Triangelmärkning

Jennifeee

Trådstartare
Min häst som jag köpte för 3 månader sedan har blivit halt.. Har röntgat och ultraljudat henne och hon visade sig ha en hel del anmärkningar. Nu ska vi om 2 veckor vidare till Helsingborg för en CT röntgen för att kunna avgöra om det går att göra något åt den akuta hältan.. Om det nu finns någon möjlighet att hon efter kontrollen kan gå som avels sto och man skulle vilja triangelmärka henne, hur mycket får man då ut på försäkringen ? Någon som vet ? Köpt för 35" försäkrad i agria.

Sv: Triangelmärkning

Min erfarenhet är 80% av livvärdet.
Så för det första måste du ha en livförsäkring på hästen.
Och sedan får du kolla med just ditt försäkringsbolag, vad som gäller.

Så här skriver Agria ang sina villkor, men det är inte alla försäkringar som har den sk delersättningen så det måste du själv kolla med dom.

M.6.2.1 Delersättning
Du kan få ersättning med den del av försäkringsbeloppet
som överstiger 10 000 kronor om hästen enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Hästen
ska då triangelmärkas efter att vi lämnat besked om ersättning.
Du måste skriftligen förbinda dig att varken du själv eller
någon annan använder hästen i träning eller tävling. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om
överenskommelsen med oss.

Om du har Agria A1 liv och användbarhet får du det beloppet som överstiger 10´000.

så det du får ut beror på om du har den försäkringen och hur mycket du har henne försäkrad där.

Min häst som jag köpte för 3 månader sedan har blivit halt.. Har röntgat och ultraljudat henne och hon visade sig ha en hel del anmärkningar. Nu ska vi om 2 veckor vidare till Helsingborg för en CT röntgen för att kunna avgöra om det går att göra något åt den akuta hältan.. Om det nu finns någon möjlighet att hon efter kontrollen kan gå som avels sto och man skulle vilja triangelmärka henne, hur mycket får man då ut på försäkringen ? Någon som vet ? Köpt för 35" försäkrad i agria.

Nummer 1. Inte alls säkert att bolaget tar skadan. Är den nyförsäkrad och detta har funnits vid införsäkring kan de hävda reservation.

Nummer 2. Och en käpphäst för mig.. Vad är det för skada? Man ska INTE avla på ston som har förslitningsskador. Vad för kvalite har detta sto som gör att du vill avla (bortsett fr att den är skadad). Inköpssumman på 35000:- säger mig tyvärr att kvaliten kanske inte är vad man önskar av ett avelssto..

Ledsen att behöva vara så krass..

Inköpspriset säger inte ett dugg förrän man vet vad det är för häst, ras och användning...

Tyvärr har min häst blivit fel riden (enligt vad veterinären trodde) tidigare i livet.
Priset är billigt ja, men det beror inte på det utan för att jag tränat på denna häst tidigare och att jag kände den senaste ägaren. (Som ägt henne mindre än ett år och inte trivdes som lektionshäst, och inte så konstigt med tanke på hennes ben)
E.weltman ue. Solid. Så dålig stam har hon inte precis.
Utbildningsnivå mvs... Älskar min häst och kommer ändå förlora mer på att triangelmärka men vill ge henne en chans om det visar sig att hon inte kommer ha ont av detta om man slutar med ridningen. Men bara veterinären som kan avgöra. Blir hon utdömd och det visar sig att hon kommer ha ont så är det väl en självklarthet vad jag bestämmer mej för.

Nummer 1. Inte alls säkert att bolaget tar skadan. Är den nyförsäkrad och detta har funnits vid införsäkring kan de hävda reservation.

Nummer 2. Och en käpphäst för mig.. Vad är det för skada? Man ska INTE avla på ston som har förslitningsskador. Vad för kvalite har detta sto som gör att du vill avla (bortsett fr att den är skadad). Inköpssumman på 35000:- säger mig tyvärr att kvaliten kanske inte är vad man önskar av ett avelssto..

Ledsen att behöva vara så krass..

Tycka det är lite konstig,
köp for 3 månad sen - försäkrad för inköpts pris - nu påvisad förslittningskada?
Avel på en t-märkt sto som for 35.000sk. som har svor att tänka är en diplom sto?!
I get the smell of a horse trade :meh:

Den brasklapp vid sidan av det egentliga ämnet. Om hästen bytt försäkringsform eller -bolag kan det bli svårt att få ut något ö h t. Men det bästa är att snarast anmäla till bolaget och ansöka om godkännande för avlivning.

Inte svar på din fråga, men lite funderingar.

Du skriver att hästen gått som lektionshäst. Köpte du hästen av privatperson eller av näringsidkare?
Om hästen köptes av näringsidkare och fel har kommit så pass här snart och det tydligen finns röntgenfynd så kan det finnas möjligheter för dig att reklamera hästen - om du vill.

Om du vill ha hästen kvar under förutsättningar att den inte lider, så kan enligt tidigare citerade fb-texter möjligheter finnas till detta.

Jag undrar också om det där med avel. Du beskriver en välutbildad häst, och med den prisklass som angivits så misstänker jag att hästen är relativt gammal. Har den haft föl tidigare? Annars kan man fundera på det nyttiga för ett äldre sto att börja gå med föl. Jag har hört, även om jag inte vet hur mycket sanning det ligger i det, att ett sto bör ha fått första fölet i relativt ung ålder varefter man kan ha ganska många års uppehåll innan nästa.
Jag har själv erfarenhet av att man använt 24-årigt travsto för avel utan komplikationer - men det var väl stoets tionde föl ungefär.

Dessutom: om det är förslitningsskador och hästen mot min tidigare förmodan är ganska ung, så är hon inte så lämplig för avel.

Att alla alltid ska börja predika om massa annat än själva frågeställningen.. Men hon har haft ett föl vid 4 års ålder och är nu 13.
Som jag skrivit innan ->
Kommer rådgöra med veterinär vad som är bäst för hästen och om hon har potensal att kunna ge fina föl. Tror nog att veterinärerna på Helsingborg hästklinik är rätt kunniga. Tror dom att det går att avla på henne så tar jag sedan ställning till det övriga. Hon gick endast som lektionshäst i ca 6 månader riden 4 dagar i veckan. Då inte av nybörjare utan av äldre tanter som tidigare tävlat och haft egna hästar... Hur som helst kommer jag ändå behålla fölet själv eftersom jag nyligen köpt en hästgård.

Hon är ett diplom sto, 8skritt 7trav 8galopp exempel ;) kände förra ägaren, min tränare därför jag fick henne billigt.

En trettonåring med ordentliga förslitningsskador skulle jag inte avla på, risken är ju överhängande att avkommorna inte heller håller. Jag skulle aldrig våga köpa en avkomma undan ett sånt sto. Såvida inte mödernet är fantastiskt, så är stammen inte heller så extraordinärt bra. Ok, men inget särskilt.

35 är väldigt lite pengar för ett halvblod....eller ett antal andra raser.

Nu, vet vi vad det är för ras och vilken användning den haft. Summan skulle ju ha varit hiskelig om vi pratat om en shettis t.ex. Eller fullt normal för en fjording...

Hon är ett diplom sto, 8skritt 7trav 8galopp exempel ;) kände förra ägaren, min tränare därför jag fick henne billigt.

Med en 6a på benen...
Tävlad LBdressyr för 2 år sen med inte ens godkänt rsultat.

Avelsvärdet är tyvärr inte mkt att hurra för, utan bra ben = ingen häst.
Så något diplomsto är det inte (kan inte bli diplom med en 6a på benen)

Har själv provat att avla på en märr med dåliga ben, det blev VÄRRE på avkomman. Ett lotteri jag inte kommer prova igen.

Men Gud hästen är väl ändå min. Och jag som ska ha fölet dessutom. Blir det ingen svårklass häst eller inget direkt värde i fölet gråter jag inte för det ska jag sägs er. Kul att du googlat. Lovar ska inte tvinga dej att köpa fölet sen ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 353
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 834
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka