Treveckorsföl blöder från navelstumpen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tabitha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 623
Sv: Treveckorsföl blöder från navelstumpen

För den som undrar kan jag nu (efter att ha kollat med vet) svara på frågan själv: ja det är normalt. :cool:

Menade han verkligen att det var normalt? Jag tror aldrig jag varit med om det, och jag har hand om en hel del fölningar...

Finns det möjlighet att blod kommer ut betyder det även att bakterier kan komma in. Alltså en STOR risk för fölsjuka. Tycker du ska prata med en annan vet eller klinik.
Inte normalt efter 3 veckor,
Den enda gången jag vet som ett föl blödde länge ( i ca 1 vecka) slutade det med fölsjuka så illa att den dog.

Håller tummarna

Om den har stött till stumpen på något vis, annars anser jag det inte som normalt.
Vi råkade ut för detta i fjol då vår ena fölunge vurpade över seminspiltans vägg och givetvis kom navelstumpen i kläm. Fick en präktig lokal infektion på bara ett dygn, så det blev 12 dagar med hippotrim samt badda med Lotagen (licenspreparat, har jag för mig)
Allt gick bra.

Gira :banana: som fortfarande undrar hur vurpan gick till (var inte närvarande).

Tre dagar är väl ok men tre veckor?? Nej det tycker inte jag iaf.

Inte normalt alls! Stumpen skall sluta sig ganska omgående och torkar sen till (ytterst) inom ngr dagar, inget ska kunna komma varken ut eller in. Högst märklig Vet. som sa att det är normalt..:confused:

Bia

Jaha, det där låter ju skitallvarligt!! :eek: Ändå var det ingen som svarade på min fråga under hela fredagen. Men på min vet (som även är uppfödare) lät det inte som att det var någon större fara, badda med Jodopaxlösning (och Lotagen om blödningen fortsätter) var rådet jag fick. Nu blöder det inte längre iaf, då är det väl bara att hålla tummarna för att allt gick bra då.. :confused:

Skall förtydliga en sak - navelstumpen har alltså precis lossnat, därav blödningen som då kommer från själva naveln - om det har ngn betydelse. Uttryckte mig klumpigt när jag skrev att blodet kom från navelstumpen.. :cool: Är det normalt då, eller behöver jag fortfarande ha superångest?! Spädbarn kan ju blöda lite i samband med att stumpen lossnar, borde inte det gälla föl också?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: Asko
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad... 2
Svar
26
· Visningar
2 843
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka