Tre-års-testet.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare miiirka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 625
M

miiirka

När är treårs testet för en ungponny född 2004?
Vad innehåller testet?
Hur tränade ni som gjort testet inför det?

Sv: Tre-års-testet.

Ponnyernas treårstester brukar ligga i augusti-september, möjligen finns någon förening som har ponnytest i samband med halvblodens på våren.
Treårstestet innehåller lösgalopp, löshoppning och exteriör visning vid hand. För ponnyerna krävs inget ridprov för diplom, så som det krävs för halvbloden.

Man bör träna på löshoppning, visning vid hand och att ponnyn kan galoppera lugnt och balanserat runt löshoppningsringen när hindren är borttagna.

Connemara har sisat helgen o maj om jag inte är helt fel ute...

Min pojk behöver träna lite mer visning vid hand, hann inte bli klara med traven tills utställningen han var på i höstas.

Löshoppningen är klar sedan i höstas, gick en talangjakt som sista i slutet på nov o hoppade bra.

Lösgalopp måste vi träna lite, får åka bort till lilla ridhuset ngn dag framöver.

Annars tycker jag främst det är mijlöträning o grundhantering som krävs. Hästen ska mätas o böjas o stå still o vara lättvisad.

Kondition kan man aldrig ha för lite av heller. Min pålle går som handhäst, går på inkörningskurs, rids ngn gång, promeneras ibland (om storhästen e upptagen) och har sett mkt o lärt sig hantera det mesta. Jobbigt när de lägger energi på att vara rädda och ohanterade.

Hum, hästen ska alltså vara i sitt 3:dje år?
Vart brukar tre-års-testen hållas?

Ja hästen ska vara i sitt tredje år. I tävlingsammanhang (och de flesta andra oxå väl?) räknas alla hästar som att de fyller år den 1 januari. Alltså är min bebis tre nu fastän han är född den 19 april 2004. Jag säger att han bli tre i år ;)

Den 19 maj 2007 arrangerar Roslagens Ponnyavelsförening treårstest i Bergshamra för ponnyer födda 2004. Identitetskontroll, mätning, exteriörbedömning, lösgalopp och löshoppning. Mer info och tydliga regler finns t ex på ovan nämnda www.spaf.info .

hej.. gjorde mitt 3-års test med mitt russ sto i höstas. 3/september 2006. Vi var i Norrtälje på Roo gård. Mina erfarenheter från dagen är att man ska vara väll förbered.. löshoppa inte för mycket men inte heller för lite. Dom böjer INTE på ponnyer iaf inte där jag var! Detta var så kul att jag absolut skulle göra om det ingen... Lycka till//MW

Nej, de böjer inte vid treårstestet, iallafall inte vid de tillfällen vi visat treåringar!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 434
Senast: zassoo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 685
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
5 980
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • En tråd om bäddar