trimning/klippning av dvargschnauzer

M

mardley

Hur gamla var era dvargschnauzrar nar ni forsta gangen "gjorde nagot at palsen"? Forsta trimningen? Min tjej ar 15 veckor och jattesot i sitt lilla "rufs". Jag kammar och borstar och tycker att hon ar sot som hon ar, men efter att flera andra schnauzeragare kommit fram och sagt att "hon behover verkligen en "haircut"" blir jag lite fundersam. :o Jag har letat efter trim-stallen att ta henne till, men har i USA verkar trimning (sk. hand stripping) inte existera! "Vada rycker bort haren, vad grymt!!" ar svaren jag far nar jag forsoker forklara. De narmaste uppfodarna av dvargschnauzrar bor 3 timmar bort. Sa min fraga ar: Kan en klippning forstora? Min mamma trimmar hennes schnauzer, och hon kommer pa besok i maj. Da ska hon fa lara mig konsten i att trimma "pa svenskt vis". Men om jag vantar till maj med att gora nagot blir nog rufset tok for galet. Kan jag ta henne till en "salong" och ha dem klippa till henne lite, utan att det forsvarar trimning i framtiden? Jag vill verkligen att hon ska utveckla den dar strava, fina schnauzerpalsen. Tycker att skillnaden ar enorm mot schnauzrar har som enbart klipps. De har ju valp-pals forfarande :eek:

Sv: trimning/klippning av dvargschnauzer

Nej! Klipp inte, blir svårare att trimma om man en gång klippt hunden! Det brukar gå att få ordning på en päls som om klippt bara ngn gång men det är så mycket jobbigare och så mycket mera smärtsamt för hunden. Klipper du en ds blir pälsen mjuk och icke smuts och vatten avstötande.

Det du kan göra själv nu är att:
1. Köpa en väldigt väldigt tät kam för att kamma igenom hela hunden, brukar lossna mycket päls då.
2. Köpa en underullskam för att dra bort underullen ffa på kroppen.
3. Kamma upp pälsen mothårs så den står upp, dra bort de längsta håren medhårs så klart med hjälp av fingrarna.

Jag tycker att man ska trimma sin ds först gången mellan 9-12veckor. Men gör du som jag föreslagit är det nog ingen fara att vänta till maj. Då har du ändå fått igång lite päls då så hunden slipper bli helt kal. Hellre vänta än att klippa säger jag :)
Lycka till!

Ja, det är verkligen på tiden att åtminstonde putsa hunden.

Ja, klippning förstör i viss mån pälsen och gör att den inte skyddar lika bra mot kyla och väta. Dessutom blir det aldrig tillnärmelsevis lika snyggt att klippa som att rycka.

Visst kan du ta hunden till en salong och låta dom bara putsa, men jag skulle inte vilja att dom rörde de delar som inte skall klippas.
Om uppfödaren 3 timmar bort trimmar korrekt så är det verkligen helt klart värt att åka dit! 3 timmar är absolut inte hiskeligt mycket och det är ju inte så ofta man behöver vardagstrimma en hund.

Tack for svaren! Efter att ha ringt runt hela formiddagen, hittade jag en salong som trimmar! :banana: Sa vi har bokat tid, sa vi far se hur det gar. Aven om de kanske inte ar vana vid "hand stripping" schnauzrar, tankte jag att det ar battre an ingenting. Sedan far jag borja lara mig sjalv. Nagon som rekomenderar bocker eller annan information om trimning, nar man ska lara sig att gora det sjalv?

Som sagt... klipp inte ner hunden med maskin för att den inte ska se lurvig ut. Kamma regelbundet igenom pälsen. Kamma bort underullen på huvud och rygg (var extra noga med nacke och baken där svansen börjar) med en underullskam http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=267.
Klipp håret mellan tårna och runt tassen.
Låt bli skägg och ögonbryn!

Dvärgschnauzerringen har en bra kamningsbroshyr som visar grunderna i hur du ska kamma: http://www.dvargschnauzer.se/

Jag har den här boken av Maria Landergård. Där finns mycket noggrannt beskrivet hur man ska trimma. Bra beskrivet:
http://www.bokus.com/b/9153426886.html

BTW: Din avatar-bild är så härlig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka