Triangelmärkt???

W

Warmia

Jag trodde att en häst som blev t-märkt av veterinär anses ha en skada som gör den oanvändbar till tävling eller dess tänkta användningsområde under sin livstid. Men ändå så ser man ofta annonser som det står att hästen är fullt frisk och kan ridas och hoppas precis som vanligt. Vart har jag missuppfattat det hela???
Sedan håller jag med helt när det står att hästen kan användas till promenadridning ja det är ju en helt annan sak!

Jag vet ju att en t-märkt häst inte kan tävlas speciellt högt men den får ju tävlas iallafall och då förstår jag inte t-märkningens syfte.

Sv: Triangelmärkt???

Är hästen T-märkt så får du inte ha den försäkrad, så där ligger väl själva meningen.

Men jag har också för mig att man inte får tävla om hästen är t-märkt? möjligtvis klubbtävlingar, men inte från lokal tävling och uppåt?

Warmia skrev:
Jag trodde att en häst som blev t-märkt av veterinär anses ha en skada som gör den oanvändbar till tävling eller dess tänkta användningsområde under sin livstid. Men ändå så ser man ofta annonser som det står att hästen är fullt frisk och kan ridas och hoppas precis som vanligt. Vart har jag missuppfattat det hela???
Sedan håller jag med helt när det står att hästen kan användas till promenadridning ja det är ju en helt annan sak!

Jag vet ju att en t-märkt häst inte kan tävlas speciellt högt men den får ju tävlas iallafall och då förstår jag inte t-märkningens syfte.
Om en häst på grund av en skada förlorat sin brukbarhet, men ändå kan leva vidare som sällskapshäst eller liknande, kan man välja att triangelmärka den. En triangelmärkt häst får inte tävla, även om den i framtiden skulle tillfriskna från sin skada.
Man får även hela eller en del av försäkringen utbetald därav märks den.Så full försäkring går alltså inte att ta på en märkt häst.

En triangelmärkt häst får inte tävlas oavsett disciplin. En triangelmärkt häst skall endast användas till sällskap, ev. promenadridning mm. Även om hästen är till synes helt frisk så är triangelmärkningen oåterkallelig plus att ägaren får tillbaka en del av försäkringspengarna för hästen. Seriösa tävlingsanordnare bör veta detta och inte tillåta dessa hästar att tävla.

Så du har inte missuppfattat det hela och jag hoppas att ägare till triangelmärkta hästar är uppmärksamma på detta. Även om hästen kan t ex ridas relativt mycket så är det ändå i grunden den ägarens (eller dåvarande ägarens) beslut om att triangelmärka eller inte om man anser att man kan ge hästen ett bra liv trots skadan.

Tar man inte hänsyn till detta så anser jag att man på nått sätt lurar försäkringsbolaget samt riskerar hästens hälsa.

Tycker att det är bra dock att skadade hästar kan få en andra chans och förhoppningsvis ett bra liv :)

Emale skrev:
Är hästen T-märkt så får du inte ha den försäkrad, så där ligger väl själva meningen.

Visst kan man få ha hästen försäkrad, dock inte för just den skada som varit anledning till triangelmärkningen.

Immer

Försäkringen täcker inte heller sekundära problem hästen får av skadan. T ex vid hälta på ett ben, får du reservation för hältor på alla ben, utom om det är en hälta pga trauma. Detta eftersom m hästen har en skada/kronisk hälta på ett ben kommer den att belasta de andra tre benen mer, och då ökar risken för förslitningsskador på dem, och det vill inte bolaget betala.

Så grundanledningen till utdömningen samt följder/komplikationer av det är undantaget i både veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring. Och livvärdet kan vara max det belopp som inte löst ut på livförsäkringen som fanns vid T-märkningstillfället.

Men det går alldeles utmärkt att försäkra dem. Min herre är T-märkt och A1 försäkrad. Reservation för hältor alla fyra benen (om de inte solklart är pga olycksfall/trauma) men allt annat ersätts precis som för en icke T-märkt häst.

Vad är det då för mening att triangelmärka?

Man kan ju ha reservation utan att triangelmärka hästen... min har reservation på vfram... eftersom jag när jag sist kollade honom glömde be vet om att han skulle fixa papper på att han var hel på det benen igen... :mad: Nu tycker jag att han är för "gammal" för att genomgå massa böjprov, när ändå försökringen börjar sjunka...

Men jag har för mig att man får tävla upp till en viss höjd eller t ex bara klubbtävling och det är ju också tävling och då förstår jag inte meningen med att ha hästen triangelmärkt....... men viss jag kan ha fel bara vad jag har trott!

Kratus skrev:
Vad är det då för mening att triangelmärka?

Man kan ju ha reservation utan att triangelmärka hästen... min har reservation på vfram... eftersom jag när jag sist kollade honom glömde be vet om att han skulle fixa papper på att han var hel på det benen igen... :mad: Nu tycker jag att han är för "gammal" för att genomgå massa böjprov, när ändå försökringen börjar sjunka...

Meningen - att få ut större delen av livförsäkringen. Sen vad man ska ha/Vill ha de pengarna till kan ju variera. Endera köpa en ny ridhäst för, eller att lägga på betäckning (som man T-märker och sätter stoet i avel), eller för att kunna sätta tillbaka lite pengar i buffert när den naggats HÅRT i kanten av veterinärräkningar till nämnda häst (= min anledning).

Jag valde att T-märka eftersom jag behövde pengarna. Jag la nästan 40 000 kr ur egen ficka (plus den stooora summa försäkringsbolaget betalade i vetvård etc) för att få valacken frisk. Det fungerade inte och han dömdes ut. Jag valde att behålla, och funderade faktiskt på om jag skulle behålla försäkringen som den var och få ev framtida behandlingar betalda via försäkringen (han stod UA i vetvård och reservation hältor bägge bak i livbeloppet över 30 000 kr).

Men jag valde att T-märka och låta livförsäkringen lösa ut, och fick ut 22 000 kr. (30 000 kr i livvärde minus 8000 kr i avdrag. Han var försäkrad i 40 000 kr i liv, men hade som sagt reservation på bägge bak på beloppet över 30 000 kr, och han dmdes ut för kronisk hälta från hasleden VB).

Sen finns det en till aspekt. Eftersom jag visste att han aldrig skulle bli helt bra eller fullt brukbar, så insåg jag nu snabbt att oddsen för att vi skulle behöva behandla ben igen var SMÅ. Sen utdömningen så är han inte ledbehandlad någonstans. Och hans veterinärräkningar har varit LÅGA. Jag kollar honom var 6:e månad, för att se så det inte går åt fel håll. Det har hitills kostat:

Koll 1 hemmavet: 300 kr.
Koll 2 alternativvet 750 kr (inkl underhudsblistring bakknän)
Koll 3 Klinik 1000 kr. (böjprov, longering, recept på finadyne för framtida bruk)

Han dömdes ut maj 2004, och det där är vad han kostat i veterinär sen dess. Och det är förutom koll nummer 2 enbart 'rutinkontroller'. Dvs jag kollar 'bara för att', inte för han känns knackig.

Och den dag t ex frambenen tar stryk och han får ledinflammationer där, så okej en behandling, men jag vet ju att behandla mer löser ingenting.

Och det är väl just det som är grejen att reservationerna inte gör så mycket - man VET att behandling inte hjälper så det finns ingen anledning att behandla. En T-märkt häst är utdömd, och ska inte ens BEHÖVA behandlas för ledinflammationer. För då behandlar man endera något man vet inte är behandlingsbart, eller så har hästen pressats för hårt.

Om jag fortsatt ha honom fullt försäkrad hade han kostat mig 407 kr/månad i försäkringspremie, jämför med 96 kr nu. Och inget av de där besöken jag har varit med honom på överstiger ju självrisken. Så jag hade 'förlorat' en himla massa pengar..

Och får han t ex kolik, eller en sårskada, eller bryter benet (om det INTE är hasleden VB) så ersätter försäkringen PRECIS som den skulle gjort innan.

Vi har förresten skrapat ihop ny bonus på försäkringen för skadefria år sen T-märkningen ;)

Jag har hört att ägare har T-märkt sina hästar bara för att få ut försäkringen.. Riktigt dålig stil tkr jag! :mad:

Warmia skrev:
Men jag har för mig att man får tävla upp till en viss höjd eller t ex bara klubbtävling och det är ju också tävling och då förstår jag inte meningen med att ha hästen triangelmärkt....... men viss jag kan ha fel bara vad jag har trott!

Du har rätt men fel :devil:

TR tillåter tävling på KLUBBnivå. Det är upp till arrangerande klubba tt avgöra om T-märkt häst får starta.

MEN...

FÖRSÄKRINGSBOLAGET som T-märkte tillåter det INTE. (Ett bolag tillät det på låg nivå ett tage fter att alla andra sagt nej, men även de har ändrat nu).

För att få ut pengarna efter T-märkning skriver du som hästägare på ett papper, där hästen får LIVSTIDS TÄVLINGSFÖRBUD FÖR ALL FRAMTID. Detta går inte att häva, och följer med hästen livet ut (dvs även med ny ägare).

För hästar T-märkta innan ett visst år är det andra regeler, de får starta på låg nivå.

Så, det är tillåtet på klubbnivå enligt TR om arr klubb godkänner det, men försäkringsbolagen godkänner det inte. Alltså får en T-märkt häst inte tävla alls. (Med undantag för de som T-märktes före ett visst årtal)

Ek3n skrev:
Jag har hört att ägare har T-märkt sina hästar bara för att få ut försäkringen.. Riktigt dålig stil tkr jag! :mad:

Det är själva meningen med T-märkning, att få ut större delen av hästens livförsäkring :angel:

Det är veterinär och försäkringsbolag som bestämmer om de ska godkänna en T-märkning, så en hästägare kan inte påverka det speciellt mycket med vilja...

Men jag T-märkte min herre för att få ut livförsäkringen. Helt riktigt. Om man inte ville ha sina försäkringspengar kunde man låta hästen bli förtidspensionär UTAN triangel på baken liksom.. :devil:

Alexandra_W skrev:
Om man inte ville ha sina försäkringspengar kunde man låta hästen bli förtidspensionär UTAN triangel på baken liksom.. :devil:

Precis, om man inte fick ut några pengar vore det ju ingen mening med T-märkningen.

Om det här med hur mycket man kan rida t-märkta hästar eller om de bara ska gå som sällskap/promenadhästar så är det väl väldigt olika från häst till häst och beroende på vad de har haft för skada.

En jag känner hade en t-märkt häst ett antal år som hon red och tränade en hel del med och det var inga problem. Han hade gått internationell fälttävlan innan så han hade ju aldrig kunnat komma upp på den nivån igen, då förstår man att det tyckte det var bättre att få ut pengarna då hästen antagligen var rejält försäkrad.

Fast de har skärpt reglerna för T-märkning nu. SÅ att det inte ska vara att hästen inte kan användas för det den är tänkt för och tidigare gjort (t ex tävla MSV), utan att hästen ska ha förlorat sin brukbarhet som ridhäst för all framtid. Och Agria menar med brukbarhet som ridhäst att den förlorat förmågan att utföra de rörelser som förekommer i lätta program.

Sen om reglerna FÖLJS är en annan femma. Veterinären kan ju skriva 'brukbarhet noll' på svårklasshästen som kan gå LA liksom..

Men man försöker få bort det där att triangla bara för hästen inte klarar den nivån den tidigare gjort. På gott och ont tyvärr. Bolagen vill ju hindra att du kan behålla hästen i full träning, eller sälja den för dyra pengar till någon som vill ha en läromästare men inte tävla, och samtidigt få ut i princip hela hästens värde från f-bolaget och kunna köpa en ny.

Samtidigt, står du där med en svårklasshoppare och hoppning är vad du vill syssla med är du ju inte tröstat av om den kan gå lätt - msv dressyr. Och inte får du ut för den som LA - MSV dressyrhäst vad du skulle fått ut för den som svårklasshoppare. Och den där ekonomiska aspekten vet ju veterinärerna med.

Sen ska vi inte glömma att veterinärerna kan ta fel. Fast det är betydligt mer sällsynt än vad man kan tro genom att läsa trådar här etc..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 553
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 784
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama