Trollhasselextrakt

J

jezzscar

Hej!

Är det någon som testat använda trollhasselextrakt på sår? Blev rekommenderad att göra ett omslag över natten och det utlovades att såret skulle börja ta ihop direkt. Nån som vet om det stämmer? Och hur exakt man ska göra?

Tacksam för svar!

Sv: Trollhasselextrakt

menar du avkok eller ekstrakt med alkohol? har aldrig hört att det används på sår, det används som kylande liniment på hel hud. lär svida rejält!

vill du använda örter så lägg på ringblomssalva (finns på hälsokosten) eller gör en kompress av ringblomma och vallört.

Man köper det färdigt på flaska, trollhasselextrakt heter det, det är nåt engelskt märke som har en massa örter och sånt (har förstås tagoir flaskan till stallet idag). Hon i affären sa att jag skulle blöta en stor bomullstuss och låta det sitta kvar över natten. Det skulle tydligen vara jättebra som sammandragande av sår och de skulle börja läka direkt. Ville kolla om nån har erfarenhet av det innan jag vågar utsätta hästen för det...

det är visserligen samandragande men nää... inget jag vill använda på sår. det är mer för blåmärken och svullnader, lite samma effekt som arnika.

dessutom vill man gärna inte att sår ska dra sig saman för snabbt, det ska läka inifrån annars kan du få problem med var och infektioner. därav man oftast sätter drän när man syr djupa sår.

jag råder dig att använda ringblomssalva istället, det påskyndar läkningen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur