Sv: Triangelmärkt???
Kratus skrev:
Vad är det då för mening att triangelmärka?
Man kan ju ha reservation utan att triangelmärka hästen... min har reservation på vfram... eftersom jag när jag sist kollade honom glömde be vet om att han skulle fixa papper på att han var hel på det benen igen...
Nu tycker jag att han är för "gammal" för att genomgå massa böjprov, när ändå försökringen börjar sjunka...
Meningen - att få ut större delen av livförsäkringen. Sen vad man ska ha/Vill ha de pengarna till kan ju variera. Endera köpa en ny ridhäst för, eller att lägga på betäckning (som man T-märker och sätter stoet i avel), eller för att kunna sätta tillbaka lite pengar i buffert när den naggats HÅRT i kanten av veterinärräkningar till nämnda häst (= min anledning).
Jag valde att T-märka eftersom jag behövde pengarna. Jag la nästan 40 000 kr ur egen ficka (plus den stooora summa försäkringsbolaget betalade i vetvård etc) för att få valacken frisk. Det fungerade inte och han dömdes ut. Jag valde att behålla, och funderade faktiskt på om jag skulle behålla försäkringen som den var och få ev framtida behandlingar betalda via försäkringen (han stod UA i vetvård och reservation hältor bägge bak i livbeloppet över 30 000 kr).
Men jag valde att T-märka och låta livförsäkringen lösa ut, och fick ut 22 000 kr. (30 000 kr i livvärde minus 8000 kr i avdrag. Han var försäkrad i 40 000 kr i liv, men hade som sagt reservation på bägge bak på beloppet över 30 000 kr, och han dmdes ut för kronisk hälta från hasleden VB).
Sen finns det en till aspekt. Eftersom jag visste att han aldrig skulle bli helt bra eller fullt brukbar, så insåg jag nu snabbt att oddsen för att vi skulle behöva behandla ben igen var SMÅ. Sen utdömningen så är han inte ledbehandlad någonstans. Och hans veterinärräkningar har varit LÅGA. Jag kollar honom var 6:e månad, för att se så det inte går åt fel håll. Det har hitills kostat:
Koll 1 hemmavet: 300 kr.
Koll 2 alternativvet 750 kr (inkl underhudsblistring bakknän)
Koll 3 Klinik 1000 kr. (böjprov, longering, recept på finadyne för framtida bruk)
Han dömdes ut maj 2004, och det där är vad han kostat i veterinär sen dess. Och det är förutom koll nummer 2 enbart 'rutinkontroller'. Dvs jag kollar 'bara för att', inte för han känns knackig.
Och den dag t ex frambenen tar stryk och han får ledinflammationer där, så okej en behandling, men jag vet ju att behandla mer löser ingenting.
Och det är väl just det som är grejen att reservationerna inte gör så mycket - man VET att behandling inte hjälper så det finns ingen anledning att behandla. En T-märkt häst är utdömd, och ska inte ens BEHÖVA behandlas för ledinflammationer. För då behandlar man endera något man vet inte är behandlingsbart, eller så har hästen pressats för hårt.
Om jag fortsatt ha honom fullt försäkrad hade han kostat mig 407 kr/månad i försäkringspremie, jämför med 96 kr nu. Och inget av de där besöken jag har varit med honom på överstiger ju självrisken. Så jag hade 'förlorat' en himla massa pengar..
Och får han t ex kolik, eller en sårskada, eller bryter benet (om det INTE är hasleden VB) så ersätter försäkringen PRECIS som den skulle gjort innan.
Vi har förresten skrapat ihop ny bonus på försäkringen för skadefria år sen T-märkningen