Tredelat stångbett?! Hur fungerar det?

TinyWiny

Trådstartare
Jag syftar på ett sånt här www.borjes-tingsryd.se artikel 4474

Är det lika böjligt som ett vanligt tredelat eller är det "rakare"?

Letar efter ett bett till min fjording tös som har så låg gom att det bara funkar med raka bett, känner att det hade varit bra att kunna rida på ett lite rörligare bett ibland då hon kan bli lite hm..."stum" är fel ord men alltså att ställa och böja går mindre bra:crazy:

Rider ju inte western (plockar det bästa av allt:D )men hoppas att jag kan få bra svar ändå:)

Sv: Tredelat stångbett?! Hur fungerar det?

Syftet med mundelen på ett sådant bett är att det inte skall kunna vika sig som ett som ett delat bett, men samtidigt låta sidstyckena röra sig oberoende av varandra. (nu flexar det säkert lite mer än en solid mundel, men det är försumbart).

Bettet du hänvisar till är ett stångbett och det skall användas tillsamman med en curb (motsv. kindkedja), annars förlorar det sin funktion. Stångbett är inte avsedda för att ”ställa och böja”, så utifrån din beskrivning om vad du vill åstadkomma föreslår jag att du väljer ett bett utan skänklar. Typ detta: http://www.tumbleweed.se/wpt/view/41/541/1541/

Tack för ditt svar:)

Nu vet jag hur det funkar!

Tyvärr måste jag ha skänklar (givetvis med curb!) då jag inte har någon funktion i min ena arm (nödbroms:crazy: )

Vanligtvis rider jag på ett rakt happymouht bett utan stålkärna och kör på liverpolbett men nu när hon ska sättas igång efter lång sjukdoms tid så behöver jag ha "nödbromsen"

Hon tycker nämligen att de borde gå mycket fortare än vad jag tycker:D

På så vis. Då håller jag med om att bettet du visade i ditt första inlägg verkar högst lämpligt (även om jag inte vill uttala mig om kvalitén på just det).

Har aldrig hört talas om liverpoolbett, hur se de ut?

733512.JPG

Liknande trådar

Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Brille
·
Utrustning Kort bakgrund - damen fick bett första gången när hon var knappt ett år. Valde 'standardbettet' jag brukar ha vid invänjning, ett...
Svar
10
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka