trög ponny

M

mesg

Är ganska nyligen ärgare till en trevlig importerad d-ponny. Hästen är mycket trevlig i all hantering och bjuder bra på hinder. Problemet är att hon upplevs allt trögare på banan. Det är min dotter som rider henne och hon får kämpa hårt med att få fram henne. Ibland hjälper det inte ens med spöet. Hon har varierad ridning dvs uteritt minst tre gånger i veckan och däremellan träning på banan. Kan vi justera foderstaten? Hon får idag hel havre. Finns det andra tips för att få igång henne. Träningen blir ju så tråkig när man hela tiden måste driva så hårt,

Sv: trög ponny

Det kan ju vara så att hon har ont någonstans.
Eller också lite överviktig eller dålig kondition? Jag tror inte att det finns några genvägar via foder för att få henne piggare om det inte är så att hon verkligen behöver mer mat.

Då tycker hon att det är tråkigt på banan!!! När ni är på banan, jobba ni henne då bara eller gör ni också ngt kul där? Hästen ser väl banan bara som "arbetsplats" och så snart hon kommer dit tappar hon all motivation!

gör något roligt i stället, låt henne bara springa runt i högt tempo utan att tvinga henne i form!
Och så var bara en 10 min på banan i början.
Ibland gör så här rid in i banan rid ett varv och gå direkt därifrån ch rid i skogen i stället! Rid trav ett varv ger henne en godis om hon var duktig och gå därifrån!
Då lär hon sig att det är inte alltid jobbigt på banan!
Släpp henne lös heja på hästen så hon springer. Ställ upp koner rid skojiga ridväger utan speciellt hänsyn till formen.

Det tar tid men efter ett tag kanske hon tycker inte lika illa om banan. jag fick de här tipsen av min tränare eftersom min häst var riktig lat på banan, men nu är han mycket piggare och gladare!
Kanske funkar för eran ponny med! Lycka till!

Lägg om ridschemat!
Rid kanske två korta (ca 40 min) pass i veckan på ridbanan. Skritta fram/av ute. Däremellan låt hästen vila i gr i veckan. UT OCH RID!!!
Jag lät min häst gå enbart ute i skogen i ca 2-3 veckor. Han var såm en ny häst när jag sedan la in paddock/ridhus igen.

Som sagt UT OCH RID!

Tack för väldigt bra tips.. Rent generellt kan vi väl säg att det inte är en häst med mycket motor i, hon är inte jättepigg i skogen heller men ändå mer framåt. När vi köpte henne hade hon gått en tid på en mindre ridskola. Kanske är det så att hon helt enkelt är lite trött på banan.. Vi ska ta åt oss era tips och prova. Funderade också om det är så att hon går mer på bete hos oss än vad hon har gjort tidigare. Än en gång tack för hjälpen.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka