Novelette

Trådstartare
Haha, jag har lärt min ettåring att pussas!!! :rofl:

Fast det sitter inte helt...hon siktar gärna mot halsen istället för munnen...men ett par gånger till så...

Nästa trick jag ska lära henne blir att backa. Jag brukar alltid säga baaaacka och trycka på bogen när jag har backat henne tidigare. Men nu vill jag lära henne att backa bara på kommando och det ska inte spela nån roll hur långt ifrån jag står...

Vad tror ni om trick med unghästar?

Jag tror att det kan vara ett bra sätt att lära känna sin häst bättre och skapa respekt hos hästen för dig som ledare. Fast jag känner ju min lilla sen födseln så vi känner varann bra redan...men tycker ändå man lär sig så mycket på trickträning.

Men man måste vara noga med vad man gör. Hörde om en som lärde sin häst pussas genom att han hade en morot i munnen. En vacker dag blev han av med överläppen. Så det måste man akta sig för!! :eek: När jag lär min att pussas så är jag noga med att hon först pussar mig i ansiktet med stängd mun och sen får hon belöningen ur min hand.

Undrar förresten om den här tråden kan vara här??
Men iaf...vad har ni lärt era hästar för trick och tycker ni också att det är bra att ha med trick i hanteringen?

Sv: Tricks!!

Jag är skeptisk mot att lära hästar pussas, kanske mest för att jag inte gillar att ha mular i ansiktet :smirk:

Ponnyn jag skötte om som tonåring kunde buga och ge "vacker hov".
Min häst kan nog inga "trick" precis, hon står stilla och stannar på kommando men det är väl mer en hanteringsfråga än ett trick.
Praktiskt är det i alla fall att kunna parkera hästen på stallplan
när man glömt uppsittningspallen inne, plus att jag tror att det kan vara till nytta om hon skulle fastna i något.

Jag tycker det är kul! Min gamla sköthäst kan också pussas och buga ner med pannan i spånet! Jättesöt=) Shettisen jag kör kan stegra på kommando, inte ställa sig helt men studsa upp iaf! Och vacker tass.... Men han är lite för smart för oss människor..för vill han ha godis då står han och vifftar med hoven(tassen) eller när man har haft han och ställa sig en gång så gör han det lite för lätt andra gånger...Ska försöka lära han lite mer när jag får tid, han är ju så lättlärd och smart! Han lyssnar jättebra på röstkommandon som höger, vänster, samlad trav mm! Bara att jobba på enligt mig! Kul stimulans för vetgiriga pållar=)

Jag tror att du kommer att ångra att du lärde henne pussas. Små ettråingar ska man överhuvudtaget inte umgås för mkt med om man ska absolut inte lära dem att ta sin mun mot människans huvud. Vänta tills det blir tandfällning och ungdomstrots.

Novelette skrev:
Vad tror ni om trick med unghästar?

Jag tror att det kan vara ett bra sätt att lära känna sin häst bättre och skapa respekt hos hästen för dig som ledare. Fast jag känner ju min lilla sen födseln så vi känner varann bra redan...men tycker ändå man lär sig så mycket på trickträning.

Men iaf...vad har ni lärt era hästar för trick och tycker ni också att det är bra att ha med trick i hanteringen?

Jag ser ingen som helst anledning att lära hästarna 'trick'. Däremot får de tidigt lära sig 'hyfs och grundhantering'. T ex att stå både uppbundna och lösa på stallgången (eller var man nu ställer dem), att gå undan för tryck, att lära sig basic kommandon som 'stilla', 'back', 'flytta undan' och 'hov'. Osv.

Så, min åring (1½) kan inga tricks. Men hon kan stå lös och uppbunden på stallgången, hon är lättlastad, hon är lika lätt att leda som en vuxen häst, hon vet att öppen boxdörr INTE betyder gå ut, utan väntar på tillåtelse, hon går undan för tryck, kan kommandona ovan (back, stilla, flytta, hov etc). Hon har förstått principen med longering, har haft lindor och benskydd och så. Fast iärlighetens namn så har hon inte lärt sig något 'nytt' sen hon var ungefär ett halvår, det har bara underhållits och finslipas. Mer tycker jag inte behövs förrän ungefär årsskiftet när de blir två.

Men tricks, jag har svårt att se nyttan i det, och det finns en potentiell fara. Vissa hästar kan hålla sig i skinnet även om de lärt sig pussas, stegra, lägga sig eller vad det nu är på kommando. Andra använder det i tid och otid. PÅ samma sätt som det är att be om grava problem att handmata vissa föl/unghästar, medan det går utmärkt med andra. (min dam t ex har fått godis ur hand sen hon var liten och är inte tiggig eller bufflig, men jag har sett ponnyer som efter EN handmatning blir hemska. Så man ska fundera innan om man vill ta risken). Och t ex att backa för rösten anser jag inte vara ett trick, det är en nyttig sak med stora användningsområden. Men pussas? Förutom den potentiella skaderisken så har jag dessutom svårt att se vitsen? Jag kan pussa mina (inkl unghästen) på mulen, men jag vill INTE att de ska vara uppe i mitt ansikte, jag är rätt rädd om det ;)

Så, lära de små telingarna grundhyfs och finslipa och vidareutveckla det - ja. Tricks - nej, varför skulle man?

Lär känna hästen, få respekten etc kommer av hanteringen. Inte av att man lär dem pussas eller vacker tass.

Min häst kan redan allt det som du skriver så hon har också grundhyfs eller vad man nu ska kalla det. För mig är det självklart att hästen kan gå bredvid en som en vuxen häst när den är åring, att hon lyfter hovar osv. Jag har haft henne så länge och jag vet att jag har gått fram långsamt och därför vet jag vad och hur mycket jag kan kräva av henne. Naturligtvis har jag sedan första stund krävt av henne att inte tränga sig på mig eller på annat sätt göra mig illa...därför känner jag att jag kan lita på henne.

Nu är detta inte enbart riktat till det inlägg du skrev utan även de andra som var negativa om trick-lärning...i mina öron(eller det blir väl ögon) så låter era skäl som att hästar är riktiga vilddjur och man ska vara glad att de håller sig i skinnet när vi gör det "vanliga" med dem...låt oss inte utmana ödet o lära dem tricks...(OBS! min tolkning...förstår om jag kan ha misstolkat det)

Men jag tycker inte att man ska låta bli att lära hästen saker för den skulle kunna hitta på nåt dumt med sin kunskap...däremot tycker jag att man själv ska tänka till när man lär sitt djur nånting!

Jag har redan lärt en ponny pussas och hon slänger aldrig upp mulen i ansiktet...enbart när jag inbjuder till det och säger kommandot...detta betyder ju naturligtvis att man måste "underhålla" tricket. Det går inte att lära hästen en sak och ibland låter man den göra fel o ibland rätt...man måste vara konsekvent.

Måste säga att jag inte riktigt förstår varför folk är så främmande för att lära sina hästar tricks...tänk dig att du rider och plötsligt tappar spöt...hur skönt är det inte om hästen kan plocka upp den så du slipper hoppa av!! :) Dessutom tycker jag att det är ett jättebra sätt att lära känna hästens psyke...vad klarar den av? Hur nyfiken är hästen på att lära sig nya saker? Om det inte funkar att lära in på ett sätt så får man leka lite detektiv och hitta ett sätt som passar hästen...

...det är egentligen knepigt att man är så dålig på att lära hästar tricks avsutten...för egentligen är ju ett dressyrprogram eller en hoppbana som man går bara en följd av trick som hästen har lärt sig...varför gör hästen skänkelvikningar - jo för den har lärt sig att den blir belönad då...varför pussas den - jo, för den blir belönad då!! :idea:

Hm, inser att jag måste tillägga en sak...jag verkar ju så naiv och blåögd...men naturligtvis inser jag ju att man inte kan lita på en häst 100% i alla lägen...men jag kan iaf försöka lära känna henne så väl så att jag vet vilket hennes nästa steg blir...

Jag undrar bara...VARFÖR skulle man inte umgås med ettåringar???

Det är ju ett perfekt tillfälle att grundlägga kontakten människa-häst!!

Dessutom tycker jag att man ska träna de unga hästarna så att de inte får en chock när de som treåringar får en ryttare på ryggen. Jag brukar ta korta promenader med min häst i skogen där vi går över stockar och klättrar i små backar.

När hon är i en växtperiod låter jag henne vila och befäster bara "stallhyfs" eller vad man nu ska kalla det. Jag är väldigt noga med att inte gå för fort fram med henne. Jag tar det väldigt lugnt med "tränandet" för jag tänker på framtiden...jag vill ju ha en häst som håller för de påfrestningar som kommer att ställas på hennes leder.

Berätta gärna hur du tänker. Det är spännande att veta hur andra gör med sina unghästar.

Jag ser som sagt inte skaderisken som den största anledningen. Utan jag ser inget BEHOV av att lära dem tricks. Skaderisken är bara ytterligare en anledning. men det finns en olycks/skaderisk med att ha dem lösa på stallgången med, att 'ställa' dem vid vägkanten när man är ute och rider och själv slinka in i buskarna och kissa, att skicka in dem i transporten eller vad det nu kan vara. För du har ett flyktdjur ståendes lös, och det enda som du kan kontrollera det med är rösten och handtecken. Klickar det i kommunikationen har du ingenting att kontrollera hästen med (t ex grimskaft, bett eller liknande). Så just skaderisken är alltså inte den primära anledningen att mina inte lär sig tricks. För det är minst lika stor skaderisk när jag har dem stående lösa t ex. Och det har jag. Och grundanledningen är att jag är lat ;)

Sen, ska man hårddra det kan man aldrig lite på en häst, jag litar dock på mina. Det kanske jag får ångra en dag men hitills har det fungerat. Vi vet var vi har varandra helt enkelt. Och samma gäller ju för tricks, det finns en skaderisk, men förhoppningsvis kan den kontrolleras, och de där 'skit händer' tillfällena kommer oavsett.

Men som sagt, jag ser ingen ANLEDNING att lära t ex åringen tricks? Hon får lära sig en massa av de saker jag anser en häst ska kunna, där en hel del (som t ex det att kunna stå lös) inte tillhör 'det normala' kanske. Men det är som sagt saker som jag ser en ANVÄNDNING för. Att kunna pussas eller ge 'vacker tass' ser jag helt enkelt ingen användning för. Om jag red med spö kanske jag skulle tycka det var en utmärkt grej att lära dem att ta upp ett tappat spö, men eftersom jag inte har behovet av det ser jag de bara som ett trick utan mening. Däremot, som jämförelse, måste de kunna stå still lösa även ute på ridtur, så jag kan sitta av och ta ur en inkilad sten i en bakhov, rätta till ett benskydd på trekvart, undersöka/lägga om ett sår eller vad det är.

För mig är själva ordet trick något som man lär hästen 'bara för att', dvs som inte finns någon nytta eller mening med. Och då ser jag inte varför hästen ska lära sig det för. Det finns liksom så mycket vettiga saker de kan lära sig, och att finslipa dem tar år.

Sen, folk gör som de vill med sina hästar, men du frågade vad vi andra ansåg om tricks =)

Ang umgås med/aktivera åringar så anser jag eg att det är sak samma om man gör det eller ej. Om de kan grundhyfs när de är halvåret gamla så KAN man om man vill låta dem vara tills de är två (årsskiftet när de blir två) utan att tappa någonting. Samtidigt ser jag inte varför man ska känna sig tvingad att göra det om man inte vill. All grund du lägger, oavsett hur gammal hästen är när du gör det, kommer du att ha nytta av när hästen är äldre. Så jag ser inga problem varken med att låta dem bara vara häst, eller att 'träna' dem. Bara grunden sitter innan de 'bara får vara'. Att låta dem vara i princip ohanterade tills de är 2 - 2½ är jag ingen vän av. Om inte annat så kan det hända något som kräver en massa hantering, t ex en skada, och då blir det dubbel stress för hästen om den inte är van.

Men, vissa individer har fullt upp med att växa och bara vara häst, andra trivs med att aktiveras och få tänka. Min dam tillhör det sistnämnda, så henne pysslar jag med. Dock har hon soms agt inte lärt sig något nytt senaste året (hon är 1½), men vi finslipar ju grunden vid varje daglig hantering, och det ger resultat. Sen kring årsskiftet blir det dags för en inlärningsperiod till, för att sedan låta henne bara vara häst under betet och sen underhålla. Men, det där är ju väldigt personligt hur man väljer att göra. Jag har dock ALDRIG mött en korrekt hanterad åring där man haft problem av att den hanteras så mycket sen när den kommer i trotsåldern. Man får skilja på hantering och bortklemande liksom, men jag tror det är där många missförstår och ser att man gulligullar och klemar med dem. Vilket varken du eller jag verkar göra.

Förresten, tänk när unghästvårtorna kommer, och hon vill pussas? *flinar*

pimy skrev:
unghästvårtor- vad är det?

En virusinfektion som många/de flesta unghästar åker på. Den är helt ofarlig (och när de har genomgått den är de immuna sen), men det kan se rätt otrevligt ut om de får mycket vårtor. För vårtor är just vad de får, på mulen och ibland kring ögonen. Vissa får ett par vårtor bara, andra ser rent ut förjävliga ut. De är inte sådär direkt pussvänliga om de får mycket. det läker ut spontant på sisådär 3-6 månader ungefär och är som sagt ofarligt, men ser inte så kul ut.

Förra unghästen fick MASSOR.. skulle du vilja pussa den här mulen? ;) (det såg värre ut i verkligheten, de blöder väldigt lätt - men det gör inte ont - de där läbbiga vårtorna)
http://hem.passagen.se/xyplex/vartor.jpg (klipp ur, ta bort http:// och klistra in om det inte funkar).

Nu hade hon extremt mycket, men de är inte så pussvänliga även om de har det i 'normal' utsträckning.

Och för alla oroade kan jag meddela att hästen på bildens mule efter 7 månader var slät, sidenmjuk och högst pussvänlig igen =)

jag tycker det är bra.
Herman kan vacker hov, påbörjad bugning, och flina kan han också :D (flemar på kommando) fast det sitter inte riktigt än

Inte umgås med ettåringar?
Varför inte det då?
Det är ju snarare innan trotsålder och grejer som man
ska börja träna med dom

Det jag tror de som inte förespråkar att man ska hålla på för mycket med föl och åringar tror jag är det att om man gör FÖR mycket så får man en reboundeffekt, dvs hästen blir apless och börjar protestera och sen har man skapat ett problem som man skulle kunnat undvika om hästen fick mogna mentalt innan man började. De har ju oerhört kort koncentrationsspann unghästarna, tio minuters uppmärksamhet är lääänge för småhästarna. Dessutom har de växtperioder och i övrigt perioder när de måste få vara ifred och smälta det de lärt sig, och inte då bara vad människan lärt dem, de lär sig ju hela tiden mer och mer hästspråk och hur man fungerar med andra hästar med etc.

Så om man gör för mycket så får man bara negativa resultat i slutänden och det hade varit bättre att låta dem vara helt.

Men om man håller det på rätt nivå, med viloperioder, inte överskrider hur mycket (inte spec mycket) en häst kan ta in åt gången etc har man bara fördelar av det. men det är en tunn linje mellan lagom och för mycket, och överskrider man den är det svårt att backa.

Men för den sakens skull tycker jag inte mans ka omyndigförklara personer och tycka att de ska låta bli, snarare då se till7försäkra sig om att de vet var lagom ligger.

/Alexandra - som hanterar sina hästar från den dag de föds, men är noooga med just 'lagom', med viloperioder etc

Zindy16 skrev:
Inte umgås med ettåringar?
Varför inte det då?
Det är ju snarare innan trotsålder och grejer som man
ska börja träna med dom

Haha, nä du har rätt!! Den mulen skulle jag VERKLIGEN inte vilja pussa. :eek:

När du utrycker så så har jag lättare att förstå att du inte vill. Men det är ju så. Vissa vill lära sina hästar en sak och andra nåt annat.

Men jag tycker det låter som att vi ändå tänker ganska lika i grunden.

Jo, självklart att man inte umgås för mycket. I våras släpptes min häst på ett bete med 4 andra åringar(2,5 ha!!!) och det var min tanke att försöka låta henne vara ifred så mycket som möjligt så att hon skulle lära sig att funka i den nya flocken och blir uppfostrad av "sina egna". Så sen dess har jag i princip bara spenderat en kvart där för att visitera, borsta av det värsta och rengöra hovar. Hon har dock varit inne då hovslagaren kom samt fått vaccination.

Jag är också väldigt noga med att hålla utkik efter uttråkade miner eller annat som säger om man har gått för långt. Hittils har jag lyckats med att hålla intresset uppe hos min dam och det är jag väldigt stolt över.

Jag ska köra in min häst till sommaren är tanken(hon är halvblod så det är inte till trav) och har redan introducerat tömmarna. Min pojkvän gick vid huvudet och höll i grimskaftet medan jag gick en bra bit bakom och höll i tömmarna som satt fast på grimman(genom ryggen!!). Många tycker nog att det är väldigt tidigt men jag tror att bara man vet vad man håller på med och vad man kan/inte kan förvänta sig av hästen vid viss ålder så är det ingen fara.
Det jag då ville lära min häst var att jag kunde gå bakom henne och ÄNDÅ skulle hon lyssna på MINA kommandon...när hon stannade och startade på kommando av MIG...då la jag ner allt...för nu har jag gett henne en introduktion till vad som kommer senare...min tanke är att hon ska känna sig trygg och van trots att det är något nytt....

...hm...det är ju svårt att förklara i skrift hur man tänker...men jag vill iaf ge henne en försmak av det som komma skall...

Sen skrev du att din trivs med aktivering och det har jag märkt att min också gör och då tror jag att det är viktigt att man inte tragglar i samma spår utan att hon får lära sig nya saker...och där tror jag att det kan vara nyttigt med tricks...men även att man lite smått introducerar dem för sånt man kommer kräva av dem senare....

Oj,...förstod du nåt?? :rofl:

Jadå, jag förstod. Och förutom 'tricksen' så har vi nog exakt samma filosofi ja =)

Min ska fö också köras in (hon är arab) =)

Att börja köra in nu tror jag inte alls är nåt problem, ett halvblodsföl jag känner till (1,5 år nu) började köras in förra året. Altså allt utom att dra vagn då...

När det gäller trickträning tycker inte jag det skadar hästen speciellt, inte märkt nåt på dom jag håller på med...Sen om man vill kalla det tricks eller vett. Om ni lär eran häst att stå still, sen kanske den står blixt still och rör inte en hov när ni vill att den ska gå(mitt på en bilväg kanske?). Är inte det samma sak? Eller en häst som lär sig backa och sedan backar när du vill att den ska stå still....Fattar ni vad jag menar?

Bara för att hästen KAN pussas betyder ju inte att den gör det hela tiden. KAN den då ska den också INTE KUNNA, alltså bara gör det när man säger åt den!

Min lilla sexåriga skötis beter sig som en liten unghäst :) och är samtidigt mycket lättlärd. Har lärt honom puss och tränar lite kommandon som "stå still", "backa" och ska senare också träna "kom". Han verkar tycka det är kul också :)

Jag håller fullständigt med dig om att kan de en sak så ska de ju inte hålla på hela tiden. Och det är jag väldigt noga med. Som med pussandet till exempel så måste jag ju säga ifrån om hon skulle få för sig att tigga genom att slänga upp mulen( har ej hänt ännu men kommer nog säkert komma), gör jag inte det så lär hon ju sig att hålla på så. Det är det jag menar med att man måste underhålla hela tiden och se efter så de inte utvecklar ovanor för då kan det ju bli läskigt!!

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästhantering Vill ha lite tips på hur man kan aktivera en senskadad häst som kräver mentalt jobb? I dagsläget får hon inte gå så mycket. Till och...
Svar
8
· Visningar
2 430
Senast: Perla
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Äldre Japp här kommer en till ;) Separerade i somras, ganska turbulent och ganska galet. Men ändå en av dom bästa somrar jag haft. Levt på öl...
Svar
3
· Visningar
1 054
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30