Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns också betalda troll.Det bästa botemedlet mot uppenbara troll? Bara ignorera. Svara dem inte, bekräfta inte, så kommer de sticka efter ett tag när de inte får ut något roligt av det.
Gör de verkligen det?Det man ska komma ihåg när det gäller faktiska troll och inte bara meningsmotståndare (många verkar inte förstå skillnaden) är att det inte alls är viktigt att de "inte får stå oemotsagda". Ett troll HAR inga riktiga åsikter. Abortmotståndare? Fullblodsrasist? Extremvegan som vill att köttätare ska få fängelse? Det spelar ingen roll, det är inte riktiga åsikter och det är inte en debatt. Troll lever för att provocera och rättar retoriken efter vad som får störst effekt, det är alltså totalt meningslöst att försöka argumentera emot för det enda man gör är att hälla bensin på elden.
Det bästa botemedlet mot uppenbara troll? Bara ignorera. Svara dem inte, bekräfta inte, så kommer de sticka efter ett tag när de inte får ut något roligt av det.
Gör de verkligen det?
De lyckas ju med att få en arena att under täckmantel sprida det som står på agendan till X läsare som inte genomskådar det hela. Och får, om de är duktiga, tillräckligt många svar från de som inte upplever att det är ett troll de diskuterar med för att överleva.
OM man svarar så är det i min tanke för att balansera saker gentemot andra läsare i egenskap av tredje part. Och för att freda forumet genom att inte låta kvaliteten på innehållet opåtalat sjunka under en acceptabel nivå.
Man kan såklart se det så. Jag blir mest irriterad på att folk fortsätter att älta och mata i sida efter sida efter sida efter sida... det gör trådarna oläsliga och det tillför absolut ingenting, framförallt i situationerna när det pågår en intressant diskussion samtidigt mellan andra användare som drunknar i ert eviga ifrågasättande. Ni kommer inte vinna, inte konvertera någon eller få denne att ändra åsikt så varför lägga tiden och energin ärligt talat. Som sagt de skriver inte som de gör för att de faktiskt tycker så utan det är bara för att provocera. Ju mer ni upprörs desto roligare är det.Det här är jättesvårt och aktuellt, bra trådstart @Jeffery .
Jag tänker i samma banor som @MiaMia i inlägg 3 här ovan. Jag har ett stort intresse för den aktuella trådens ämne, och det är roligare att diskutera sakfrågor när alla inte tycker samma sak. Men det finns periodvis inlägg i tråden som gör att det inte känns bra att vara där. Nu på sistone förekommer det en del inlägg som jag tolkar som eventuellt försök till påverkanskampanj. Om det inte är det, är det bara utslag av en ganska trist debattör med trolltendenser.
Oavsett är det svårt att veta var man ska göra. Jag kanske ska ignorera ett tag bara och se om det händer nåt.
Jag ser det nog inte som att jag vill "vinna". Men det är ett diskussionsforum, det är roligt att diskutera om diskussionen förs på ett vettigt sätt. Det har det inte gjorts i den aktuella tråden.Man kan såklart se det så. Jag blir mest irriterad på att folk fortsätter att älta och mata i sida efter sida efter sida efter sida... det gör trådarna oläsliga och det tillför absolut ingenting, framförallt i situationerna när det pågår en intressant diskussion samtidigt mellan andra användare som drunknar i ert eviga ifrågasättande. Ni kommer inte vinna, inte konvertera någon eller få denne att ändra åsikt så varför lägga tiden och energin ärligt talat. Som sagt de skriver inte som de gör för att de faktiskt tycker så utan det är bara för att provocera. Ju mer ni upprörs desto roligare är det.
Det jag upplever som mest svårhanterligt (för min egen del alltså) är användare som ÄR slipade debattörer, men medvetet går in i att använda en intellektuell ohederlighet till att underminera förutsättningarna för en ärligt menad diskussion. (inte bara i relation till sig själv, utan även mellan andra deltagare)Jag tänker i samma banor som @MiaMia i inlägg 3 här ovan. Jag har ett stort intresse för den aktuella trådens ämne, och det är roligare att diskutera sakfrågor när alla inte tycker samma sak. Men det finns periodvis inlägg i tråden som gör att det inte känns bra att vara där. Nu på sistone förekommer det en del inlägg som jag tolkar som eventuellt försök till påverkanskampanj. Om det inte är det, är det bara utslag av en ganska trist debattör med trolltendenser.
Jag ser det inte som en fråga om upprördhet eller att vinna. Jag ser det som en fråga om att hantera ett samhällsproblem.Man kan såklart se det så. Jag blir mest irriterad på att folk fortsätter att älta och mata i sida efter sida efter sida efter sida... det gör trådarna oläsliga och det tillför absolut ingenting, framförallt i situationerna när det pågår en intressant diskussion samtidigt mellan andra användare som drunknar i ert eviga ifrågasättande. Ni kommer inte vinna, inte konvertera någon eller få denne att ändra åsikt så varför lägga tiden och energin ärligt talat. Som sagt de skriver inte som de gör för att de faktiskt tycker så utan det är bara för att provocera. Ju mer ni upprörs desto roligare är det.
Om det är specifika användare som står för dessa inlägg kanske man kan lägga just de personeerna i sin ignoreralista om det gör det lättare att inte "mata trollet" och lättare låta bli att läsa det som gör att man inte känns bra?Det här är jättesvårt och aktuellt, bra trådstart @Jeffery .
Jag tänker i samma banor som @MiaMia i inlägg 3 här ovan. Jag har ett stort intresse för den aktuella trådens ämne, och det är roligare att diskutera sakfrågor när alla inte tycker samma sak. Men det finns periodvis inlägg i tråden som gör att det inte känns bra att vara där. Nu på sistone förekommer det en del inlägg som jag tolkar som eventuellt försök till påverkanskampanj. Om det inte är det, är det bara utslag av en ganska trist debattör med trolltendenser.
Oavsett är det svårt att veta var man ska göra. Jag kanske ska ignorera ett tag bara och
Fast jag talar inte om sådant som har att provocera och skapa reaktioner som huvudsyfte.Om det är specifika användare som står för dessa inlägg kanske man kan lägga just de personeerna i sin ignoreralista om det gör det lättare att inte "mata trollet" och lättare låta bli att läsa det som gör att man inte känns bra?
Genom att endast besvara och diskutera med användare som ger underlag för en konstruktiv dialog så brukar inlägg skapade endast för att provocera minska efter ett tag.
@BornAgain
Är det någon man upplever gör reklam för specifika produkter kan man ju rapportera ett inlägg så moderator får titta på det och avgöra om det är inom reglerna.
Går ju att skriva i kommentar att användaren skrivit flera inlägg som vill föra fram samma sak senaste tiden.
Men man kan ju bara hjälpa till att förhindra det genom sin egen del i det? Ju fler som gör det desto bättre effekt?Fast jag talar inte om sådant som har att provocera och skapa reaktioner som huvudsyfte.
Utan som Jeffrey säger i trådstarten det som i förlängningen är potentiella påverkanskampanjer.
Mitt individuella ignorerande är inte en lösning på den frågeställningen och det handlar inte primärt om att mitt eget läsande ska kännas bra. Oavsett om jag ignorerar, tyst läser eller svarar blir jag på olika sätt ett indirekt verktyg genom mitt deltagande på forumet. Och forumet blir också ett verktyg, vilket är något jag inte önskar ska ske.
Fast jag talar inte om sådant som har att provocera och skapa reaktioner som huvudsyfte.
Utan som Jeffrey säger i trådstarten det som i förlängningen är potentiella påverkanskampanjer.
Mitt individuella ignorerande är inte en lösning på den frågeställningen och det handlar inte primärt om att mitt eget läsande ska kännas bra. Oavsett om jag ignorerar, tyst läser eller svarar blir jag på olika sätt ett indirekt verktyg genom mitt deltagande på forumet. Och forumet blir också ett verktyg, vilket är något jag inte önskar ska ske.
Jag håller inte med om att det är harmlöst jag tycker det är otrevligt minst sagtTrollning är ju att skriva inlägg med ett innehåll som i huvudsak är till för att provocera, jag tror bara jag sett en användare göra så och det är tveksamt om man kan kalla det trollning, inläggen är mer att retas lite. Tycker det är harmlöst.
Men sen finns det några som man kan misstänka är politiskt aktiva och som skriver för att anonymt driva opinion, det märks på vilka trådar de är aktiva i och framförallt på hur de skriver, det lyser igenom att det är någon som är mer än allmänt politiskt intresserad.
Att jag tycker det är harmlöst är dels för att det inte är särskilt provokativa saker som skrivs, mer typ "heja Trump" och dels för att det görs på ett tydligt sätt så enkelt att bara ignorera inläggen om man vill.Det är din åsikt
Jag håller inte med