Treårstest! HJÄLP MIG!

B

Bonheur

Snälla människor därute! Hjälp mig!
Jag har en hingst -06 som jag vill visa på treårs.
Han är lite lydnadstränad i form av horsemanship-liknande träning som innebär att han skall lyssna på mig och vara uppmärksam på vart jag är, följa mig och stanna då jag stannar, typ. Sedan tror jag att han är lättlastad.
Han är välmusklad och stadig, går på lösdrift, så musklerna är redan byggda.
Min fråga till er är: Är det för sent att börja träna inför treårstesten om man börjar nu?
tack på förhand, /Sophie

Sv: Treårstest! HJÄLP MIG!

Hur går det i ridningen?
Har han blivit löshoppad?
Tränat på att Visa för hand och uppställning?

Tyvärr har jag inte börjat med något av detta över huvud taget... :(
Är det hopplöst tror du?
Tack för svaret!

Om du vill kvala så måste man genomföra ett ridtest i samtliga gångarter om jag inte har fel. Annars är det frivilligt.
Det beror på vad du vill med resultatet.

Om du börjar med löshoppningen och handträningen nu så kan du nog fixa det. Ridningen beror förstås på.

Om du hade tänkt att sälja hästen eller något likande och väntat dig goda resultat så är du sent ute. Ska du ha hästen själv så kan du som sagt börja.

Som alltid. Bättre att ta det lugnt och inte pressa unghästen. Om du själv tycker det känns för tätt, ja då skiter du i det helt enkelt.

Iom att han är hingst vill man ju visa upp honom för att han kanske skulle vara ngt att satsa på. Därför vill jag genomföra ridtestet. Och vad beträffar ridtestet så är det alla tre gångarter, ja. Faktan är klar, det är bara hästen som inte är det...
Tack för svar.

3-års är ju i maj. Det är 5 månader dit. Om du lägger upp en vettig planering med lite löshoppningsträningar och rider in hästen vettigt så hinner du.

Självfallet borde du hinna det. Du ska visa upp hästen i en god form i skritt, trav och galopp (om du väljer att visa honom under ryttare). Det tar inte lång tid att lära hästen detta under normala förutsättningar.

Senast ändrad av en moderator:

Gulliga ni är som muntrar upp mig! Jag ska verkligen lägga manken till :)
Ska försöka få tag i ridhus och sådär så att man kan träna obehindrat. Iom att jag har en liten hingst också kan man ju inte bara skutta in i ett ridhus och tro att det ska funka om där är massa andra hästar...
Tack så mycket :)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 996
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka