Trickträna hästar, använda klicker?

J

Jenniefero

Hejhej, jag har börjat fundera helt plötsligt (har ingen egen häst eller sköthäst eller liknande) på om man kan klickerträna hästar, visst vet jag att man kan trickträna hästar men kan man använda sig av klicker då eller är det omöjligt? Skulle det bli enklare att träna då om man hade en klicker?

Har länge velat köpa häst men eftersom att jag bara är 12 (13 i år) så bestämmer mina föräldrar och jag antar att ni kan gissa vad svaret blir? Självklart kan ni gissa det, annars hade varit hästägare nu...:angel:

Men jaja, åter till ämnet, hur tricktränar ni? Jag är väldigt nyfiken av mig, vilket ni kanske förstår...

PS: Jag vet absolut inte om det finns någon annan sådan här tråd eller om det här ens är rätt plats för denna fråga men svara gärna iallafall...DS.

Sv: Trickträna hästar, använda klicker?

Hejhej, jag har börjat fundera helt plötsligt (har ingen egen häst eller sköthäst eller liknande) på om man kan klickerträna hästar, visst vet jag att man kan trickträna hästar men kan man använda sig av klicker då eller är det omöjligt? Skulle det bli enklare att träna då om man hade en klicker?

Har länge velat köpa häst men eftersom att jag bara är 12 (13 i år) så bestämmer mina föräldrar och jag antar att ni kan gissa vad svaret blir? Självklart kan ni gissa det, annars hade varit hästägare nu...:angel:

Men jaja, åter till ämnet, hur tricktränar ni? Jag är väldigt nyfiken av mig, vilket ni kanske förstår...

PS: Jag vet absolut inte om det finns någon annan sådan här tråd eller om det här ens är rätt plats för denna fråga men svara gärna iallafall...DS.

Man kan klickerträna alla djur ;) Och visst blir det enklare med klicker då den är mer exakt. Dock finns oändligt antal trådor om klickerträning och trick, använd sökfunktionen :)

är du genuint intresserad så läs böcker och hitta en bra tränare som kan hjälpa dig komma igång.

I ett nummer av Euqipage (stavning?) för några månader sedan var det ett reportage om en tjej som tränat sina shettisar med klicker :) har ingen erfarenhet av det själv men jag antar att det fungerar alldeles utmärkt med rätt metod.

Jadå det fungerar alldeles utmärkt!
Jag klickertränar min D-ponny och känner ett gäng till som klickertränar sina hästar ;)

Några trick som jag klickat in är bl.a ligg, ligg uppsuttet, spansk skritt, vacker hov, lyfta alla fyra ben, flema m.m :) Finns ett gäng till hon kan också.
Allt är intränat med klicker och hon älskar det, så ja det fungerar absolut! Även katten fungerar att klickerträna ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30