treåring som stannar

Adnilla

Trådstartare
Med två veckor till sommarvilan har en av treåringarna hemma beslutat sig för att bli "istadig" stannar och ev backar. Själv tänker jag att det är ett tecken på att han är trött av alla intryck det här året och att vilan kommer klösa detta men... ngn med erfarenhet, ska jag "lösa" det innan och traggla eller tro på att han hittar framåtbjudning genom vila och möjligheten att smälta intrycken. Någon som har haft liknande "problem"?

När mina var var tre så red jag max 15 min på ridplanen och jag såg alltid till att rida på framåt, alltså skritta kan man göra avsuttet =)
Jag skulle ställa av och låta han gå på betet till hösten och ta upp ridningen igen då =)

Ev bara hoppa upp och rida ut i skogen en kort tur med snäll häst framför för att på en bra avslutning =)

Med två veckor till sommarvilan har en av treåringarna hemma beslutat sig för att bli "istadig" stannar och ev backar. Själv tänker jag att det är ett tecken på att han är trött av alla intryck det här året och att vilan kommer klösa detta men... ngn med erfarenhet, ska jag "lösa" det innan och traggla eller tro på att han hittar framåtbjudning genom vila och möjligheten att smälta intrycken. Någon som har haft liknande "problem"?
Enda gången jag varit med om att en häst blivit "istadig" så har den haft någon sorts smärta.
När vi tränat för mycket/för länge med en unghäst kan de bli mer trötta och inte så lätta att engagera öht.
Om jag var du skulle jag antagligen åka till veterinär för en koll, annars tycker jag att det är bättre att du ställer av den nu och ser hur det står till efter vilan.
Att "ta igenom" något kommer knappast göra hästen mer positiv till arbete.

Håller med ovanstående, jag skulle låta den vara och ta upp ridningen till hösten igen. Eventuell trevlig skogsavslutning som Oanki nämner skulle säkert passa bra också, sedan bete :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 680
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: vtok
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 586
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar