke tror jag inte har någon betydelse för pälsfällningen, och inte utomhustemperaturen heller - det är huvudsakligen ljuset som avgör när hästen skall börja fälla/sätta päls.

Man kan däremot hjälpa hästen att få bort lös päls snabbare genom att vara flitig med borste/skrapa. Själv använder jag "koskrapa" i metall i början när pälsen är tjock, och sedan gummiskrapa när pälsen börjar bli tunnare.

Min pålle har inte börjat fällt ännu! Vid den här tiden brukar det vara fullt krig med håren som du har det.

Alla gnäller.. Till och med dom som har hästar som är helklippta. En annan har ju fyra superlurviga shettisar att få bort pälsen på.

Massor, massor av jättelånga shettishår. Vita, svarta, gråa och fuxhårstrån överallt. Jag skulle nästan spara all päls och se hur mkt det blir. Säkert 500 ikea kassar. ;)

Lillan har en fölpäls och vinterpåls som få.. har faktiskt aldrig haft en häst med sååå mycket päls... Fick klippa bort det värsta under magen på den stackarn för det bara tovade sig.. trots att jag borstar flitigt. Dessutom börjar hon ändra färg.. mycket jobbigt eftersom hon redan har pass.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 695
Senast: Efwa
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar