Triangelmärka dräktigt sto

Joyze

Trådstartare
Jag måste triangelmärka mitt 18-dagars dräktiga sto. Kan det vara något som äventyrar hennes dräktighet? Kan en vanlig länsveterinär triangelmärka på plats i stallet eller måste det ske på klinik?

Sv: Triangelmärka dräktigt sto

Det brukar inte vara så populärt att släpa med sig kvävetanken ut till något stall ( tung!!!), så vad jag vet får man åka in med hästen till klinik.

Vi har fått 30 dagar på oss att triangelmärka henne, annars utgår ersättningen. Och det är den ersättningen som ska bekosta fölet så måste få ut pengarna... Men det är ju inte så kul att transportera en häst som är mellan dygn 20 & 40, visserligen är det inte så långt, tar max 15 min att köra till närmsta klinik, men kan det ändå äventyra bebben? :O

Stress kan alltid äventyra dräktigheten, bara ni själva vet hur stressbenäget ert sto är. Är hon van att transporteras och vistas i nya miljöer så är det säkert ingen större fara, men ändå en risk.

Jag hade nog ringt och rådfrågat på kliniken

Du måste åka till ngn klinik/praktik, eller skaffa fram kvävet själv. Kan gå att få tag på via Ko-seminatörer (vad de nu kan heta :o )
Men jag fattar ändå inte, Varför inte triangelmärka innan betäckning om nu pengarna skulle betala blivande fölet? Som du skrev är det risk mellan 20-40 dagar..

Tack för era svar.
Jag vet att det är idiotiskt, men vi hade helt enkelt inte något val pga försäkringsbolaget. Vi skickade in våra skadeanmälan och det tog över 2 månader för Agria att acceptera det, så eftersom betäckingssäsongen började ticka ut för i år bestämde vi oss för att betäcka henne ändå och bita i det sura äpplet om det skulle bli nödvändigt, ifall nu Agria mot alla odds inte skulle betala ut någon ersättning. Nu har vi ca 20 dagar på oss att få henne triangelmärkt, annars uteblir ersättningen.
Ringde precis till ATG i Malmö och de hävdar att de inte utför triangelmärkningar. Är inte det jättekonstigt att en hästklinik inte gör det?

Det går utmärkt att märka hästen hemma. Distriktarna har gjort det på två hädtar åt mig. Jag åkte då och hämtade flytande kväve i en thermos (lite trixigt att hantera men inte tungt eller så alls), sedan kom veterinären ut med järnet och märkte. Hästarna reagerade knappt så allt gick bra.

Hej

Nu var det några år sedan några kompisar märkte sitt sto, men då var det hamma av vet. Så dom behövde inte åka in på någon klinik. Utan "gårds vet" hade utrustningen med dig. Vet inte om det har kommit nya regler ang detta.

Kan ni inte tala med den vet. som har "dömt" ut ert sto som ridhäst? Om dom vet hur ni skall göra?

Det går alldeles utmärkt att märka hästen hemma. Har själv gjort det med en av veterinärerna i distriktet. Han hade all utrustning med sig, jag behövde inte tänka på nåt. Bara ring och beställ ut din veterinär.

Som övriga har sagt så går det utmärkt att ta ut distrikaren.
Min häst reagera knappt, fick lite lugnande och lokalbedövning sen stog han snällt på stallgången:)

Nu e detta ett par år sen, men jag tror inte dom har ändrat på några regler.

Ser inget problem med transport på 15 min samt t-märkning....

Jag dräktighets undersöker mina på dygn 30-32, samt 45 dygn och det klarar dom utan problem, detta är ingen större skillnad, T-märkningen går snabbt och är precis som på en frysmärkning av travare eller att frysa ett överben, det tar mindtre än en minut.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 844
Senast: Skjøldur
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka