Tre hästar påkörda av godståg

Sv: Tre hästar påkörda av godståg

Fy vad ont i magen jag fick :S Har mina hästar på lösdrift (brevid en järnväg) en bit utanför Borlänge men det var inte nån av mina som tur var. Tragiskt ändå att 3 hästar förlorade livet på ett så hemskt sätt.

Usch så tragiskt! :cry: Hoppas det gick fort ändå så hästarna slapp lida...
Tänker på de stackars ägarna, vilken mardröm! :(

Jag tänker mer på den stackars lokföraren som bara gör sitt jobb och som blir stående ensam med den här olyckan mitt natten.

kl
Usch vad hemskt.. :(
Värsta är om luftledningen går sönder, då är man tvungen att gå ut och fixa det mitt i alltihop.. Det är inte mysigt alls. En av arbetskamraterna körde på en häst som inte avled, och vi får inte göra något med tamdjur. Det var det värsta han varit med om, att bara stå där och vänta på ägare,veterinär och polis och se hur hästen led...

Luftledningen går oftast sönder i sådana här fall ja, så även i detta fall, men inte behöver lokföraren gå ut o fixa det inte,, han kan kalla på ett hjälplok,
o behöver överhuvudtaget inte ens gå ut,
i detta fallet så var det ögonblicklig död för de 3 hästarna.

Än en gång hästar som fått sätta livet till i den kalla vinternatten! Jag sover gott om natten det gör mina hästar med i ett mysigt stall med djup skön spånbädd. Hoppas det gick fort så dom slapp lida i alla fall.

Det där var väl ett onödigt inlägg? Så du menar att det är oansvarigt att ha sina hästar på lösdrift och att det är synd om de stackars hästarna som fått vara ute om natten?
Då tycker jag mer synd om hästar som står på stall, får dammallergi och dessutom brinner inne om elden kommer lös.

Mina gamla hemtrakter nästan,känner mycket väl till vilka stall det är där,tror bara det finns två stall,i ena stallet har (hade? Vet inte om hon står kvar..) en kompis sin häst,jag hoppas för guds skull att det inte är hon.

Ont i hjärtat gör det,usch!

ONÖDIGT! :mad:

Kan likaväl hända olyckor i ett stall,tex hästen rullar fast och skadar sig ordentligt,stallet börjar brinna m.m.

Pja,och att de brinner inne är ungefär lika vanligt som att de blir påkörda av tåg vilket faktiskt händer inte helt sällan det heller. så hur man än vänder på det tycker jag det blir fånigt och helt onödigt att börja ifrågasätta folks hästhållning i samband med denna tragiska olycka, som är precis just det - en olycka.

Folk får ha sina hästar hur dom vill för mig! Men det har faktiskt varit väldigt mkt hästar på rymmen denna vinter som har förolyckats sent på kvällar eller nätter givetvis kan olyckor hända även i stallet man kan ju inte skydda dom för allt!
Men det är givetvis mkt tragiskt för alla inblandade när olyckor sker:cry:

Ja FY så hemskt! Tänk att någon har Mage att ha hästen på ett naturligt sätt! För felet är ju att de går på lösdrift, inte att deras staket troligast inte var nog bra.
Nej mkt bättre att de står i en box, det är ju naturligt och bra för dom att stå still i minst 8 timmar om dagen.

Hmmm

Ja FY så hemskt! Tänk att någon har Mage att ha hästen på ett naturligt sätt! För felet är ju att de går på lösdrift, inte att deras staket troligast inte var nog bra.
Nej mkt bättre att de står i en box, det är ju naturligt och bra för dom att stå still i minst 8 timmar om dagen.

Hmmm

Du tror att de drabbade hade ett dåligt staket! Hästar som blir skrämda går nog igenom eller hoppar över oavsett om du har bra staket eller inte. Å nej det är inte naturligt att ha hästar på box och inte på lösdrift inom ett begränsat område heller, inget vi människor gör för eller med hästen är naturligt för den!
Det naturliga för hästen är att ströva fritt på stora områden i klimat som är anpassat för den och leta sin föda själv. Men inget av detta har någonting med det tragiska som hänt, nu tycker jag att vi slutar med tramsiga inlägg och visar respekt för de som är drabbade.................................Punkt från mig!

Usch va hemskt, och extra hemskt blir det när det är i hemtrakterna...

Jag har ingen koll på exakt var olyckan inträffade, men kom bara att tänka på en sak när jag kollade upp var Vatthammar ligger (det är mer en elkedja enligt mig).

Norrgående SJ-tåg brukar alltid signalera vid Vatthammar (eller ja innan vattnet innan Trönövägen kommer), nån som vet varför?
Skulle det vara innan den obevakade vägöverfarten (Vatthammarsvägen) så skulle jag förstå, men jag upplever det som att det är senare. Och nästa väg har en underfart...

Övergången vid Vatthammars är inte obevakad, där finns ju bommar.

Olyckan skedde strax efter viadukten, där bilvägen går under järnvägen, från Trönöhållet alltså, hästarna hade gått över åkern, och ner till spåret, nerför slänterna, där blev det trångt att ta sig från spåret då tåget kom,, döden var ögonblicklig för dem alla tre...:cry:

Jag vet inte riktigt var vatthammar är direkt,men försöker få ihop järnvägsövergångarna... Det är ju den vid tunaåstrand nästan,den du menar som är obevakad? För där har dom väll inge bommar? Där har det ju skett minst en dödsolycka,så kanske är därför dom signalerar,sen efter den så är det väll där vid viadukten det var en överfart förut?

Vet vilket stall det handlar om nu,vännens häst stog inne i stallet,men det är förjävligt iallfall! :cry:

Menar du viadukten där alldeles bakom ladugården nästan? Är väll enda viadukten kanske...

Finns ingen byggnation alls just vid viadukten,
men om du menar stora ladugården med kor o köttproduktion, så ligger den en bit efter viadukten på vänster sida om du kommer från Tunaåstrandhållet.

Järnvägsövergången vid Tunaåstrand är just den som har bommar.

Vatthammars är det område efter Tunaåstrand, (Tunaåstrand på vänster sida sett) ett par gårdar o ett par nybyggda villor ligger där, uppför backen så har du en övergång med bommar.

Senast ändrad:

Finns ingen byggnation alls just vid viadukten,
men om du menar stora ladugården med kor o köttproduktion, så ligger den en bit efter viadukten på vänster sida om du kommer från Tunaåstrandhållet.

Järnvägsövergången vid Tunaåstrand är just den som har bommar.

Vatthammars är det område efter Tunaåstrand, (Tunaåstrand på vänster sida sett) ett par gårdar o ett par nybyggda villor ligger där, uppför backen så har du en övergång med bommar.

Var längesen jag var där... Just vid viadukten finns det inge byggnader,men det är ju ladugården på ena sidan,och ett stall på andra,dock en bit ifrån,ja.

Den där backen där (om du åker från tunaåstrand), kommer jag bara ihåg ett rött gammalt hus,och ett vitt (fyrkantigt nästan) nyare hus på höger sida,sen var det stooora hästhagar där,med trav?hästar gåendes i. Har det byggts mer hus där då?

Du skrivet att hästarna gått ner för slänterna,är det inte ganska plant där?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tre hästar dog i samband med att de blev påkörda utanför Växjö på lördagens morgon.
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästar rymde ut på E4:an mellan Jättendal och Gnarp. En av dem blev påkörda av en lastbil och dog sedan av sina skador, det rapporterar...
Svar
0
· Visningar
359
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid halv sju-tiden på torsdagsmorgonen fick polisen i Skåne larm om en trafikolycka, där en bilist kört på en häst. Det visade sig att...
Svar
0
· Visningar
68
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre hästar har omkommit efter att de blivit påkörda av ett tåg i Ösmo i Nynäshamn. Det uppger polisen.
Svar
0
· Visningar
530
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama