Trög att leda

kvandi

Trådstartare
Hur skall man komma till rätta med en häst som man får släpa med sig när den leds? Hästen i fråga är ett islandssto, måttlig vilja (gör helst så lite som möjligt men ber man om arbete jobbar hon). Hon e lite "trädgårdsuppfödning", stencool vid all hantering, tål allt i princip o e snäll o trevlig -absolut ingen respektlös buffel som "går på en", men kanske lite väl van vid mig?

Om jag leder henne vid sidan/snett bakom går hon på friskt o glatt, men framför så får man helt enkelt dra med henne, om inte man vill gå i hennes snigelfart. Det går nån gräns vid huvudet, hamnar man framför huvudet så lägger hon i handbromsen. Samma sak när man har henne med som handhäst det går i princip inte för man får spjärna/hålla emot o dra med henne hela tiden.

Nån som har någon teori till varför? Och kanske framförallt hur skall jag jobba med det? Jag har ingen som kan gå bakom o schasa på henne- o skulle jag ha det så är det bara "för träning" vilket hon snabbt skulle dra slutsatsen att jag inte har till vardags...

Hjälp... :crazy:

Sv: Trög att leda

Min ena islänning är likadan, så jag väntar med intresse på svar o tips jag med :) följer tråden med spänning!

Tömkör bakifrån.

Som träning eller vad menar du? Att jag skall tömköra runt mellan hagar/stall o ridbanor, på tävlingsplatser? Det blir ju lite samma sak som det jag gör nu när jag tröttnar, dvs att jag leder brevid henne/snett bakom -då går hon på som sjutton.

Hehe, Oliver är likadan.. vad lustigt, det verkar alltså vara ganska vanligt.
Vad det beror på vet jag inte, känns som att vi tappar kopplingen emellan oss om avståndet blir för stort, och så sackar han efter...

När han går som handhäst ser jag till att han går bredvid, då håller han farten själv ju. Måste han gå bakom på stigar osv så får jag bromsa ridhästen lite.
Har tränat en "framåt!"-signal där jag pekar i färdriktningen, och använder jag den när han börjar sacka så skuttar han fram och går sen fint bredvid.

Men hur man får dem att hålla farten på avstånd har jag inte lurat ut ännu ;)

Att slita och dra i grimskaftet brukar inte ge någon som helst effekt på hästar som är tröga att leda. Det jag skulle göra istället är att säga till ordentligt EN gång att när jag säger framåt så är det framåt! T.ex. när jag börjar gå smackar jag EN gång, får jag inte en omedelbar reaktion från hästen skulle jag drämma till den en gång rejält på rumpan med grimskaftet ("runt" mig liksom, gäller med andra ord att ha ett långt grimskaft). Så fort hästen går skulle jag berömma med rösten och gå på som vanligt.
Kan kanske tyckas som en "hård" metod, men personligen tycker jag att det är bra mycket snällare att säga ifrån en gång ordentligt än att dra, slita och rycka i grimskaftet i åratal och smacka tills hästens öron trillar av :laugh:

:confused:Hur behandlar man då en häst som blir rädd av att bli slagen och kommer istället och hotar en bara man ska hämta den i hagen tex vänder rumpan till och tänker sparka till.

Den frågan är väl lite OT?
Att förstärka genom att fasa upp sin signal lär väl de flesta hästar klara om man gjort tydligt vad det är man vill.

varför ska du gå framför hästen?

Rent allmänt så finns det inget värre än hästar som går och drar och segar när man går med dem. Jag tolererar det inte. Hästar är mottrycksdjur och ligger repet an och drar i dem så kan de reagera som den häst du beskriver. Däremot tycker jag att med 4 ben så kan man helt klart gå i rask och följsam takt brevid en människa på 2 ben. Jag drar aldrig i grimskaftet, däremot kan jag markera genom att vifta med grimskaftet bakom mig, mot sidan på hästen, för att få den att förstå vad jag vill. det behövs bara ngra gånger så har de förstått.

Om man går på en stig, antingen på marken eller uppsutten på annan häst så är det bra om hästen kan följa i en normal fart även om den går bakom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 202
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 574
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 129
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Behöver hjälp av en Uppsala bo
  • Vad gör vi? Del CCIV