Trillade av hästen i vecka 16

Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag var och tävlade när jag var i sjunde månaden med min häst. Flög av över ett hinder, var lite öm, men barnet mår idag 13 år senare alldeles utmärkt.

Måste också protestera mot pratet om "duktighetsstämpel". Jag har ridit för att jag velat och att det har fungerat och att det för mig har varit bra motion. Med sista barnet red jag för att jag ville, men också för att jag inte vill att hästen ska stå helt pga av gammal skada (ingen annan vill rida honom).

Däremot vill jag propagera för att man ska avstå från det tunga arbetet i stallet, vilket inte jag gjorde. Med följd att jag efter fyra år efter senaste graviditet fortfarande har en del ryggproblem. Där kan det nog hos mig ligga en lite duktigstämpel, man vill inte be om hjälp för att man brukar klara det själv och det är så retligt att behöva be om hjälp hela tiden.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

*kl*
Jag har förstått att det avgörande är om moderkakan skadas/lossnar eller inte.
Det är väl helt enkelt en fråga om tur/otur.
Jag har en kompis (inte gravid) som halkade på sin egen gård, föll på rumpan och skadade njurarna så att hon fick åka in och operera sina njurar. :crazy:
Och de flesta olyckorna sker i eget hem. Skära sig i fingret, halka och slå sig medvetslös, you name it. Och ändå lagar vi mat varje dag, och ändå duschar vi när vi känner oss lortiga.

Samtidigt så har jag ridit väldigt sparsamt när jag har varit gravid.
Tidigt under min första graviditet ryckte hästen till och hoppade till sidan (var kanske 7 veckor gravid eller nåt). Då fick jag väldigt mycket smärtor och även blödningar. Efter det red jag inte alls under den graviditeten och inte under nästa heller.

Under min andra graviditet skulle storhästen ridas in, och han knäckte faktiskt revbenen på min tränare, så det var kanske bra att det inte var MIN mage som blev mellan honom och väggen, även om det ju var förj-ligt att min tränare inte kunde skratta på flera veckor.

Min tredje graviditet var i högsta grad ofrivillig, och jag tröstade mig med att rida så länge jag bara kunde. Till slut fick jag ge upp (kanske 7:e månaden), för att jag kom upp, kunde rida en stund innan foglossningen blev djävulsk... men jag kom inte NER från hästen. :eek:
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

En bekant åkte av en stor häst på 178 i manken och hamnade på läktaren (det är jättelåga väggar i det ridhuset mellan banan sas och läktaren). Hon var gravid då och inget hände.:)
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Nä, det känns fint idag också... o jag var hos BM o lyssnade på hjärta o det var inget problem... enda problemet är att ryggen är stel som sjutton! :)
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

När jag vart gravid så kände jag att det var en onödig risk som jag inte var villig att ta. Sen kan det hända olyckor när som, men jag ville inte utsätta mig i onödan.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag ramlade eller rättare sagt gled av det mycket runda stoet jag red i skogen när jag i 5 månaden.

Jag slog mig inte, jag gjorde mig inte illa och jag landade mjukt och fint i snön och allt var frid och fröjd så långt men ett stort med jag kom inte upp på hästen igen!!! Vi pratar inte om ett halvblod på 175 cm utan om ett litet nätt islandssto på ca 130 cm.

Jag grät innan jag kom upp på hästryggen igen, hästen vägrade stå still när jag försökte på in foten i stigbygeln och dansade runt mig hela tiden, jag gick en bit och hittade en sten att stå på och häst(fan) fortsatte dansa som en ballerina, efter 25 min stod hon till slut still och jag kom upp igen. Hade jag inte tagit mig upp så hade jag haft en nätt promenad på ca 3 km hem genom 2 dm snöig skog.

Det behöver inte vara just fallet som gör att man får missfall eller sätter igång förlossningen det kan vara så att man är långt hemmifrån som i mitt fall och har en bra bit hem och inte kommer upp på hästen igen.

För min del hade det kanske satt igång något för så fort jag gjorde något som var fysiskt ansträngande så fick jag sammandragningar, riktigt kraftiga dessutom.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Hmm vill också rida ju!!
Fast har ingen häst längre.
Är också gravid och alla här verkar få spader bara man nämner ordet rida:crazy:. Kan alla andra rida så kan väl jag. Irriterande
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag har inte ridit på 5 veckor för att jag har mått så j***a dåligt! Men nu mår jag lite bättre å hoppas på att jag gör d imån me för då ska det ridas!!! :banana:
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jagskulle egentligen inte rida min unghäst mer hade jag sagt... men så skulle en medryttare rida för första gången o då tänkte jag att jag skulle sitta på lite o rida några varv i paddocken innan hon satt upp...... Han som alltid varit som en filbunke lev helvild o jag åkte av!! Landade iof mjukt, på rygg i sanden o det gjorde inte det minsta ont.... men visst blir man lite nervös efteråt...

Nån annan som råkat ut för samma sak o kan lugna mig??

Jag ramlade av 4 dagar innan sonen föddes.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Nä, det känns fint idag också... o jag var hos BM o lyssnade på hjärta o det var inget problem... enda problemet är att ryggen är stel som sjutton! :)

Vad skönt att det gick bra!
Jag slutade rida mellan 3:e och 4:e månaden. Då hade magen börjat stå ut så pass att det kändes som en stor risk med en avfallning.
Jag har sysslat med hästar sedan 7 års ålder så det kändes faktiskt inte så farligt med ett ridningsuppehåll på 5-6 månader. Ett piss i den stora oceanen av ridning.
Jag skulle aldrig förlåta mig själv (och inte heller min sambo) om jag förlorade våra barn p.g.a. min ridlust men var och en gör ju som man vill (även om det för mig känns precis lika förbjudet att rida höggravid som med en lillbebis i sele på mage eller rygg). Även den snällaste häst kan bli skrämd så att man har en snäll häst är ingen garanti för att man inte ska åka av.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag skriver inte detta för att oroa dig utan för att påtala det.
Vid fall kan moderkakan skadas o ger då inte längre näring till barnet.
Nu kanske du inte känner aktivitet än o därför inte kan känna minskad aktivitet heller. Jag har själv trillat o inte brytt mig så mycket men då fick min hysteriska kompis mig att åtminstone ringa in o prata med mvc.

Mest ville jag säga det så att OM det skulle va nåt så slipper du känna i efterhand att "alla sa ju att det var lugnt"...
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

kl

Jag hade tänkt rida så länge jag kom upp på hästen men tappade totalt intresset när jag inte kunde träna längre. Så jag slutade nångång runt v 18, då fick jag håll så fort jag började trava. Det var inte så jäkla kul att bara skritta och galoppera, och eftersom vi inte har några direkta mål som är tidspressade så valde jag att sluta. Nu längtar jag tills jag kan rida och träna igen.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

*Kl*
Jag är i v.19 nu och rider några gånger i veckan. Jag känner inte av min graviditet överhuvudtaget när jag rider men funderar ändå på att snart lägga av för säkerhets skull.
Iof har jag en jättesnäll häst men jag påmindes nu när älgjakten började här att även snälla hästar kan hoppa till. ;)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som idag är 7 år, hon är en häst med mycket temperament men godhjärtad. :love:Hon skulle aldrig göra något...
2
Svar
26
· Visningar
3 890
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp