Tricktraining..

P

PonnyBus

Hej!

Någon som har filmer på när ni övar tricktraining? Vore ur kul att se!
Sen, är det någon som har några tips hur man lär in puss?

/ Jussan

Sv: Tricktraining..

Det där med puss är nog lättaste sättet att ta lite hästgodis och hålla vi munnen när hon drar upp huvudet mot det så bälönar du hänne med godiset och säger puss.

Vad fint det såg ut!

Ja har fått min fly ktbenägna ponny att i varje fall ta huvvet in mellan frambena.. En liten bit på väg iaf.. =)

Jag har en liten film där vi nickar "ja", håller på och övar in "nej" nu:p .

skogstroll

Precis som dom sa tidigare; jag tränade in puss genom att ha en godis mellan pekfingret och tummen och gör pussljud, och lägger pekfingret mot munnen. När hon tog upp mulen till min mun fick hon en godis. Hon är väldigt lättlärd, lärde sig det efter några godisar :angel: :rofl:

jag tränade in puss genom att ha en godis mellan pekfingret och tummen och gör pussljud, och lägger pekfingret mot munnen. När hon tog upp mulen till min mun fick hon en godis. Hon är väldigt lättlärd, lärde sig det efter några godisar

Jag tycker det där låter som risk för bitskador i läppen :eek: . Jag skulle hellre lära in det via "targeting", som används mycket inom klickerträning.
D.v.s. man lär hästen följa sin hand till munnen, när hästen "pussas" (i början håller man sin hand emellan) - klicka :) och ge godiset nere, håll gärna godiset ganska nära hästens bringa, så att den inte alls förknippar din mun med godiset. Så skulle jag i alla fall göra.

jag har lärt min häst buga genom att han ska förstå att en knackning på ena knät betyder buga. nu är han inte helt färdig med denna övning än men..

iaf. jag knackar på knät och tar tag vid kotan med ena handen. men den andra lockar jag ner huvudet mellan benen m h a en godis. sen för jag det lyfta benet bakåt ner mot marken och ger hästen godiset. i början får man nöja sig med mindre, så som att hästen är på väg neråt. nästa steg är att använda ett spö och hjälpa hästen ner i bugningen och sen förfina hjälperna ännu mer, tills en knackning på knät räcker!

som du ser på filem har jag inte kommit till slutsteget än..

Jag tycker det där låter som risk för bitskador i läppen :eek: .
Jag håller en äpple eller morotsskiva mellan läpparna och, nej, på dom här åren vi hållit på så har hon inte ens varit i närheten av att bitas då hon plockar bitarna med läpparna. Hon sträcker sig över staketet när jag går till postlådan och ska pussas bara apropå inget särskilt varje dag fast jag inte har med nåt ätbart. Ansiktet är hon mycket försiktig med men ett bett i byxorna eller jackan kan man förvänta sig varje dag av Madam.:D

Har ingen "klicker". Aja.. Får väl sluta med det då

Du behöver ju inte egentligen en riktig klicker, man kan ju använda ett klickerord också:idea: , bara man alltid använder samma. Huvudprincipen är ju bara att hästen inte får godiset vid din mun, utan att klicket/klickerordet kommer när den gör rätt, och godiset som sekundär förstärkning på "säkert avstånd".

Okej.. Tack :bow:

Du som skrev att du aldrig fått en bitskada i läppen ; inte jag heller. Ändå kan alla ridskolans hästar puss, nästan. Iaf hälften. :angel:

:banana:

Det såg ju jättebra ut:D har du några bra tips på hur man börjar träna?

visst har jag tips! ;)
till att börja med så beröm de små framstegen men låt inte din häst träna dig!
steg nummer ett som jag använder mig av är en knackning på det knä som jag vil att han ska gå ner på. när han lyfter hoven tar jag tag i den och för den bakåt längs med marken samtidigt som jag lockar ner hästens huvud mellan benen. när hästen har förstått vad du vill, så använd ett spö att hålla upp benet med istället för din har och till slut så jobbar du utan spö. jag och min lille är fortfarande på spö nivå, men nu börjar det likna något, behöver bara hjälpa honom lite.. så snart då jävlar kommer han kunna buga utan problem. :bump: :bump: :bump:
men som sagt beröm de små stegen hela tiden, beröm att hästen lyfter benet i början och gå vidare på samma sätt sen!

Jag tränar tricktraining =) och agility;)
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...2-a7a9-7d1ce94b4a8e&Filename=shettislevad.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...a90c-92afe516c5a0&Filename=shettislevad-2.jpg
http://shetlandsponny.ifokus.se/Sho...9b6-94c671ce8cca&Filename=shettiscapriole.jpg

Agilityn så har jag inga bilder i denna data men Shettisen (Roxiti) går
ibland annat igneom Pressenningstunlar som är fylda med Rök från
rökmaskin hoppar igenom ridåer med Avspärrningsband (rödvita plastband)
och hon går på Vippbrädor, Paketeras in i Pressäningar, Hoppar Avspärrningsband.

/mvh AnTeX (Anton Lundström)

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka