• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Gilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 692
G

Gilly

Ni med strävhårsraser som trimmar era hundar själva; använder ni trimkniv? Var? Varför/varför inte?

Jag har alltid tidigare trimmat mina BT.s utan, men provade nu på min lilla tik och det är ju rena HIMMELRIKET! Går mycket enklare och är väldigt skonsamt mot fingrarna. Jag upplevde inte att pälsen blev 'illa behandlad' eller hur man nu ska kalla det, men jag har ingen större erfarenhet alls.

Vissa tycker ju att det är, för att citera en bekant, djävulens redskap (;)) och att den förstör pälsen. Jag kan förstå det om man har fel teknik och liksom skär av stråna, men annars...? Och andra tycker att det är toppen, precis som vanligt med andra ord.

Vad har ni för erfarenheter? Vad tror & tycker ni?

Gilly:)

Sv: Trimkniv

Jag använder det och tycker det är bra på vissa typer av pälsar. Olika knivar fungerar på olika pälsar. Det mesta plockar jag dock för hand då jag ofta tyckar att de skär av. Men rätt använt kan de dock vara ett bra hjälpmedel för det är slitigt att trimma.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 212
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 379
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka