Trögt att hyra ut stallplats

A

Annika_38

Hur har ni det hos er? Vi har just nu 6 tomma boxar i vårat kollektivstall, jag annonserar regelbundet, med vad jag själv tycker bra annonser. Men det är väldigt dålig respons.
Stallet är centralt beläget, det finns spolrum med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, stort fikarum med bekvämligheter, nära till travbana, ridhus mm. Alltså sånt som spekulanter kan tycka vara lockande.
Kallhyran är billig.
Har även kompisar som har tomma platser i sina stall.
Vad beror det på, är det så hos er också? (Jag bor i Södermanland).
Handlar det om att allt har blivit dyrt, eller?
Annika, som vill fylla stallet....:)
Obs, detta är alltså ingen annons, bara tänkt som ett "bollplank".....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trögt att hyra ut stallplats

Dels börjar det bli för dyrt att ha häst, den stora massan hästägare ligger nog på gränsen ekonomiskt redan.
Foderkostnaderna, bensin ( att ta sig till hästen) veterinärkostnader mm mm
För att inte tala om försäkringarna som jag tycker blivit hutlöst dyra.
Börjar själv fundera på hur jag ska göra, har mina i billigt kollektivstall. Men känner att ska jag fortsätta vill jag eget stall, orkar inte flänga mellan stall jobb och hem.

Här kommer folket av sig själva o vill hyra plats i vårat kollektiv fast vi är fullbelaggda...:laugh:

Detta trots att vi "endast" har paddock. Däremot har vi 4 ridhus attt välja mellan inom 10 min skrittväg från stallet...:laugh:

Här har det också alltid tidigare varit fullbelagt, men sista halvåret har vi haft ledigt. Kan vara att det blivit dyrt med foder mm. Men det borde väl få folk att se sig om efter andra alternativ än inackorderingsstallen. Men de kanske blir varse när betet upphör och silaget/höt ska betalas. Ringde runt förra veckan och kollade priser på silage, förra året betalade jag 1,14 kr kilot, nu ligger det på 2,20-2,40, kraftig höjning, men det är ju bara att betala.

Vi har inte annonserat så mycket, men ett par gånger. Vi har fått en hyresgäst som tyckte att det var för dyrt, trots att kallhyran ligger på mindre än 500:- och all tillsyn, fodringar och in- och utsläpp ingår, vi ordnar också foder (hö 2,40:-/ i år!?) och strö. Vi har inget stort stall och hyr ut bara två boxar, vi har stor fin ridbana, underbara ridvägar, nytt luftigt stall och jättefina hagar. Hyfsat nära busshållplats och större städer.

Så, ja det verkar svårt att hyra ut trots låga priser...

Ligger på 1700:-/mån, också Nordis, med eksem dessutom, så inte är det dyrt, men får kanske plussa på lite nu när hö/silage/halm-priserna ökat ganska kraftigt.

Vi har inte annonserat så mycket, men ett par gånger. Vi har fått en hyresgäst som tyckte att det var för dyrt, trots att kallhyran ligger på mindre än 500:- och all tillsyn, fodringar och in- och utsläpp ingår, vi ordnar också foder (hö 2,40:-/ i år!?) och strö. Vi har inget stort stall och hyr ut bara två boxar, vi har stor fin ridbana, underbara ridvägar, nytt luftigt stall och jättefina hagar. Hyfsat nära busshållplats och större städer.

Så, ja det verkar svårt att hyra ut trots låga priser...

Låter som man bör flytta neråt till skåne. ;)Jag betalar för våran d-ponny 4900kr/månad inkl strö och max 13kg foder. In och utsläpp på vardagar men helgerna samt alla röda dagar är kollektiva.

Låter jättebra, synd att det är så lång till Skåne.
En kompis har sin häst i ett litet stall, betalar 400 kr i kallhyra, alla in/utsläpp ingår, och hon köper in sig på deras hö/foder. Men det ligger 1,5 mi lfrån mig, vårat kollektivstall ligger i byn där jag bor, tar 1 minut att gå dit....Bra att det är nära, det är billigt, gillar kollektivt då jag kan välja foder själv, men ju färre vi är desto mer pass blir det ju...

Dels börjar det bli för dyrt att ha häst, den stora massan hästägare ligger nog på gränsen ekonomiskt redan.
Foderkostnaderna, bensin ( att ta sig till hästen) veterinärkostnader mm mm
För att inte tala om försäkringarna som jag tycker blivit hutlöst dyra.
Börjar själv fundera på hur jag ska göra, har mina i billigt kollektivstall. Men känner att ska jag fortsätta vill jag eget stall, orkar inte flänga mellan stall jobb och hem.

Fördelen med att stå uppstallad är ju alla trevliga stallkompisar man träffar, det kan ju bli lite ensamt med eget. Och sen är det ju skönt att ibland sova ut på helgmornarna...:)
Jag har haft pollan hemma tidigare men nu står vi uppstallade,men dyrt blir det förstås.. så in i h***e dyrt! Ja försäkringarn är ju hutlöst dyra, i en annan tråd här har många berättat att dom har sina tottosar oförsäkrade, de som har flera st... och har ett veterinärvårdskonto istället...

Dels börjar det bli för dyrt att ha häst, .

Eller så är folk lata och vill ha dem (hel)inackorderade?! :angel:

Nej men dyrt lr inte, folk måste ju ändå ha stallplats..
Kanske det helt enkelt inte är så mycket hästfolk i ditt område TS?
Vårt stall (ridskola) är nästan fullbelagt och just här är det ändå inte mkt hästfolk..

För mig personligen, är det oattraktivt att hyra boxplats baserad på kallhyra. Att skaffa strö och foder blir tidsödande och obekvämt och kostnaderna tenderar att dra iväg rejält, parat med osmidigheten och merarbetet det innebär. Jag överväger aldrig stall med kallhyra av den orsaken, utan vill ha strö och grovfoder inkluderat i priset.

Jag har fått för mej att det handlar om just kollektivstallen som har svårt att få fullbelagt just för att folk inte hinner med.

Vårat fullservicestall har varit totalt nerringt sedan vi började annonsera i mitten på sommaren.

//Domino_s

Jag har enbart dåliga erfarenheter av kollektivstall så för min del är det fullkomligt ointressant vad det kostar, jag hyr heller in mig och betalar för den service jag får eller sköter allt själv. :cool:

Eller så är folk lata och vill ha dem (hel)inackorderade?! :angel:

Nej men dyrt lr inte, folk måste ju ändå ha stallplats..
Kanske det helt enkelt inte är så mycket hästfolk i ditt område TS?
Vårt stall (ridskola) är nästan fullbelagt och just här är det ändå inte mkt hästfolk..

Jag har stått mkt i kollektivstall, både bra och dåliga men vill hellre nu ha helinackordering, det har inget med lathet för fem öre att göra, snarare tidsbrist, barn, jobb, mm. man är inte lat bara för att man vill ha service. Möjligtvis lite rikare...;) eller fattigare beroende på hur man vill se det...

Jag tror också att många är bekväma och vill ha fullservice.
Och vis av erfarenheterna från åren i kollektivstall skulle jag erbjuda enbart fullservice om jag skulle hyra ut någon box på vår egen gård.

Immer

Det brukar även dyka upp intressenter då det blir dags att stalla in. Andra som går i hästköpartankar kanske väntar lite med att slå till eftersom hästpriserna tenderar att bli lägre efterhand som de ska installas.

Jag har stått mkt i kollektivstall, både bra och dåliga men vill hellre nu ha helinackordering, det har inget med lathet för fem öre att göra, snarare tidsbrist, barn, jobb, mm. man är inte lat bara för att man vill ha service. Möjligtvis lite rikare...;) eller fattigare beroende på hur man vill se det...

Jag vet, jag var bara tvungen :D

Jag skulle inte heller ha tid att ha min häst i kollektivstall och då har jag varken barn eller pv.
Nu under sommaren har jag helt hand om min (+ en till just nu) varje dag och jag tycker Det tar tid. :crazy:

Jag vet, jag var bara tvungen :D

Jag skulle inte heller ha tid att ha min häst i kollektivstall och då har jag varken barn eller pv.
Nu under sommaren har jag helt hand om min (+ en till just nu) varje dag och jag tycker Det tar tid. :crazy:

Ja, jag vill hellre lägga tiden på hästen och träningen så som läget är nu. Det går ju åt många timmar varje dag bara till det.:)

Något som jag upplever kan dra ner en stallplats i sökarnas ögon är:
1. Dåliga kommunikationer
2. Kollektiv

Sen vill många att det finns andra akiva ryttare i stallet så att de har sällskap. Ett tomt stall kan kännas mindre lockande än ett nästan fullsatt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka