Triangelmärkning?

E

ecssory

Finns det någon här som har koll på vad man exakt får göra med en t-märkt häst?

Är ALL tävling förbjuden?

Som vanligt så hör man ju så mkt tex att det är ok att vara med på klubbtävlingar, lätt klass, utom tävlan osv

Så, är det någon som verkligen vet?

Sv: Triangelmärkning?

T-märkta hästar får inte tävla, vet att det finns klubbar som tillåter det men då är det fel. För en T-märkt häst har dömts ut i ridbarhet, det rimmar ju otroligt dåligt att en sådan häst skulle vara tävlingsbar.

Precis. Tidigare har det väl setts genom fingrarna om en T-märkt häst tävlar klubbtävling men nu har regelverket stramats in.

Det är ju faktisk svindel. Hästen ska inte vara ridbar/bara kunde promenadridas för att kunne bli märkt.

*Lånar knapp*

Måste bara fråga...Vet att det finns ett korsningssto (arab/connemara), som är T-märkt pga artros i frambenet eller om det var båda ben. Kommer inte riktigt ihåg.
Och nu sa ägaren att stoet ska träffa en hingst nu till våren.

Så jag undrar...Påverkar det något? Kommer fölet att nedärvas med artros? Finns det risker? Eller är det okej o avla på stoet trots artros i frambenet/en??
Tacksam för svar!

Artroser kan ju komma av olika orsaker, efter en trauma skada exempelvis. Då handlar det om hästen klarar av tyngden som uppstår under en dräktighet, men har artrosen uppstått pga ärftlighet så kanske man bör tänka om.

Tack för ditt svar!
Nu vet jag inte riktigt om det kom en skada som stoet haft ett tag eller om det är ärftligt.
Ska kolla med ägaren. Tror att dom ska behålla avkomman.

Mitt sto är T-märkt.
Var försäkrad hos folksam som avelsto innan jag köpte henne.
Nu står hon som ridhäst, hur funkar det folksam sa inget när jag ändrade det??

Mjo..Fråga mej inte då jag inte är insatt i frågan. Dom andra vet nog bättre! ;)

Många T-märkta hästar fungerar utmärkt som prommenadhästar men håller generellt inte för träning och tävling. Sen finns det ju hästar som varit skadade men läkt ut skadan med tiden och inte får mer problem än andra, men en gång T-märkt alltid T-märkt. Även om du ändrat försäkringen så är ju hästen fortfarande T-märkt och då är den väl inte högre försäkrad än 10 000:- i livvärde med reservation?

Precis. Tidigare har det väl setts genom fingrarna om en T-märkt häst tävlar klubbtävling men nu har regelverket stramats in.

Det är ju faktisk svindel. Hästen ska inte vara ridbar/bara kunde promenadridas för att kunne bli märkt.

En liten parentes:
Det finns rätt många hästar som döms ut pga oförklarlig hälta. En triangelmärkning och tid att läka ut kan sedan göra att de kan fungera som vilken häst som helst.

Det känns som att utdömning och A1:ans utformning även tar hänsyn till humanitet.
Har du hållt på i närmare ett år brukar bolagen och veterinärerna vara villiga att dömma ut även om en orsak till hältan inte kunnat konstateras men jag tror att om det istället ordinerades ytterligare 6-12månaders skrotning i hagen skulle det bli betydligt färre utdömningar.

Jag känner till rätt många fall där ägaren "kostat" på hästen en rejäl vila och fått den frisk, hästar som erbjudits en utdömning medan andra blir så less på att ha konvalescent häst att de väljer att dömma ut och köpa sig en ny och få komma ut och tävla.

Många gånger är inte en utdömning vid tex skumma hältor den enda utvägen utan det är ett beslut som fattas efter en diskussion mellan behandlande veterinär och hästägare där oftast försäkringsbolagen godtar ställningstagandet om behandlingstiden överstiger cirkus 9månader.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Grazing
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 741
Senast: mars
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka