Tretaktig och fyrtaktig galopp?

S

Skippy

Har alltid haft svårt att förstå vad som är vad. Är tretaktig galopp när hästen har tre ben i marken samtidigt, eller? ;) Och har hästen alla fyra ben i marken samtidigt vid fyrtaktig galopp? :p

Sv: Tretaktig och fyrtaktig galopp?

I (rätt, inte fel eller förvänd) galopp ska hästen börja med att sätta ner sitt yttre bakben, därefter sätta ner inner bak och ytter fram samtidigt och sist inner fram. Det betyder att i varje "cykel" trummar det tre gånger i marken ( :D ) och galoppen är tretaktig. Är galoppen fyrtaktig sätter den ner varje hov för sig och det trummar fyra gånger i marken istället.

Var jag tydlig eller förvirrande?

Eh, jag tror jag förstår :D Tack så mycket!

Vad är bäst då, fyrtaktig eller tretaktig?

Är det här tretaktig eller fyrtaktig galopp?

13431492.jpg
[/url][/IMG]

Galoppen ska ju vara tretaktig. Om det är tre- eller fytaktig galopp på bilden vet inte jag. Om hästen satte ner sitt hitre bakben innan den satte ner sitt bortre framben är den fyrtaktig. Satte den ner dem samtidigt är den tretaktig.

I tävlingsdressyren vill man ha tre taktig galopp även ifall ingen håller tretakten i piruetterna, de samlar för mycket och det ska inte accepteras men det gör det iaf.
Om man däremot vill kunna samla hästen så mycket som möjligt och göra hästen stark nog så är fyrtakten den bästa att arbeta i.
Man kan inte bestämma om det är tre eller fyrtakt på den bilden du lagt in. Om hästen har båda frambenen i luften ser man att det är fyrtakt men när alla tre ben redan är i marken kan man inte se sånt, för alla dom tre bebnen kommer ju vara i samtidgt i nåde tre och fyrtakten.

Senast ändrad:

Galoppen ska ju vara tretaktig. Om det är tre- eller fytaktig galopp på bilden vet inte jag. Om hästen satte ner sitt hitre bakben innan den satte ner sitt bortre framben är den fyrtaktig. Satte den ner dem samtidigt är den tretaktig.

Nu fattar jag! Tack så mycket :) Kollade på filmen från träningen, han sätter ner dom samtidigt :)

För att det kräver mer sänkning, hästen lägger vikten mer bakåt och hästen lyfter sin bog mer. Man kan göra så mycket mer i skolgalopp.

Aha... Men det måste väl bero på varför galoppen är fyrtaktig då? Hästar som inte orkar galoppera i tretakt galopperar ju i fyrtakt när man samlar dem, det kan ju inte vara bra? Eller?

jovist har du rätt i det men då är den aubin, jag menar skolgalopp som jag skrev sist i mitt inlägg.
En häst som får en aubin galopp är inte samlad den är saktad, delad och felaktig.
Givetvis är det stor skillnad på skolgalopp som kommer utav styrka och en aubin galopp som kommer utav svaghet:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: tuaphua
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama