Triangelmärkt häst?

V

Viruspanda

Så vitt jag vet för ingen triangelmärkt häst starta i ens klubbtävlingar, men vissa säger annat...
Dessa människor säger även att dom - under den perioden min vallack blev utdömd - var väldigt heta på gröten och dömde ut det mesta med små skavsår. Han får inte hoppa högre än 79 cm, men har aldrig visat tecken på smärta om vi 'råkat' :d hoppa högre än så.Men jag vill höra vad resten av hästsverige säger; en triangelmärkt häst får inte starta i någon form av tävling alls, eller? :angel:

Sv: Triangelmärkt häst?

Nej, man får inte ens träna för tävling på en triangelmärkt häst om jag inte minns fel, det står nog i försäkringspappren för det är försäkringsbolagets regler som gäller. Använd sökfunktionen så hittar du nog massor med trådar i ämnet.

Vi har en gammal triangelmärkt ridskoleponny. Min dotter har fått tävla honom i "blåbärhoppning" och clearround på klubbnivå.

Han älskar det, precis som på gamla tider.

Som de andra har skrivit: Den får inte tävla, ens tränas för tävling, ej gå på ridskola m.m
OM klubben godkänner det får man vara med på tävlingar hemma, min ponny ex, var med i klubbmästerskapen dressyr, men utom tävlan då.

Allt hänger på att man ju fått ut pengar på hästen pga att den är obrukbar för sitt syfte, alltså tävla eller tjäna pengar på den.

Nej, jag tror alls inte att man får vara med ens på klubbtävlingar.

Saxat från Agrias villkor:

"Du måste skriftligen förbinda dig att varken du själv eller någon annan använder hästen i träning eller tävling."

Jag skrev lite luddigt, helt rätt man får inte vara med på klubbtävlingar heller!
Både man själv o klubben gör ju fel om man är med
Jag fritids rider bara numera, så det råder iallafall inga oklarheter där längre!

Senast ändrad:

Okej, för tävla är verkligen det bästa han vet! Hans triangel är dock osynlig numera eftersom han är skimmel. Jag tror också att han får starta klubbtävlingar om tävlingsledaren godkänner det?

Att tävlingsledaren godkänner det har egentligen inte med saken att göra, det är ju försäkringsbolagets regler man bryter mot i första hand.

noble art: Jo, nu läste jag ditt inlägg igen och ser ju att man kan tolka det annorlunda mot vad jag gjorde första gången. Hur som haver så menar vi ju samma sak i alla fall

Horsefriend: Jag har startat i en clear round med honom, och då jag känner tävlingsledaren godkännde hon det, så det funkade för mig! :P

Har ingen aning, det som vi var med i var verkligen på "blåbärsnivå" som inte frestade på hästen. Min dotter red sin första bana på "tävling".

Ponnyn var triangelmärk när vi köpte honom.

Men förmodligen finns det en anledning till triangel-märkningen. Att hästen/ponnyn har haft en så pass allvarlig skada att det bedöms att den inte kommer kunna prestera på tävlingsbanorna.

På min dotters förra ridskola hade de ett antal t-märkta hästar i verksamheten. En som hade stelopererat ena bakbenet så hon 'haltade' väldigt. Men hon gick lektioner ändå, hon var 24 år. DET tyckte jag var hemskt. Även om de jämt sa att hon inte hade ont av det.

Vi bytte ridskola rätt snabbt.
Din häst kanske inte HAR ont, och det är ju en väldig tur i så fall :), men jag vet också många hästar som har haft väldigt ont men gett allt för sina ägare ändå.

Sen vill jag bara varna lite för jag tror inte det är någon bra idé att inte låtsas om t-märkningen för att han är skimmel och den inte syns. Men jag kanske tolkade dig fel?

Ha roligt med din pålle i alla fall. :)

Det låter ju helt vansinnigt. SvRF tillåter inte att T-märkta hästar går i ridskoleverksamhet. Kan verkligen förstå att ni bytte

Jo, det var det. Den finns inte kvar längre heller, det var ju några år sen vi slutade där. :) (efter att polis kom och skulle hämta en häst under dotterns ridlektion och ridskoleägarna vägrade lämna den ifrån sig, det var ett himla liv. Då var vårt mått rågat.)

Men förmodligen finns det en anledning till triangel-märkningen. Att hästen/ponnyn har haft en så pass allvarlig skada att det bedöms att den inte kommer kunna prestera på tävlingsbanorna.

På min dotters förra ridskola hade de ett antal t-märkta hästar i verksamheten. En som hade stelopererat ena bakbenet så hon 'haltade' väldigt. Men hon gick lektioner ändå, hon var 24 år. DET tyckte jag var hemskt. Även om de jämt sa att hon inte hade ont av det.

Vi bytte ridskola rätt snabbt.
Din häst kanske inte HAR ont, och det är ju en väldig tur i så fall :), men jag vet också många hästar som har haft väldigt ont men gett allt för sina ägare ändå.

Sen vill jag bara varna lite för jag tror inte det är någon bra idé att inte låtsas om t-märkningen för att han är skimmel och den inte syns. Men jag kanske tolkade dig fel?

Ha roligt med din pålle i alla fall. :)

Nej, det är den enda tävlingen jag startat med honom, så jag kan inte direkt kalla det brukar... :p

Det låter ju helt vansinnigt. SvRF tillåter inte att T-märkta hästar går i ridskoleverksamhet. Kan verkligen förstå att ni bytte

Men vem kontrollerar det? Jag vet om en ridskola som hade en t-märkt häst och där distriktet hade gett ridskolan klartecken att använda denna t-märkta häst i lektionsverksamhet!

Och jag tycker det är mycket märkligt att tävlingsledare och klubbar godkänner att t-märkta hästar får tävla. Är det för att få in ytterligare en startavgift eller? Eller vet dom inte bättre?

En triangelmärkt häst får varken gå som lektionshäst, tränas eller tävlas.

www.wikipedia.org
Efter triangelmärkning får hästen inte användas för tävling och endast för lättare ridning eller körning. Vid eventuell skada på hästen där försäkringen åberopas, gäller den med undantag för den typ av skada som ledde till triangelmärkningen. En märkning efter en permanent hälta innebär dessutom att försäkringen gäller med reservation för hälta på alla fyra benen.

www3.ridsport.se
I mitten av 1990-talet fastställde Svenska Ridsportförbundets Utbildningssektion att triangelmärkta inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet.

Beslutet har delgetts distriktens besöksansvariga och vunnit acceptans bland ridskolorna.

Motivet för ställningstagandet är främst att en ridskola inte ska ha ekonomisk vinning av en häst eller ponny som inte är fullt brukbar, och att ridskolehästar inte får betraktas som andrahandsprodukter.

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.

Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.

www.agria.se
Du måste i sådana fall, efter det att Agria har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med Agria.

Tävlingsreglementet (TR) 1, mom 132:
3. Triangelmärkning
Häst som av försäkringsbolag betalat ut ersättning för och som är triangelmärkt, får inte delta i tävling.

Men vem kontrollerar det? Jag vet om en ridskola som hade en t-märkt häst och där distriktet hade gett ridskolan klartecken att använda denna t-märkta häst i lektionsverksamhet!

Och jag tycker det är mycket märkligt att tävlingsledare och klubbar godkänner att t-märkta hästar får tävla. Är det för att få in ytterligare en startavgift eller? Eller vet dom inte bättre?

Jag antar att det ligger på besöksgruppen eller nåt åt det hållet? Jag vet faktiskt inte. Låter väldigt underligt att distriktet ger tillåtelse när förbundet satt andra regler. Det står ju ingenstans om att dispens kan lämnas?

Att tävlingsledare och klubbar godkänner det tror jag beror mest på okunskap eller ignorans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 939
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar