Tredelat=farligt?

D

Djamillah

Har hört att tredelat bett inte ska vara bra för hästen eftersom det typ kan klämma i munnen på hästen eller nåt liknande.
Är det sant? :confused:

Sv: Tredelat=farligt?

Farligt är det knappast! Med ett tvådelat är det större risk att bettet trycks upp i gommen på hästen eftersom det bara finns en brytpunkt på bettet. Ett tredelat är är mer "ergonomiskt" men alla hästar är olika, vissa föredrar tvådelat, andra tredelat och vissa fungerar bäst på rakt.

Har hört så mycket olika, en del säger att tvådelade går upp i gommen på hästen. En del säger att tredelade skadar munnen då mittdelen oftast är för lång och skadar lanerna.

Man får helt enkelt prova sig fram, man känner ju vad ens häst gillar bäst!

Alla ledade bett är "farliga" om de är fel inpassade. Många rider med felinpassade bett, främst för långa bett.

Ett för långt tvådelat bett kan trycka hästen i gommen och ett tredelat kan nypa/skava på lanerna iom att lederna inte stannar mitt i munnen när bettet tillåts glida i sidled. Ett tredelat med för lång mittdel inverkar så även om det är tillräckligt kort totalt set...

Ett långt bett -alla typer i princip- klämmer även in hästens mungipa mot tänderna genom att det glider på utsidan av munnen istället för att verka rakt bakåt.

Ett bett som är rätt inpassat ligger rakt genom hästens mun, utan att hänga ner över tungan och utan att kunna glida i sidled vid tygeltag.

ja du, inget bett är ju egentligen bra för hästen.....
ett helt felpassande bett är ju mkt sämre än ett välpassande oavsett hur många leder det har.
sen gillar olika hästar olika bett, så att säga att ett tre- eller två-delat ex genrellt är dåligt går inte.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: tara
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 615
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar