"Trög" häst

Z

Zebran

Min sköthäst som jag rider är ganska trög och brukar gå för långsamt i trav och skritt. När man skänklar (ganska kraftigt) går han snabbare någr steg och sedan saktar han ner igen, då lägger jag till skänkel el. spöt och han går snabbare några steg osv. Det slutar till sist med att jag sitter och "nöter" med skänklarna vilket jag förstås vill undvika.
Vad kan man göra, finns det några bra övningar tex...?

Blir glad för alla tips jag kan få :)

Sv: "Trög" häst

Var konsekvent!

Skänkla hästen och sluta skänkla direkt när han lyssnar, men om han sedan saktar ner/tappar kraft så skänkla igen, men sluta så fort han gör rätt. Det kommer att kräva tid och tålamod, men han fattar nog tillslut : ) Om han inte riktigt lyssnar på skänkeln så kanske du ska prova jobba honom från marken ett tag och lära honom röstkommandon som du sedan kan ha hjälp av på ryggen?

Rider du på ridbana eller ute i skogen eller kanske både och?

Hästar som jag haft som kanske börjat sega ur på ridbanan har jag tagit ut i skogen i 1-2 veckor istället, finns massor med bra saker man kan öva på i skogen och man behöver inte kräva någon form i allt man gör.

Även härliga "busgalopper" där underlag tillåter piggar upp även den mest sega hästen!
Prova lära in röstkommando för trav och galopp, det kan du öva på i skogen med, underlättar kanske när man kommer tillbaka till ridbanan sedan. Blir i alla fall inte sämre ;)

Detta är om hästen verkar less liksom.. svårt att förklara..

Annars var det bra tips du fick av Zebran också!

Vad kan du?
Alltså vilka övningar/skolor kan du rida själv och aktivera hästen med?
En sån seg häst brukar vara utråkad, rid hästen med sätet och styr/dirigera med skänklarna, driv framåt i arbete och harva aldrig runt på ett fyrkantspår.
Rid ute, gör skolor och sidvärtesrörelser etc. på stigar och i den fria terrängen, bryt ett tag för att trava/gallopera, släpp hästen i en backe och samla tillbaka den för att jobba på igen.

Aldrig monotont ridande, aldrig gnatiga skänklar (som hästen föresten är stum för eftersom h*n inte bryr sig) se till att det händer saker, att hästen lär sig, får beröm och inte sätter på autopiloten.
Enda gångerna jag sitter och åker är när hästen jobbat på ett tag med något nytt/svårt och får vila och bara gå.

övergångar bygger muskler och tempoväxlingar får hästen alert..

Tack för svaren!

Tempoväxlingar är nåt jag brukar jobba med och kanske blir det lite bättre då...
Har nån någt mer tips så skriv gärna

Jag brukar hålla tempo i huvudet. Antingen räknar jag 1-2-3 eller bom-bom-bom och så snart hästen saktar av rättar jag tempot omedvetet eftersom takten störs. Vi människor är ganska rytmiska av oss så minsta avvikelse registrera hjärnan. Enkelt och användbart!
/Sessiagh

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 325
Senast: Noranovala
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 765
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar