Travsporten i Italien

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare emmsii
  • Startdatum Startdatum
E

emmsii

Hejsan. Jag tänkte höra om någon hade lite information att dela med sig om travsporten i Italien? :crazy:

Tex.
Tävling
Största banorna
Startmetoder
Banunderlag
Vad kör man i för varv
Antal lopp/år
Utrustningskillnader
Antal hästar/lopp (max&min)
Hur länge får dom tävla (Ålder)
Förekommer nån form av kval eller premielopp

Avel
Vanligaste rasen
Populäreste/framgångsrikaste hingsten

Uppskattar verkligen alla svart :)

Sv: Travsporten i Italien

Hejsan. Jag tänkte höra om någon hade lite information att dela med sig om travsporten i Italien? :crazy:

Tex.
Tävling ja??
Största banornaSan siro(tror jag)
Startmetodervolt(nastri) voltsystemet är inte som vaårt svenska!! och bil
Banunderlag
Vad kör man i för varvi både och... men oftast tvärtemot oss här hemma!!
Antal lopp/år
Utrustningskillnaderi italien får du ha mkt mer än här hemma!tag´gar på huvudstänger och hobbkles tex
Antal hästar/lopp (max&min)många. vet inte exakt..ska ta reda på det, men dock fler än vi här hemma..
Hur länge får dom tävla (Ålder)ston slutar vid 7?(tror jag)andra 12 kankse
Förekommer nån form av kval eller premielopp-- kval...

Avel
Vanligaste rasen
Populäreste/framgångsrikaste hingsten inom trav är det ju Lemon Dra!

Uppskattar verkligen alla svart :)

mvh sandra

Banunderlagen är ganska lika med det vi har här hemma.
Det kan vara runt 20-24 hästar i ett lopp. Dom kör även med tre led bakom startbilen. Dom startar på en del banor i en starttarm alá Vincenne. ( ex på banan i monte giorgio,).
Två åringarna går en premietid. klarar dom denna betalas en premie ut. Sedan ska dom under 3års säsongen gå under 1.20 och vara säst 5:a i mål så betals ytterligare en premie ut.( var så 2003 då jag jobbade i italien.)
Jag har för mig att ston tävlade tilloch med 8 och hingstar/valacker till 10.
Utrustningsmässigt är det likt usa. Mkt som ej är tillåtet här.
Hästarna får ofta olika preparat innan tävling.
Rasmässigt är det samma travare som vi har här, mkt amerikanskt blod, lite franskt och lite svenskt.
Varenne har varit populär och supergill.

1000 meter banor:
Milano, Rom, Torino, Napoli,
De flesta banor är 800 meters och ganska många kör med open stretch
Startsystemet är startbil eller voltstart som är under all kritik.
Banorna är ofta stenhårda och Milano räknas som den snabbaste banan 2 sek snabbare.
Man kör i samma varv som vi gör här.
Det finns nog regler för vad man får ha på sin häst men var vet jag inte. I munnen får du ha nästan vad som helst. (tror jag)
Antal hästar i lopp varierar.

Sötebrödsdagarna i Italien är förbi. Det var riktigt lönande att ha 2 och 3 åringar. Det var bra pengar i deras lopp och 2 åringarna ca 50000 när de gått en viss tid och tagit sin första placering. Allt det där är borta nu och dåligt med pengar i loppen.
Det dopas hejvillt även om det görs dopningskontroller på varje vinnae så är det spel för gallerit. Det är dyrt att analysera och det görs det inte på alla.
Populär hingst är ju Varenne.
gulan

Liknande trådar

M
Trav Någon som skulle kunna hjälpa mej med lite fakta om Kanadas travsport, och vad som skiljer den från Sveriges travsport? :confused...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: Corminta
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 207
Trav Följande går att läsa i programmet till morgondagens tävlingar. "Barfotainfo från samtliga tränare! Från och med den 18:e oktober...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: solros
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.