Tre-årstest

Minpippi

Trådstartare
Har en fin treåring som ska visas nästa vecka.
Hennes hovar är av bra kvalitet och jag vill inte sko för tidigt.
Är det nädvändigt att sko inför tre-års?
 
Senast ändrad:
Sv: Tre-årstest

Min har också superfina hovar men jag fick rådet att sko för att de ofta rör sig lite bättre med skor även om de inte är ömfotade. Så jag skodde för 7 veckor sedan och skodde om i tisdags.

Man måste inte sko dem men ska du sko så ska du helst göra det i god tid innan. Det är i alla fall de råd som jag har fått.
 
Sv: Tre-årstest

Lägger man ner så mycket tid och träning till ett 3 års test, så skor man även hästen i 2 sko perioder för att hästen absolut ska visa sig från sin bästa sida oavsett hur bra hovar ägaren anser att pålle har :).

Många gånger tar de för sig på ett annat sätt och för min del skulle jag aldrig spara på detta med skoningen till 3 årstestet ... Sen skor man av och låter pålle gå på bete till hösten och tar vidare beslut då om de behöver skos eller inte .;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tre-årstest

De flesta brukar röra sig mkt bättre när de får skor på sig därav skor man oftast dem innan treårs, dock är du alldeles för sent ute det brukar vara lagom att sko dem ungefär 7 veckor innan. Det tar tid för dem att vänja sig vid skor och första rundan lägger man väldigt trångt för att de inte skall åka redan första dagen i hagen därav räknar man med en kort skoperiod först och sko om igen ca 10-14 dagar innan testet. Behöver de egentligen inte skor än så drar man helt enkelt av skorna efteråt eftersom de skall ut på långvila på betet efter testen.
Men som sagt du är för sent ute du kan inte sko första gången så tätt inpå testet.
 
Sv: Tre-årstest

Jag satte på skor bak på min inför treårstestet och hon fick även avsevärt mkt bättre bakbensteknik i hoppningen i och med det.
 
Sv: Tre-årstest

Min treåring hade skor fram ett tag innan och fick rådet att sko bak ca en vecka innan (vill inte riskera att de blir sömstuckna). Det skadade inte min i alla fall, hon hoppade 10-10 :)
 
Sv: Tre-årstest

Det är inte fråga om att spara. Jag vill helt enkelt vänta med att sko. För att ju längre hästen är utan, desto bättre hovar. Har man väl skott en gång så...
 
Sv: Tre-årstest

De flesta skor väl av efter 3-års? Det är ju oftast läge för betessäsong ändå.
De jag har visat har skotts innan och skotts av efter.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 808
Senast: animalasia
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 276
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp