Triangelmärkning/frysm

Hambo

Trådstartare
Det har nu gått så långt att jag vill få min häst T-märkt.
Jag anser att användningen av min häst har minskat drastiskt,
senaste åren.
Han har haft fång senaste året som han nu är "frisk" från.
Innan dess så hade han återkommande hältor, som var lite
svårdefinierbara, jag har när det varit som värst, dvs när
ingen vila har hjälpt åkt till veterinär för att röntga honom.
Detta efter inrådan från "min" vet som jag bott granne med och
som har besökt oss ett otal ggr pga hältan

Det har varit allt från knäledsinflammation till endast stelhet ???
Han har spatt som ej är aktiv, det hade han innan jag köpte honom
för 9 år sedan.
Jag var och röntgade honom igen i maj, efter att han åter visat hälta.

Enligt vet där såg han ingen hälta efter böjprov, endast "stelhet"
pga spatten.
Spatten såg ut som den gjorde för 9 år sedan.
Stelheten skulle botas med att hästen skulle ridas, vilket jag gjort
ca varannandag.
Nu visar han hälta igen ! :( , det verkar som att när jag börjar kräva
mer av honom så klarar han inte det.

Alltså fungerar han "bara" som skogsmulle
Jag har även fått startförbud när jag skulle tävla för att han visat
hälta, men det är några år sedan.
Tycker ni att detta är tillräckligt för att frysmärka honom ??
Andvändbarheten är ju kraftigt nedsatt.

Oj ... så här långt har jag nog aldrig skrivit förut !
Hej från Hambo

Sv: Triangelmärkning/frysm

Det kommer ju helt att bero på vad som veterinären skriver i sitt intyg och hur mycket av allt detta som har belastat hans försäkring. Plus tyvärr vilken ålder och vilket försäkringsbelopp som du har på honom. Risken finns också att försäkringsbolaget inte kommer att god ta det p g a spatten fanns redan när du köpte honom.

Hade varit mycket enklare om hästen var yngre och inte hade haft en redan konstaterad spatt, då hade det räckt till speciellt om han var köpt för tävling. Men nu är det väldigt svårt att sia om det räcker.

Det där är det din veterinär och försäkringsbolaget som avgör. Så den där diskussionen måste du ta med behandlande veterinär. Anser din vet att det finns grund för utdömning (dvs hästen varaktig förlorat sin förmåga att utföra rörelser som ingår i lätt klass..) så får du och veterinären fylla i en livskadeanmälan och skicka till försäkringsbolaget. Sedan säger försäkringsbolaget ja eller nej. Säger de ja och det inte finns övriga hinder för T-märkning så kan du triangelmärka.

Sen skulle JAG först fundera på VARFÖR hästen blir dålig såsnart du kräver något av den. Kanske kan du ändra något i din ridning, ändra skoningen, byta tränare etc? Låta en kiropraktor titta på hästen etc? Det känns lite 'luddigt' om jag får vara ärlig, att det är så mycket olika hältor utan egentlig orsak?

/Alexandra - med en herre utdömd och T-märkt för en hasledsdefekt, efter ett års behandlingar, operation och försök (som inkluderade ALLT, både olika sjukbeslag, kiropraktor osv osv). Det gick dock inte, men där hade vi en klar och tydlig anledning. Jag har dock en unghäst som hela sitt andra levandsår åkte jojo in och ut på klinik med ledinflammationer högt och lågt. Jag erbjöds utdömning två ggr av två olika veterinärer men tackade nej. Just för att det inte fanns någon ORSAK till varför hon blev halt hela tiden oavsett vad. Tog tillslut en second opinion av en annan equiatriker, som konstaterade snedhet i korset, bogen och nacken. Det rättades och sen den dagen (i höstas) har INGA av hältorna kommit tillbaka, trots att hon dessutom ridits in och tränats sen dess. (Däremot är hon konvalescent efter en operation nu, men det hade inget med de problemen när hon var två att göra).

Så - jag tycker du borde finna ANLEDNINGEN till varför hästen blir halt med OLIKA typer av hälta, innan du tar upp frågan om utdömning. Men det är som sagt din veterinär och f-bolaget som bestämmer utdömning, inte du. Du kan dock ta upp frågan till diskussion med din veterinär.

En av vet anser att hasleden är lite kantig och kan smärta vid
olika belastningar, hon tycker att han ska t-märkas
En vet tycker att han är okey att ridas på ( Förs.bolagets vet !)
" min" granne kliar sig i huvudet !
Men faktum kvarstår, han har ju minskad användbarhet !

Jag har haft kiropraktor som känt på honom och inte hittat nåt.
Men det är klart ...., det kan ju ha tillkommit nåt.
Han röntgades före köp och det visades att han haft spatt, han
skulle ridas 6 månader och sedan röntgas om för att se om det hade
förändrats något , vilket det inte gjorde, så jag fick försäkra honom
fullt ut. skulle jag få märka honom i dag skulle jag få ut 35000:-
( efter samtal med agria så vet jag det )
Nästa år 17000:-

Eftersom försäkringsbolagets vet sa att hans hälta beror på stelhet
så har jag trott och tror fortfarande att en del av hältan blir bättre vid ridning, men jag märker liksom skillnaden mellan de olika hältorna

Enligt min mening så har det inte gjorts någon ordentlig hältutredning på honom.
Jag har vid beställning på klinikerna beställt hältutredning, men jag tycker bara att varje gång får jag springa fram och tillbaka efter att dom böjt honom utan att jag får reda på VARFÖR han haltar.
Bara diffusa svar, typ stelhet.

Men jag ringer till försäkringsbolaget i morgon och pratar med dom !
Hej från hambo

*kl*
Har en fundering ang triangelmärkning... Vad kostar det att märka hästen?? Är det öht någon idé att engagera sig för en häst försäkrad för 10000:-, jag menar blir det några pengar kvar sen alla kkostnader som kan tillkomma är borträknade....

Någon som har svar???

Vilken flashback det var att läsa denna tråden som är
1 år gammal !
Jag vet inte vad det kostar att frysmärka en häst.
Vad jag vet är att min häst lunkar på som vanligt och har inte visat hälta sedan då.
Jag rider honom förvisso väldigt sparsamt och han är stel på morgonen.
Men bara han får röra på sig, så är det okey.

Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 375
Senast: sandrafors
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 352
Senast: Rebeckafalk
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat