Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker ju inte att hunden missköts såklart. Bara att den inte just trimmasDet beror på vad förutsättningarna är. Om vi säger att du slutar klippa din pudel men fortfarande borstar och håller efter pälsen då håller sig pälsen fortfarande fin. Exakt hur lång pälsen hade blivit kan jag ej svara på. Någon gång tar det nog stopp.
Men om man låter ansikte bland annat växa ut så får den in pälsen i ögon och mun och det är inte så trevligt för hunden och kan få olika problematiker till följd.
Skulle vi ta ett annat scenario där du låter pälsen växa men denna gång inte tar hand om pälsen utan bara låter allt vara, ja då tovar pälsen ihop sig. Blir som en stor kaka. Och går det tillräckligt långt så kakar det ihop sig ända ner till huden och börjar dra där vilket resulterar i sår i hundens hud, och att det är väldigt smärtsamt för hunden. Också att pälsen är smutsig eftersom man inte tar hand om den och då kommer lätt ohyror och dylikt som gömmor sig i tovorna vilket heller inte är så hälsosamt för hunden. Sen får hunden också svårt att gå pga tovorna då den inte kan sträcka ut ordentligt.
Det finns ju "snörpudel", de trimmas inte (om jag fattat rätt) utan man låter pälsen lockas ihop i smala dreads. Tror de gör så i ansiktet också.Jag tänker ju inte att hunden missköts såklart. Bara att den inte just trimmas
Försämras pälsens funktion? Annat? Dvs. blir hunden lidande på något sätt? Om inte, trimmar man enbart för skönhets skull?
Aha! Det var faktiskt en schnauzer jag bland annat tänkte på när jag startade tråden. Det är alltså en rent hypotetisk fråga för att jag är nyfiken då jag aldrig har haft trimras själv. Just den jag tänkte på (en riesenschnauzer som levde för ca 30 år sedan) trimmades inte och jag upplevde att den luktade väldigt mycket hund. Jag upplevde inte att andra hundar luktade så mycket då och inte de hundar som sköts normalt nu heller. Jag hade en mellanschnauzer som daghund för drygt 20 år sedan och hon luktade inget alls men trimmades och sköttes minutiöst.Min Dvärgschnauzer ser ut som ett smällfett får. Och han orkar ingenting. Tycker också att han luktar hund om pälsen inte sköts.
Det var just det med väder och vind jag funderade på. Tack för infon!Om man inte trimmar ett strävhår, så kommer pälsen när den dör inte stå emot väder och vind, samt att den lättare blir tovig och drar åt sig smuts, så ja det blir ett visst lidande för hunden.
Ser ingen poäng what so ever med att köpa en hund som kräver viss pälsvård utöver kamma/borsta, om man inte vill sköta pälsen som den ska skötas.
Han blir för varm. Helt klart. Han pustar och flämtar.Aha! Det var faktiskt en schnauzer jag bland annat tänkte på när jag startade tråden. Det är alltså en rent hypotetisk fråga för att jag är nyfiken då jag aldrig har haft trimras själv. Just den jag tänkte på (en riesenschnauzer som levde för ca 30 år sedan) trimmades inte och jag upplevde att den luktade väldigt mycket hund. Jag upplevde inte att andra hundar luktade så mycket då och inte de hundar som sköts normalt nu heller. Jag hade en mellanschnauzer som daghund för drygt 20 år sedan och hon luktade inget alls men trimmades och sköttes minutiöst.
Vad tror du att det beror på att han inget orkar med full päls? För varmt?
Jag tänker ju inte att hunden missköts såklart. Bara att den inte just trimmas
Mer än att den blir lång då
Försämras pälsens funktion? Annat? Dvs. blir hunden lidande på något sätt? Om inte, trimmar man enbart för skönhets skull?