Trolig luftvägsinfektion?! Eller?

frittan

Trådstartare
okej, nu kör vi händelseförloppet lite kort. allt började väldigt plötsligt i torsdags då jag skulle tömköra miin halvblodsvalack (19 år) på utebanan. han var pigg och brallig som vanligt och ville mest öka hela tiden. så fort jag manade på i trav så hostade han. och han hostade MASSOR! han hostade så han inte kunde hålla koll på sina ben. jag bröt av och han slutade hosta. han började trava igen (självmant) och hostade lika mycket igen. jag provade trava någon minut om det skulle släppa men han hostade och hostade. till slut fick han näsblod :cry:

gick hem igen och han var som vanligt, hostade inte. hemma i stallet åt han mat och drack och var precis som vanligt. pigg och glad. trodde att han kanske hade satt något i halsen.

i fredags skulle jag rida honom lite i ridhuset. så fort jag började trava blev det likadant igen. han va jättetaggad och ville springa men han bara hostade så jag gick hem med honom igen bara.

ingen feber, pigg och äter/dricker som han ska. inte snorig förrän han börjar hosta. känns nog något svullen i strupen eller vad man ska säga ("mandlarna" eller va man ska säga hihi).

igår var han helt sjövild och busade som en tok men hostade.

hästen har gått ute nattetid ca 1 månad nu men stått inne nattetid sedan hostan började.

vad tror ni det kan vara? och vad gör man åt det? veterinär är kontaktad som gissade på övre luftvägsinfektion. veterinären tyckte vi skulle "vänta ut det" i och med att han ändå är så pass pigg. men jag undrar om man kan göra något annat? och hur lång tid det skulle ta att "vänta ut"?

bör han vara inne i stall (mer damm än ute i alla fall) eller vara ute (kallare, kanske inte bra om det är allergi?). jag vill göra det bästa för honom men blir lite osäker nu på vad som skulle vara bäst... vet inte om man kan ge någon speciell mat? om medicin ska sättas in redan? hur kan man se om det skulle vara allergi? han har aldrig varit såhär innan. hästen är 19 år, jag har haft honom i 4 år...

alla tips och råd mottages.
 
Sv: Trolig luftvägsinfektion?! Eller?

Det går så klart inte att veta om det är luftvägsinfektion eller allergi men det reder man snabbt ut m h a endoskopi. Det finns en hel del trådar här om hostande hästar och jag säger som jag alltid gör: in till klinik och kolla vad som felas. Beroende på vad det är för fel kan det vara värre att "vänta ut".
 
Sv: Trolig luftvägsinfektion?! Eller?

kan distriktvet kolla med endoskopi (stavning)? vi har väldigt långt till närmsta klinik... :cry:
 
Sv: Trolig luftvägsinfektion?! Eller?

Det är möjligt att distriktaren har tillgång till endoskopi. Ring och fråga! Och om han/hon inte har det kan de säkert tipsa om någon som har.

Hittade den här sidan med veterinärer i Kronoberg. Har du långt till alla?
 
Senast ändrad:
Sv: Trolig luftvägsinfektion?! Eller?

Min häst fick liknande hosta förra sommaren när han gick på bete. Vi åkte till klinik men ingenting hittades så veterinären tyckte bara att jag skulle avvakta ca en vecka och om det inte blev bättre på den tiden eller om det blev sämre så skulle jag höra av mig igen. 2 dagar senare fick hästen feber så då fick vi snabbt utskrivet en kur penicillin, slemlösande och finadyne. Ytterligare ett par dagar senare var hästen både host- och feberfri.
 
Sv: Trolig luftvägsinfektion?! Eller?

glömde bort atg-klinikerna. fått tid på ons nästa vecka!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp