Trick träning av katt

Modig_Korn

Trådstartare
Min katt är uttråkad och vill något som inte går att sätta fingret eller tassen på. Vanlig lek duger inte, tydligen. Så jag har börjat fundera på om man skulle föbise att han är en katt och försöka lära honom hundtrick. Som typ sitt, ligg, rulla runt osv. Vad som nu är möjligt med en katt. Men den stora frågan som jag ställer mig är... Blir katter trötta och nöjda av den här typ av träning? Eller borde jag satsa på nån mer rörlig aktivitet istället? Vad kan era katter? Vad är möjligt att lära en katt?

Min katt är uttråkad och vill något som inte går att sätta fingret eller tassen på. Vanlig lek duger inte, tydligen. Så jag har börjat fundera på om man skulle föbise att han är en katt och försöka lära honom hundtrick. Som typ sitt, ligg, rulla runt osv. Vad som nu är möjligt med en katt. Men den stora frågan som jag ställer mig är... Blir katter trötta och nöjda av den här typ av träning? Eller borde jag satsa på nån mer rörlig aktivitet istället? Vad kan era katter? Vad är möjligt att lära en katt?

Ut o promenera i koppel om du inte har möjlighet att ha som utekatt. Släppte ut mina tre katter som utekatter och det var de allra bästa. Alla tre kan inga direka tricks förutom sitta fint och snurra runt när man ger godis ungefär. Dom är otroligt mkt mer harmoniska nu!
Annars brukar jag ibland gömma kattgodisar runt om i huset så springer dom runt o letar, där går de åt mkt energi!
Och skaffa gärna en kattkompis :).

Ut o promenera i koppel om du inte har möjlighet att ha som utekatt. Släppte ut mina tre katter som utekatter och det var de allra bästa. Alla tre kan inga direka tricks förutom sitta fint och snurra runt när man ger godis ungefär. Dom är otroligt mkt mer harmoniska nu!
Annars brukar jag ibland gömma kattgodisar runt om i huset så springer dom runt o letar, där går de åt mkt energi!
Och skaffa gärna en kattkompis :).
Alla katter är rädda för honom så kompisar funkar inte (han är över 30cm i mankhöjd så förståeligt om andra katter räds). Släppa ut honom är inte ett altenativ, om jag inte önskar hitta mosad katt. Han får panik utomhus.

Alla katter är rädda för honom så kompisar funkar inte (han är över 30cm i mankhöjd så förståeligt om andra katter räds). Släppa ut honom är inte ett altenativ, om jag inte önskar hitta mosad katt. Han får panik utomhus.

Då skulle jag träna på att vara ute korta stunder, mina var också panikslagna i början när typ bilar och folk åkte/gick förbi. Sånt får man ju vänja dom vid. Samma med kattkompis, är mkt tveksam att alla katter är rädda för han är stor. :) bara att vänja, dom flesta är mkt mer harmoniska med sällskap av annan katt.

Att de är rädda pga hans storlek tror jag inte, det funkar inte riktigt så.

En stadig sele och väldigt korta stunder till en början borde fungera, och vänja långsamt. Min ena var inte särskilt glad över påhittet i början och tyckte världen var skitläskig, även om han var nyfiken och gärna ville gå ut (fast inte när det blev på riktigt då ;)). Vi började med att bara stå utanför porten och sedan har han själv fått ta det i egen takt och vi har rört oss längre och längre bort. Går bara ut när det är lugnt och stilla ute, inte när det är massa glada, fotbollsspelande barn :)

Har du en matglad katt går det att lära dom mycket, så länge de är motiverade, man kan ju göra aktiva trick så som att hoppa över/igenom saker. På Youtube finns mycket kul idéer!
I övrigt håller jag med Elisha - gömma kattgodis, fodra i foderboll, lådor och kartonger eller bara möblera om brukar åtminstone stimulera lite. Du kan ju också testa att bygga kattvänliga trappor/hyllor på väggarna så han kan se saker från nya perspektiv.

Annars tror jag det bästa är en kattkompis om det är möjligt.

Min första katt kunde sitta fint, räcka vacker tass och rulla runt. Hon tyckte också om att leta godis eller saker i kartonger som man stängde till sådär lagom. Nuvarande ena katten kan sitta fint, vacker tass och snurra runt. Nyaste katten håller vi på att öva "sitta fint" på när han får mat; än så länge är han på nivån att han lyfter ena tassen knappt märkbart. Men han är så skygg än att bara att komma och sätta sig när han ska få mat är bra. (Han är dessutom inte så godissugen, så det är inte lika lätt att träna honom.)

Du kan lära din katt en massa saker. Vanliga "trick" som man lär hundar funkar på katt också: sitt, ligg, high five, rulla runt mm. Oftast är problemet att man inte hittar någon belöning katten vill jobba för, kommer man förbi det är resten "lätt". Jag har lärt min 12-åring agility på äldre dagar, hon gör allt för vilket godis som helst så hon är lätt. Hon kommer klockrent på inkallning när hon är lös ute också. Ungkatterna är svårare för de är inte särskilt godismotiverade. Det är laxpasta som funkar för dem så jag fokuserar på att lära dem "vardagsgrejer" (tandborstning, kloklippning, badning mm.) med den. En av dem svarar iofs väldigt bra på kel så det är hennes belöning när vi tränar inkallning.

Men den stora frågan som jag ställer mig är... Blir katter trötta och nöjda av den här typ av träning?
Jag tycker att det är ungefär som med hundar - det kräver rätt mycket mental ansträngning för dem och det stärker relationen till dem på ett härligt sätt. Sedan behöver de förstås annan stimulans också, få röra på sig och få utlopp för jaktlusten. Som @Sol skriver så kan man lära dem i princip vad som helst bara man hittar något som motiverar dem. Min katt kan sitt, ligg, (hoppa) upp och ner. Påbörjade target-träning för länge sedan också som fungerade väldigt bra men som jag inte har fortsatt på. Men katten är väldigt godismotiverad och är därför lätt att jobba med.

Vad gäller "trötta" så tröttar man nog inte ut dem genom att träna trick. En katt har ett attention span på ungefär 5 minuter så man kör korta pass, men kanske lite oftare än med en hund som du kan träna längre pass med. Men en nöjdare katt får man definitivt.

Vill man trötta ut katten är nog en promenad ute bättre. Eller att man tar in nya grejer i hemmet som den kan undersöka en längre stund (kartonger, kvistar, halm från gnagare, kattmynta, curry mm.).

Om han inte är ett monster mot andra katter så kan du ju skaffa en kattunge så han har sällskap? Katter är väldigt sociala och har stort utbyte av varann. Såpass att jag aldrig skulle ha ensamkatt om jag var hemifrån hela dagen.

Alla mina katter förutom de två äldsta kan "sitt" och hade säkert lärt sig mer om jag försökt. Favoritgodiset här är Dreamies och frystorkad kyckling (Cosma).

Om han inte är ett monster mot andra katter så kan du ju skaffa en kattunge så han har sällskap? Katter är väldigt sociala och har stort utbyte av varann. Såpass att jag aldrig skulle ha ensamkatt om jag var hemifrån hela dagen.
Både ja och nej - vissa katter är sociala och vill ha sällskap, men många vill det inte. Så det är inte nödvändigtvis en bra lösning att skaffa flera katter som sällskap till varandra.

Sen är det kanske inte särskilt snällt att skaffa katt om en är borta hela dagarna, varje dag. Men det tycker jag nog inte att det är om en har två katter heller faktiskt.

@Modig_Korn
Jag skulle säga att det är möjligt att lära katter mycket mer än vad en tror. Framförallt om det går att hitta bra belöningar. När jag var volontär på katthem så hade vi vissa katter som vi klickade in och tränade med på daglig basis för att de skulle bli mer harmoniska. En av mina favoriter där var helt fantastisk (framförallt med tanke på att jag inte är något vidare med klicker) och hoppade upp/ner, gick slalom, satt och låg ner på kommando, apporterade, skakade tass mm. Så testa - det är kul att träna katt om än lite knäckande för självförtroendet ibland när de ger en fingret och går iväg :p

Sen skulle jag se över lite hur katten har det hemma - går det att miljöberika mer? Liggplatser i olika höjder? Spanställen? Bra klösmöjligheter? Finns hur mycket som helst att läsa på ämnet för inspiration :)

Det går ju också att göra mycket själv, vi använder en hel del äggkartonger att lägga godis i, har framme lådor som vi gör hål i alternativt behåller hela, strumpor med kattmynta i är kul grejer, burkar med hål i som de kan fiska upp bollar/godis ur, toarullar ihopsatta till sjok med rör osv. Googla diy cat så kommer du få mängder av bra ideer även där :)

Hej!

Träna katt går alldeles utmärkt. Katten jag hade som ung kunde sitt, ligg, tass, hopp och såklart skritt, trav och galopp på kommando i koppel. Syrran har klickertränat sina missar (och sin son - han gillar också kattgodis ;)).

Mijlöberikning ger också mycket för missarna, liksom sällskap.

/Lavinia, som numera bara kelar med andra katter pga allergisk sambo

Klickerträning är jättekul!

http://vid1237.photobucket.com/albums/ff462/sthu88/Katte/VID_20150117_125709_zpsndyskkyn.mp4
Vet inte vem jag är mest stolt över, kissen eller sambon. De kan även puss (kattnos mot människonos), nicka (eller snarare bli skallad av katt), stå, någon slags hysterisk boxningsmatch (katt står på bakbenen och viftar med framtassarna) och har nyss börja med "fist bumb" (katten ska slå med ovansidan av tassen på hans hand).
Den enda nackdelen jag kan se är att katten gillar det så mycket att hon kommer och viftar med tassarna så fort hon vill ha uppmärksamhet (= nästan alltid). Och så går det åt en hel del godis. Vilket i och för sig är bra, jag gillar att köpa grejer och godis till katterna.

Att inte servera mat i skål är ett enkelt sätt att hålla katterna sysselsatta lite längre. Man behöver inte köpa dyra aktiveringsleksaker, det går utmärkt med en toarulle eller en äggkartong. Kolla in "Kattoteket", Lisa och Nayna är fantastiska på att hitta på kul grejer med katter!
IMG_20140614_110402_zps0yduqbga.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 382
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter