Trigonometri

Piek

Trådstartare
Jag har fått fantastisk mattehjälp tidigare och håller tummarna för det igen ;)

Jag har börjat med trigonometridelen i Matte3c och jag får verkligen inte till det. Är det någon som kan förklara på ett mycket pedagogiskt sätt?

Jag har koll på att:
SinA=a/b
CosA=c/b
TanA=a/c

Mitt problem ligger i att veta vilken katet som är a och c när b är hypotenusan. Just nu känns det som jag gissar och får rätt typ hälften av gångerna. Det känns som det borde vara enkelt att tänkta motsatt katet mot vinkeln men jag vet fortfarande inte om det är a eller c och då blir det fel med sinus, cosinus och tangens...

hjälp?
 
Jag har fått fantastisk mattehjälp tidigare och håller tummarna för det igen ;)

Jag har börjat med trigonometridelen i Matte3c och jag får verkligen inte till det. Är det någon som kan förklara på ett mycket pedagogiskt sätt?

Jag har koll på att:
SinA=a/b
CosA=c/b
TanA=a/c

Mitt problem ligger i att veta vilken katet som är a och c när b är hypotenusan. Just nu känns det som jag gissar och får rätt typ hälften av gångerna. Det känns som det borde vara enkelt att tänkta motsatt katet mot vinkeln men jag vet fortfarande inte om det är a eller c och då blir det fel med sinus, cosinus och tangens...

hjälp?
Rita figur! Och du skall inte lära in a, b, c, A o.s.v. utan cosinus = närliggande sida (till vinkeln)/ hypotenusa, sinus = motstående sida/hypotenusa o.s.v.

Att försöka komma ihåg vilken som var a, b, c är dömt att misslyckas.
 
Rita figur! Och du skall inte lära in a, b, c, A o.s.v. utan cosinus = närliggande sida (till vinkeln)/ hypotenusa, sinus = motstående sida/hypotenusa o.s.v.

Att försöka komma ihåg vilken som var a, b, c är dömt att misslyckas.

Det är här det kör ihop sig för mig tror jag... Kan man använda vilken som på alla vinklar så länge man vet två värden? ex vinkel + katet eller två kateter eller katet + hypotenusan? Jag läser på distans och e-läromedlet är inte så tydligt här :(
 
Det är här det kör ihop sig för mig tror jag... Kan man använda vilken som på alla vinklar så länge man vet två värden? ex vinkel + katet eller två kateter eller katet + hypotenusan? Jag läser på distans och e-läromedlet är inte så tydligt här :(
Om du vet två sidor eller en sida och en spetsig vinkel i en rätvinklig triangel är triangeln entydigt bestämd och du kan ta fram cos, sin och tan för båda de spetsiga vinklarna, men beroende på vilka värden du vet kan du behöva göra det i två steg.
 
Det är här det kör ihop sig för mig tror jag... Kan man använda vilken som på alla vinklar så länge man vet två värden? ex vinkel + katet eller två kateter eller katet + hypotenusan? Jag läser på distans och e-läromedlet är inte så tydligt här :(
Du väljer på vilken vinkel och med vilken funktion du räknar beroende på vad du har tillgång till för uppgifter och vad det är du behöver få fram. Det är det som är vitsen med att det finns olika alternativ, att du behöver såpass få ingångsvärden för att kunna räkna fram resten.

Om du har en övning. Rita en figur. Markera vilka kända värden du har. Tänk jag har det, och, det, och det... då räknar jag på cosA för det är behändigaste vägen till det jag vill veta.
 
Hypotenusan är motstående till den räta vinkeln. De andra två sidorna är katetrar. Det viktiga blir att hålla koll på vilken sida som blir närliggande & motstående till den vinkel du vill använda, om du lär dig det slipper du hålla koll på vilken som är a,b,c osv. :) För att lösa problem, rita upp figur och skriv upp de kända värdena du har för att kunna se vilken formel du kan använda och då också lösa ut det du är ute efter. Det tycker jag underlättar massor. :)

Edit: Allt ovan var nog redan sagt :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 069
Senast: starcraft
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 326
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 544
Senast: cirkus
·
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 585
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp