Trick träning för katt?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag behöver lite nya sätt att aktivera hjärnan på min katt, dom gamla kan han så väl att det inte ger någon utmaning längre(=energisk ligist som hittar på massa fanstyg;))

Började nu fundera på att lära in lite trick, hunden tycker det är hiskeligt tråkigt men katten kan nog gilla det.
Men hur? Klicker? Går man tillväga på samma sätt som med hund då? Jag har något minne av fler som hade lärt sina katter "konster" här, hur har ni gjort?
 
Sv: Trick träning för katt?

Vi klickertränar våra katter.

Den ena är lite mer med och tycker det är intressant (han älskar godis)
Den andra förstod inte alls vitsen i början men har börjat lära sig

Dom kan lite olika saker; Sitt, sitta på bakbenen, apport, gå genom rör. Men det går långsammare med katten som är mer svårtmotiverad.

Vi har tränat på samma sätt som med hundarna, hästarna, råttorna och mössen och ödlan ;) Klickar in med godis först (måste vara något väldigt gott) och sedan är det bara att börja.
 
Sv: Trick träning för katt?

Man klickar katter precis som alla andra djur. Tricket är väl bara att hitta något de är villiga att arbeta för och det kan ju vara lite jobbigare än med hundar.:D Tänk på att en del katter kan vara mer intresserad av leksaker än av godis. Den bästa belöningen för min yngsta katt är fjädervippan, hon älskar att leka med den. Blir helt galen av den. Det är inte säkert att man lyckas hålla katternas intresse uppe lika länge som en hunds heller så börja med korta pass.

Jag har haft stora ambitioner att klicka mina katter men än så länge har jag bara klickat in dem. Jag skäms lite för det.
 
Sv: Trick träning för katt?

Jag klickertränar! Använder mjukost som godis, det är effektivare och katten tycker det är godare + man slipper krånglet med yttepytte godisbitar :angel:

Han är inte särskilt mycket för leksaker så det funkar inte som belöning. Favorittricket är att stå på bakbenen på vågen :angel:
 
Sv: Trick träning för katt?

jag tränade min förra katt. Använde inte klicker, utan använde godis som var väldigt omtyckt. Lärde honom snurra genom att säga "snurra" och hålla godiset framför nosen och dra runt i en cirkel så han följde med runt. tog nog en timme att lära honom efter ungefär 30 upprepningar så gjorde han det själv när jag sa "snurra"

Han lärde sig goddag elelr skaka tass genom att jag sa "god dag" och tog tag i tassen och så fick han godis , till slut petade jag till lite på tassen så lyfte han den och jag la min hand under och så fick han godis, efter 20 minuter kunde han det själv.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp