triangelmärkning av häst??

solhattar

Trådstartare
Har en islandshäst som blev halt 05 som vi utredde rejält med röntgen och jobbiga undersökningar,men de hittade ingenting och de sa att vi kunde få han utdömd.Nu visste inte jag vad det betydde så jag trodde att man måste avliva honom och det ville jag inte.Har nu fått lära mig att så inte är fallet och håller på att ta upp detta igen.Har under de här åren endast skrittat ut på honom då och då pga att han inte håller för mer.Har en veterinär som ska ta reda på om uppgifterna går att använda i dag,eftersom det är så länge sedan,problemet är att min häst är i princip omöjlig att transportera och vi har redan gått igonom den långa proceduren med undersökningar,att jag vill att han ska slippa det,han mår mycket bättre i psyket nu..Tror ni att försäkringsbolaget kan godkänna att en annan veterinär läser de gamla journalerna och sedan kommer och tittar om han ser likadan ut i dag???

Sv: triangelmärkning av häst??

Har varit i liknande situation som du, förutom att jag fick min islänning utdömd och triangelmärkt direkt. Man hittade ingen förklaring till hennes hältor på Ultuna och hon fick diagnosen artrit.
Fick ut hennes livvärde och kunde behålla veterinärvårdsförsäkringen med reservation för hältor och rörelsestörningar. Det är också nästan fem år sen.
Försäkringsbolaget var smidiga och snabba i sin hantering och ifrågasatte aldrig någonting. Hon har gått som sällskap till andra hästar men inte ridits på länge.
Var inne med henne på en annan klinik innan Ultuna men där blev jag tillfrågad av veterinären om hon skulle döma ut henne och jag uppfattade det som att hon i princip skulle gå och hämta geväret bums och skjuta min häst på fläcken.
Så lite mer information från veterinärers sida vore inte helt fel.
Jag önskar dig lycka till och att det löser sig med allting.

Tack så mycket för svaret,det verkar ta tid för ultuna att hitta på papprena men jag hoppas att allt kommer ordna sig tillslut:)

Ja det går bra att göra en ny bedömning idag samt bifoga de gamla journalerna.

Dock, en liten sak bara. Tänk igenom triangelmärkningen noga. Jag skulle faktiskt inte T-märka en häst igen om den inte var ruskigt högt livförsäkrad och jag verkligen behövde pengarna. Annars skulle jag låta den stå kvar fullförsäkrad. Det sparar mycket pengar och vånda i långa loppet.

En T-märkning innebär ju att du är utan försäkringsskydd för annat än rena olycksfalls/traumaskador, samt då givetvis sjukdomar, kolik osv. Och tyvärr så kan även T-märkta hästar få problem och behöva behandling för t ex en vrickning (svårt bevisa trauma), något som är en följd av grundanledningen att de blev T-märkt osv. Dvs saker som inte är livshotande, men som kan kräva undersökning/behandling/vård som blir rätt kostsam - och INTE täcks alls av försäkringen efter T-märkningen.

Jag ringde till försäkringsbolaget och undrade vad som sker med försäkringen efter en t-märkning,och de sa att det enda som skillde var att det inte gäller på hältor,men det gjorde inte min försäkring ändå.Det handlar ju så klart inte enbart om pengarna,men samtidigt så kostar han ju pengar till ingen nytta igentligen,och kan jag då få pengarna ut för honom så kan han fortsätta skrota på gården och jag kan ev köpa en till häst som jag kan utnyttja lite mer..

Det som händer är att försäkringen inte gäller för hältor som inte är helt klart pga olycksfall, och heller inte täcker komplikationer till dessa.

Men du påstår din försäkring inte täcker det i alla fall? Det gör den ju garanterat om du kan döma ut och få honom triangelmärkt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 023
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Jag kan inte sluta fundera över vad min mammas katt dog av och det slog mig att någon här kanske har lite förslag? Två veterinärer gick...
Svar
15
· Visningar
4 334
Senast: clusia
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 386
Senast: sandrafors
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 499
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈