Treårsbedömning Hannoveraner -protokoll!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
M

missan

Läste i senaste ridsport om unghästbedömningen av Hannoveraner, undrar om nån här vet mer om det?

Jag köpte för ett halvår sedan ett tyskt sto och fick då med, utöver pass, ett protokoll över nåt slags treårstest.

Någon som kan hjälpa mig reda ut begreppen? Min tyska är näst intill obefintlig men jag har listat ut att följande bedömningspunkter är med:

Samarbetsvilja -typ ridbarhet antar jag?
Rastyp
Qualität des Körperbaus -vad är detta?
Korrekthet i gångarterna
Elastisitet och schwung i trav
Skritt
Gesamteindrück und Entwicklung -vad betyder det?
Kopf -huvud tror jag?
Hals
Sadelläge
Rahmen -vad är det?
Frambensställ
Bakbensställ

Ingen galopp eller hoppning verkar vara bedömd, är det vanligt att man bara visar ovanstående?

All information mottages tacksamt! :bow:

missan

Sv: Treårsbedömning Hannoveraner -protokoll!

Läste i senaste ridsport om unghästbedömningen av Hannoveraner, undrar om nån här vet mer om det?

Jag köpte för ett halvår sedan ett tyskt sto och fick då med, utöver pass, ett protokoll över nåt slags treårstest.

Någon som kan hjälpa mig reda ut begreppen? Min tyska är näst intill obefintlig men jag har listat ut att följande bedömningspunkter är med:

Samarbetsvilja -typ ridbarhet antar jag? Ja.
Rastyp
Qualität des Körperbaus -vad är detta? Kvaliteten på kroppsbyggnaden
Korrekthet i gångarterna
Elastisitet och schwung i trav Elastisiteten och rörelsemekaniken i trav
Skritt
Gesamteindrück und Entwicklung -vad betyder det?Gemensamt intryck och utveckling
Kopf -huvud tror jag?Japp
Hals
Sadelläge
Rahmen -vad är det?Hel intrycket av hästen
Frambensställ
Bakbensställ

Ingen galopp eller hoppning verkar vara bedömd, är det vanligt att man bara visar ovanstående?

All information mottages tacksamt! :bow:

missan

Hur gammal är ditt sto? Hannoveranarverbandet :idea:erbjuder sina medlemmar, en möjlighet att lämna sina tre års ston till Vechta, där utbildningen av ridinstruktörer sker. Där lämnas en rå tre åring och under 6 veckors tid (kan ha fel om antalet veckor) så rids stoet in samt löshoppas. Sista dagen så bedöms dom, lite utav ett tre års test. De poäng följer sedan stoet. Detta sker i omgångar under våren och sommaren. Det kostar inte många kronor.
Kravet är att stona skall vara led vana, och hanterade.

Berätta vad för stam hon har, alltid intressant att veta.:idea:

Aha! Då kanske det är nåt sånt min häst varit på, hon blev tydligen bara inriden, visad och sattes sedan direkt i avel. Nu är hon sju år, e Rubinstein -Wolkenstein II, och jag håller för fullt på med grundutbildningen!

putt putt

Ingen som vet något om detta?

Är det från stutenleistungsprüfung? Det är precis som wolken fee beskriver ovan ett längre prov på station, där hästen också rids in. Ett typ av bruksprov för ston. Det är inte ovanligt att stona sätts i avel direkt efter.

Qualität des Körperbaus -vad är detta? Kvaliteten på kroppsbyggnaden Exteriören
Gesamteindrück und Entwicklung -vad betyder det?Gemensamt intryck och utveckling. Precis, allmänt intryck och utvecklingsbarhet.
Kopf -huvud tror jag? stämmer bra
Rahmen -vad är det?Hel intrycket av hästen Jag skulle säga låg/högställdhet

Tack för svar! Nu ser jag att wolken fee skrivit svar i den kursiva rutan också!

Är poängen jämförbara med dem i Sverige, alltså betyder en tysk sjua ungefär en svensk åtta? Det var väl lite detta artikeln i senaste ridsport handlade om men har ni några egna erfarenheter?

Bedömer man inte galopp och löshoppning? Jag kan iaf inte hitta något sånt.

missan

*trådkapning* Hur länge har detta system funnits i Tyskland som nämns här i tråden finns det sökbara resultat på nätet någonstans? Är lite nyfiken på vad min hästs mamma (Hannoveraner) gjort tidigare i sitt liv.
Nin

Jag fattade av artikeln att man var ganska samstämmig när man bedömde betygen gångarter skillnaden var att man hade *halvbetygen*

Så en 7 är en 7 även i Tyskland men jag kanske missuppfatade något `

Mvh Mia

Liknande trådar

Z
Avel Hej! Jag undrar om det finns nån där som kan tyska och skulle vilja översätta detta från treårstesten. Vissa grejer är ju jättelika...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: zin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka