Trillade av hästen i vecka 16

A

Annikan

Jagskulle egentligen inte rida min unghäst mer hade jag sagt... men så skulle en medryttare rida för första gången o då tänkte jag att jag skulle sitta på lite o rida några varv i paddocken innan hon satt upp...... Han som alltid varit som en filbunke lev helvild o jag åkte av!! Landade iof mjukt, på rygg i sanden o det gjorde inte det minsta ont.... men visst blir man lite nervös efteråt...

Nån annan som råkat ut för samma sak o kan lugna mig??
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Tror du kan vara lugn .Barnet ligger skyddat i livmodern.Jag ramlade av flera gr när jag väntade mitt första barn ,sista gr i 8:de månaden och det var inte så smart..bäckenfogarna pallade inte riktigt för det. Med andra barnet ramlade jag av min unghäst ,det var innan jag visste att jag var gravid. Det gick också bra .Med nr 3 tog jag det lugnare och ramlade inte av alls.Deyt är nu många år sen och de är nästan alldeles normala.:D
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag drattade av och bröt tre revben i vecka nio när jag väntade sonen. Det var inte så lyckat givetvis men vi fick göra ett VUL på akuten och allt var bara fint.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

:rofl:haha..... ja, det låter bra.... kan tro att det inte var så farligt eftersom jag inte har ont efter... men alltid skönt att höra att andra klarat sig o barnet utan problem!! Tack för svaret
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

toughcookie..... det lät ju inget vidare förståss - kan tänka mig att det var nervöst! Men det var ingen fara för barnet då eller?
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Varför finns den där "duktigstämpeln" på tjejer som rider under graviditeten på buke?
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

vad menar du med duktigstämpel? Jag anser själv att det var dumt av mig - men det är lätt att vara efterklok och svårt att förutse att han för första gången i sitt unga liv skulle busa till det som han gjorde idag... Har iof inte varit inne o läst på "förälder" här förut - men jag förstår inte vad du menar?
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Alltså,jag menade inte dig personligen,utan stämningen på buke över lag i frågan.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

För att det är hästtjejer på buke som alla har ett och samma intresse, dvs hästar och ridning? ;)

Personligen är jag för feg, jag ramlade av mitt sto många gånger i början av grav och red inte alls mycket efter ett tag, satt upp en snabbis i vecka 20 men har inte ridit sedan dess, pga riskerna..
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag åkte på magen när jag skulle släppa märren på bete i somras, då var jag i v. 34. Pang rakt på kulan och släpad efter henne. Tack och lov skulle jag ändå in på ett tillväxt-UL dagarna efter, så jag fick se att allt var okey. Det gjorde inte speciellt ont när jag ramlade, men jag var öm i magen.

Magen tål mer än man tror, men man ska vara försiktig.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Det var ju faktiskt en artikel om just att rida under graviditeten och risker i ridsport för något eller några år sedan och där menade de iaf att det inte var farligt att trilla av då barnet är så väl skyddat. Men självklart kan man ju inte veta att man kanske trillar rakt på magen eller på en sten, då måste ju riskerna ändå öka.

Min medryttare:love: supertjej, men lite orolig frågade sin bmsk häromveckan och hon tyckte att hon kunde fortsätta rida eftersom det är så bra träning.

Man får väl göra som man tycker, alla lär väl veta att det finns risker, men det gör det ju när man kör bil med...
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

toughcookie..... det lät ju inget vidare förståss - kan tänka mig att det var nervöst! Men det var ingen fara för barnet då eller?

Det var ingen fara alls för barnet och inte ens Danderyds sjukhus som är så "hästfientligt" avrådde mig från att fortsätta rida.
Det värsta var ju att inte få ta några starkare smärtstillande är alvedon...........


Och det här med "duktighetsstämpel" som någon tog upp. För min del har det inte ett dugg att göra med att vara duktig. När jag väntade sonen så var ridning mitt yrke och jag hade varken råd eller lust att vara sjukrkriven i nio månader.
Att jag försöker rida den här graviditeten handlar om jag mår så inihelsicke BRA av att få rida lite då och då och mår jag bra mår bebis bra och det gör gott för resten av familjen som inte behöver trippa på tå när jag är en hormonhäxa!!!
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Ramlat av 2 gånger och slagit runt 1 gång mellan v.0 - 19. Inga fel har hittats på min bebbe vid UL och nu ska h*n väl ta och komma ut snart så får man väl se sen om det blivit några men.

Jag brinner för hästar och det har vart skittufft å sluta rida, men nu ska jag nog ta en kort tur imorgon i alla fall.

Ska man börja tänka på skaderisken ska man nog inte ens gå upp ur sängen på morgonen.
Man vet aldrig vad man möter för förare på våra vägar t.ex. eller om man ska halka i trappan/duschen.

Jämför bara att ramla av hästen på rygg i en sandpaddock och få en bil i fronten på sin egen och kraften en krockkudde skickas ut :crazy: Inte tar krockkudden hänsyn till någon gravidmage!
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Och det här med "duktighetsstämpel" som någon tog upp. För min del har det inte ett dugg att göra med att vara duktig. När jag väntade sonen så var ridning mitt yrke och jag hade varken råd eller lust att vara sjukrkriven i nio månader.
Att jag försöker rida den här graviditeten handlar om jag mår så inihelsicke BRA av att få rida lite då och då och mår jag bra mår bebis bra och det gör gott för resten av familjen som inte behöver trippa på tå när jag är en hormonhäxa!!!

:bow: Precis, det handlar om välmående och inte att vara duktig!

Min sambo tycker det är lugnt och skönt hemma när jag är i stallet och jag blir både piggare och gladare när jag sen kommer hem.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

KL.
Det kan ju vara så att barnet ligger skyddat i livmodern och inte skadas av det direkta slaget, men andra saker kan hända så att det går väldigt fel.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag ramlade av i ridhus när jag var i 6:e månaden. Roterade automatiskt i luften och landade på rygg och tappade luften.

Allt gick bra och barnet har idag 16 år senare inga större men förutom att han är ganska fysisk, har alltid gillat fart och fläkt. Det skyller jag på att han fick uppleva en del redan i magen.

Vad jag har förstått är magen ett mycket bra skydd och jag tror vi är påverkade av amerikanska filmer där det ALLTID blir missfall så fort en gravid kvinna snubblar.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Skulle själv inte utsätta mig för risken att skada "kulan". Vet en som fick missfall pga en avramling. Så jag har alltid aktat mig för det.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag har två hemska exempel i min närhet, en som föll av i 8e månaden och liten fick en skallfraktur :( och en där moderkakan lossnade efter ett fall. Jag har alltid trott att jag ska rida genom hela graviditeten, men nu när jag är i den sitsen är jag feg. Plus att jag får ont i fogarna :(. Det blir lugna skogsturer med sällskap 2 dagar i veckan.

Rida eller inte är upp till var och en. Men nog är det lite jobbigt att höra 'pjåsk, jag red in galna unghästar i åttonde månaden, det gick så bra, klart du ska rida'. Samtidigt är det inte kul att höra att man är oansvarig som faktiskt rider. Och alla BM och läkare säger olika saker :D. Jag tror den enda som har facit för just mig är - jag!

Oftast går det ju ändå bra, det är många som rider hela grav om de mår bra. Om man har ramlat av och inte har ONT i magen eller blöder så skulle jag inte oroa mig.
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Nu minns jag inte exakt vilken vecka jag var i, men det borde ha varit runt vecka 16 när jag åkte av en 4-åring på tävling. Först vid uppsittning, där den kastade sig åt sidan och över mig, sedan tre minuter senare när jag tagit mig upp och hundra meter bort så reste den sig och slog över. Ont hade jag lite här och var, men inte ett dugg i magen, och barnet tog ingen som helst skada. Idag spricker hon upp i ett stort léende så fort hon får syn på en häst! :)
 
Sv: Trillade av hästen i vecka 16

Jag råkade flyga av min pålle i vecka 17. Var ute och skrittade i skogen på långa tyglar och hästen försvann under mig (blev rädd). Eftersom jag måste suttit och "småsovit" så flög jag givetvis. Jag landade på sidan och slog mig inte alls. Fick inga blödningar eller något sådant heller. Jag sa aldrig något till min barnmorska (bara till alla andra) för fyra dagar senare skulle vi ändå på ultraljud och där gick allt bara bra! Dock blev det ingen mer ridning för mig under graviditeten. Sambon och jag kom fram till att det inte var värt att riskera något. Den 27 juni tittade min lille William ut och det var inte det minsta lilla fel på honom!
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som idag är 7 år, hon är en häst med mycket temperament men godhjärtad. :love:Hon skulle aldrig göra något...
2
Svar
26
· Visningar
3 890
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp