Triangelmärkt för kotledsinflammation

_Runaway_

Trådstartare
Jag är ganska okunnig inom ämnet triangelmärkning, så ni får gärna hjälpa mig reda ut mina funderingar här :D
I stallet står en D-ponny, drygt tio år gammal. Han är triangelmärkt, och jag frågade ägarna (som köpte hästen i samband med att han kom hit) varför han var det. Fick svaret att han hade haft kotledsinflammation på ett framben. Hästen är fullt ridbar idag och verkar inte ha några problem med sin kota. Men jag blev så fundersam, om man får en häst utdömd för kotledsinflammation, borde inte denna vara ganska långt gången och näst intill kronisk då? För visst är väl triangelmärkning att hästen blir utdömd, men att man har denne kvar i livet men inte kan försäkra hästen, eller liknande?
Hästen har inte alltför vana ägare, och ungefär varannat ridpass (som för övrigt sker sporadiskt när det faller ryttaren in) består av hoppning. Men det har jag inte med att göra. Men jag vill gärna höra vad triangelmärkning innebär och vad man kan få hästen triangelmärkt för.

Sv: Triangelmärkt för kotledsinflammation

Veterinären kan rekommendera hästen till triangelmärkning om den bedöms kunna leva utan att ha ont, trots att den inte längre kan fungera enligt sitt användningsområde.

T ex en hopphäst som trots upprepade behandlingar inte svarar och blir bra. Kan inte fortsätta sin hoppkarriär men bedöms kunna gå som promenadhäst. Veterinären gör då ett utlåtande och ägaren ansöker till försäkringsbolaget om triangelmärkning. I vissa bolag kan man ha kvar olycksfallsförsäkring (A2) och veterinärvård med reservation för den utdömda skadan (t ex höger fram).

Man få ut livbeloppet (inte hela men nästan) mot att hästen märks och inte får tränas för tävling eller tävlas. Den skadan och ev följdproblem är sen undantagna i försäkringen "för all framtid".

Tack för snabba svar! :) Så en triangelmärkt häst borde generellt sett användas till enbart lättare ridning?

lil-sis nämnde där att hästen inte får tränas för tävling eller tävlas. Men trots det får ju hästarna faktiskt tävla på klubbnivå (det kanske skiljer sig mellan olika klubbar? Men jag vet att man får det här omkring). Ryttaren har dessutom ambition att börja starta LD inom en snar framtid.
Det är ju känsligt sånt här med att lägga sig i som hästmänniska... Men så länge hästen inte verkar få ont har jag ju heller ingen anledning att säga något, är bara lite fascinerad av att man inte ens tänker på hästens tidigare skada som gått så långt att den blivit t-märkt.

Det är ju inte helt omöjligt att den har tillfrisknat med rejäl vila, om det är sant att märkningen avser en kotledsinflammation.

lil-sis nämnde där att hästen inte får tränas för tävling eller tävlas. Men trots det får ju hästarna faktiskt tävla på klubbnivå (det kanske skiljer sig mellan olika klubbar? Men jag vet att man får det här omkring)

Fast det är väl försäkringsbolagen som bestämmer det, knappast klubbarna.

Nja, i alla fall tidigare har just den lägre klubbnivån varit OK för triangelmärkta hästar, men jag vet att det varit diskussion om det.

AGRIA har blivit mycket hårdare vad gäller ersättning vid triangelmärkning.

Delersättning: Du kan få ersättning med 60% av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor även i de fall du inte avlivar hästen, om den enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att Agria har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med Agria.

Alltså får man inte tävla med den heller. Borde även gälla klubbnivå

KL

Ibland verkar det som om det går lite väl fort med T-märkningen, förmodligen för att ägarna inte orkar vänta ut hästen (min gissning).
Mitt ena fullblod hade dubbel kotledsinflammation o en misstänkt ligamentskada i hoven (ingen magnetröntgen gjord, men misstanken välgrundad o stark fr vet:s sida). På 2:a(!) klinikbesöket föreslogs T-märkning, vilket jag ifrågasatte eftersom det var första gången vi fått diagnosen. Vid 3:e besöket föreslogs utdömning(!) o jag blev jätteupprörd för att det insinuerades att det skulle ta lång tid att läka (upp till 8 mån) och hon kanske inte skulle kunna bli tävlingshäst igen. "Nä, sa jag, men skogsmulle kan hon väl bli?" Ja, jo det kunde hon ju...
Hon gick och skrotade i drygt sex månader, med längre och längre promenader i skogen och blev frisk :)
Vi tränar dressyr, hoppning och terräng och rider mkt i skogen. I september i år genomgick hon besiktning på klinik (av en annan anledning) och det enda de hittade var att hon satt lite fast i musklerna (vilket jag visste eftersom jag bokat både veterinär o equiatriker). Vilken härlig känsla när veterinären säger: "Det finns ingenting för mig att göra" o slusssar över till equiatrikern.

Det jag vill ha sagt med det här är att T-märkta hästar kanske inte alltid skulle vara T-märkta. I andra fall är helt befogat, jag vet ju inte historiken på den ponnyn du beskriver, men det kan ju vara så att den är helt frisk. Annars lär det nog märkas om ett tag (cyniskt, jag vet).
Klubb- o träningstävlingar brukar T-märkta hästar få vara med på, men inte "riktiga" tävlingar.

ja, vissa veterinärer dömer ut hästar för lätt. ofta efter påtryckning från ägare som vill ha en ny häst att rida NU och inte vänta ett år på att hästen blir bra igen.

min häst blev märkt i 10 års åldern, vet inte exakt när, för ledinflammationer och pålagring i en bakkota. han var kort sagt sönderhoppad. han var 13 när jag fick honom och han reds helt normalt tills han var gott över 20. han blev 28 år och benet han blev trianglad för hade han ALDRIG problem med.

på ridskolan hade dom ett fullblod som var t-märkt minns jag, hon gick i många år utan problem.

så det behöver inte vara så att dina stallkompisar gör fel i att hoppa hästen. en triangelmärkning innebär inte per automatik att hästen är oanvändbar för all framtid, även om det eg är försäkringens syfte.

hur som helst så är det inte lämpligt att hoppa så mkt som denna person sägs göra, så jag tycker ts ska prata lite försiktigt med dom om hur man får en hållbar häst, t-märkt eller ej.

Jag vet en häst som har kronisk kotledsinflamation som inte är t-märkt och dessutom går på ridskola efter en lång tävlingskarriär (hoppning). Vet dock inte om det är ägare eller vetrinär som nekat den hästen. Tycker det är tragiskt.

Jag tror inte på "alla" dessa hästar som är t-märkta men fullt ridbara. Javisst kan det finnas en och annan men inte så många som folk hävdar. T-märkning är inte helt lätt att få men är hästen skadad så går det ju.

Nja, i alla fall tidigare har just den lägre klubbnivån varit OK för triangelmärkta hästar, men jag vet att det varit diskussion om det.

Undra hur mycket fusk det finns med T-Mark?
Hög försäkrad, Hästen hopper dålig el äger kan känna gruva pengar att doma utt sen tälva på klubb nivå!
Vem betala nåten? Hög allman hästförsäkring,
Hur långt det kan hålla på? Tills försäkringsbolag trottna! (dom vill känna penger, inte förlora)
Az

kl

många hästar som är triangelmärkta är fullt friska och ridbara, iaf för några år sen var det väldigt lätt att få hästar både utdömda och triangelmärkta, med "rätt" veterinär, vilket ju är tråkigt då de med rätt behandling och konvalecens hade ansetts som, och varit, fullt rehabiliterade.

en högt försäkrad häst som går tex svår hoppning och efter skada inte kommer hålla för ansträngning på den nivån, men väl för tävling på lätt klass nivå, tappar ju väldigt mycket i värde så klart och får ägaren då möjlighet att få ut 90% av försäkringsvärdet istället för att kanske sälja för 50 papp...är valet (tyvärr) lätt för väldigt många.

sen absolut inte sagt att alla triangelmärkta hästar är ridbara eller ens smärtfria.

till ts:
hur än fallet är med just denna häst kan vi ju inte sia om här, men ägarna verkar tyvärr varken speciellt ansvarstagande eller kunniga. att köpa en triangelmärkt häst om man har tävlingsambitioner öht är ju bara dumt, och att rida på den på det sättet du beskrivit är ju inte så långsiktigt det heller, triangelmärkt eller ej.

Taxk för alla svar, mina funderingar har klarnat lite :)
Nej jag vill inte lägga mig i eller sådär vad gäller den här hästen. Han ser absolut inte ut att lida i dagsläget och så länge han inte gör det har jag ingen "rätt" att lägga mig i liksom. Men man funderar ju i det tysta.

Liknande trådar

Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
K
Hästvård vad blir slutdomen efter kotledsinflamationer på 3 ben? Hejsan, jag behöver verkligen eran hjälp för att få svar på alla mina frågor...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Sar
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar