Inte för att travfabrikerna finns. Utan för att det springer alldeles för många trötta hästar som inte vill vara med.
Och många av dem kommer från "travfabrikerna" då en ny amatör gör klokast att satsa på något som redan startat. En hel hög av resten har antingen något fel eller tränas på ett sätt som inte passar hästen. Och sen finns det de som lagt av också. Det finns inte bara en orsak till avläggare.
Nej det vet jag men att sänka åldern lite kanske till 8 för ston och 10 för hingstar och valacker. Bästa för hästarna tycker jag skulle vara 6 för båda könen.
Där har vi helt olika åsikter
Det är sant men har man ambitioner på framtiden får du kanske ha kvar din kompis i många många år framåt inom aveln.
Eller hur, min darling är en tåvid valack...
Jag ser minst 10-20
varje tävlingsdag. Det är detta jag vill få bort.
Det får man endast bort genom att öka kunskapen i tränarkåren. Och en del kommer aldrig att få känslan för när det är dags.
Njae inte riktigt då det finns mindre och mindre hästar borde man också höja kvaliteten på våran avel. Och satsa mera pengar på att få uppfödningen mera lönsam, så att även du och jag skall kunna hålla på med avel.
Jag tror att det är fel väg att gå. Jag HAR råd att avla, den jag tog bort nyss och min fyraåring är egna uppfödningar. Det enda jag ser med ditt sätt att tänka är fler travare på "överblivet-marknaden" då 99% av alla hingstar och valacker inte har ett skit att tillföra aveln och att den % som kan ha det ändå int får några märrar för att de är svenskfödda. Märrarna sen, hur många är det EGENTLIGEN som passar i aveln? Alla dessa som slutar tävla pga pålagringar elle andra konstiga nedärvda åkommor? Är de lämpliga att avla på? Därefter kommer de med kraftiga extreiöra avvikelser som gör att de inte håller.
Det är bara att säga grattis.
Jag satt och funderade lite i går och kom faktiskt på 4 stycken till som faktiskt blivit nyttiga hästar på äldre dagar och då räknar jag inte med min egen som jag själv bedömer som VG efter vad hon presterat under hösten.