Travsporten bygger på förtryck och våld

(Aftonbladet) Djurens Rätt: Sluta låtsas som om hästarna springer av egen fri vilja I Svensk Travsports reklamfilmer springer hästarna löst med flygande manar och svansar. Det är naturligt, fritt och vackert. Men bilderna står i stark kontrast till travets verklighet. Där är hästarna redan från ett års ålder...

Läs mer...

Sv: Travsporten bygger på förtryck och våld

Jaha, så är Djurens Rätt-vännerna igång med "ny" debatt utan att ha en susning om vad dom pratar om.
Det är bra med debatter om dom är sakliga. Men att kasta skit utan att veta är inte en saklig debatt.

Denna debattartiklen fokuserade ju till största delen på travsportsjournalisternas bevakning av sporten och deras språkbruk samt hur hästarnas namngivs. Det kan jag också ha synpunkter på ibland.

Att hästarna börjar tränas tidigt är sant, sant är också att det är vetenskapligt bevisat att tidig träning ger bättre hållbarhet. Eftersom det tas upp som ett problem så antar jag att Djurens Rätt inte tycker att man ska använda resultaten från vetenskaplig forskning för att förbättra hästars livskvalitet?

Denna debattartiklen fokuserade ju till största delen på travsportsjournalisternas bevakning av sporten och deras språkbruk samt hur hästarnas namngivs. Det kan jag också ha synpunkter på ibland.

Att hästarna börjar tränas tidigt är sant, sant är också att det är vetenskapligt bevisat att tidig träning ger bättre hållbarhet. Eftersom det tas upp som ett problem så antar jag att Djurens Rätt inte tycker att man ska använda resultaten från vetenskaplig forskning för att förbättra hästars livskvalitet?
Att en oseriös organisation jobbar för att människor ska sluta spela på trav och att man tycker travsport är djurplågeri och allt det där är egentligen helt OK.
Men någon gång måste de också ta ansvar för sina åsikter. Om de vill få bort travsporten måste de även påverka all hästsport att inte ta emot de miljoner de är beroende av -som travsporten varje år ger. 46 miljoner om jag inte tar fel.
Varför lyser en sådan kampanj med sin frånvaro?
gulan

Men jösses, inte igen.
Finns det ingen travmänniska här som är duktig på att skriva och kan skicka en motdebattartikel? Jag tycker det känns så jäkla tråkigt att den där oseriösa organisationen ännu en gång helt oemotsagda får kasta skit i en av de största tidningarna.

Fast på ett sätt kan jag nästan tycka att dom har rätt.. kommer ihåg på gymnasiet under travutbildningen så fick man lära sig vilka saker man skulle använda för att tvinga hästen att gå som vill. Prylar till höger och vänster och binder fast tungan för att dom inte ska svälja den?. Även släktingar har pysslat med trav och jag tyckte även som liten att det var grymt synd om dessa stackars stressade hästar i stallen som stod å skaka inför loppen. en del hästar kom in i stallet efter uppvärmningen eller loppen med näsblod å uppspärrade ögonen var ju som klot i huvvet.:crazy:

hästskötarna gör ju oftast det slitsamma jobbet men inte fan får dom nån eloge. dom pysslar om hästarna ger dom det bästa dom kan ge i vård å skötsel. sen kommer gubbarna som tjänar pengar på hästen och ser dom enbart som pengarmaskiner.

Jag tycker faktiskt det är hemskt. dom ser ju bara pengar i allt. skadar sig hästen är det bara att slänga på soptippen.. typ:confused:

Men jösses, inte igen.
Finns det ingen travmänniska här som är duktig på att skriva och kan skicka en motdebattartikel? Jag tycker det känns så jäkla tråkigt att den där oseriösa organisationen ännu en gång helt oemotsagda får kasta skit i en av de största tidningarna.

Det finns väl ingen seriös inom travet så vill debattera med Kalle Anka figurer som har en hjärna som endast upptäcks via förstoringsglas...

Dom där har aldrig varit på ett travstuteri och sett högdräktiga märrar eller en bunt ettårshingstar springa i bredd i 1.12 i flygande trav där alla vill vara först..

Och dom fattar heller inte detta med namngivningen, och hur svårt det är att få det godkänt.
Det är ju inte som inom ridhästarna där alla kan heta Alicia.

Eller Cortex I , II III osv...
Alla måste ha ett namn som inte används tidigare. Därav för och efternamn..

Dom är så totalt inkompetenta och letar bara rubriker och reklam åt sig själva..
Dom vrider till sanningarna värre än en plogbil i snö..

Dom har antagligen haft en travkille/tjej som gjort slut med dom i tidig tonår därav "korsdraget" mellan öronen..

Och så finns det alltid en bunt totalt oinsatta som går på allt som skrivs och säger halleluja efteråt..

Den organisationen skulle passa perfekt i typ Solens Barn eller Livets Ord..

Det är ju så dom jobbar..

AM

Jag tycker det är skönt att de på ett så tydligt sätt kapitalt gör bort sig med sin brutala okunskap.

För att i alla fall vinna någon åhörare, kunde de inte valt någon som verkar ha varit på ett storstuteri? Just travsporten har väldigt mycket att lära ut till ridsporten, främst hur man på ett vettigt sätt har unghästar. Lösdrift, stora flockar på stora ytor som får sköta sig själv i flockar.

Nej, men det tråkiga som jag ser det är att om deras åsikter får stå oemotsagda, så kommer Svensson att ta det som en sanning. Och jag tycker det är hemskt tråkigt för travet, som väl redan befinner sig i något av en kris, att tappa potentiella intressenter och få sämre rykte på grund av ett gäng tomtar vars lögner och skitprat ingen ids argumentera emot.

Jag hade för övrigt gärna klottrat ihop något själv om jag besuttit lite större talang för att skriva.

Senast ändrad:

kommer ihåg på gymnasiet under travutbildningen så fick man lära sig vilka saker man skulle använda för att tvinga hästen att gå som vill.
Utrustningen man använder inom travet "tvingar" inte hästen mer än någon utrustning inom ridsporten gör. Checkremmen, exempelvis, som folk brukar förfasas över, är en säkerhetsdetalj för hela ekipaget och sitter på några enstaka minuter i samband med lopp och fortkörning.

Prylar till höger och vänster och binder fast tungan för att dom inte ska svälja den?
Precis som de flesta människor inom ridsporten eftersträvar man naturligtvis en häst som kan gå med så milda bett och så få skydd och hjälpdetaljer som möjligt.

Är det bättre om hästarna sväljer tungan och stupar i 45 km/h i ett fält med andra hästar? Åter: Säkerhetsdetalj som inte sitter på dygnet runt.

Även släktingar har pysslat med trav och jag tyckte även som liten att det var grymt synd om dessa stackars stressade hästar i stallen som stod å skaka inför loppen.
Under mina år på travet och under mina anställningar i proffsstall av varierande storlek har jag aldrig träffat på en häst som är så stressad att den skakar inför loppen. Jag är medveten om att de finns, precis som på ridsidan, alltså.

en del hästar kom in i stallet efter uppvärmningen eller loppen med näsblod å uppspärrade ögonen var ju som klot i huvvet.:crazy:
En häst som blöder näsblod kan vara lungblödare, och även om den inte är det finns det inte en normalt funtad människa som är chill med att hästen blöder näsblod. Det har aldrig inträffat i de stall jag arbetat i och hade det ändå gjort det hade det blivit ramaskri. Jag har extremt svårt att tro att du sett "en del hästar", som i "många hästar", som kommit in med näsblod utan att någon brytt sig.

När jag gjorde praktik hos en erkänd dressyrryttare hade densamme personal som lärde vassa och ouppfostrade hästar att "veta hut" genom att hota dem med grepar, och på min första ridklubb behandlade ridskolechefen/den populära tränaren ponnyer som slog i spiltorna genom att gå in och känga dem i magen. En gammal tränare förespråkade rollkür, en westernryttare var privat hemskt våldsam för att få sina hästar "lugna"/kuvade. Så fy fan för ridmänniskor alltså, tar till våld i alla situationer mot de stackars djuren som bara ska slava som robotar utan egen vilja. :cry:

hästskötarna gör ju oftast det slitsamma jobbet men inte fan får dom nån eloge. dom pysslar om hästarna ger dom det bästa dom kan ge i vård å skötsel.
Ja, att vara hästskötare är ett jävla skitjobb oavsett om du är det på trav- eller ridsidan. Eller vänta, på travsidan förstår ju faktiskt många arbetsgivare vikten av vit och ordentlig lön.

Arbetar man som hästskötare är man fullt medveten om att man inte kommer att stå i rampljuset och få medaljer, ära och berömmelse, precis som om man är vallare åt någon elitskidåkare eller sjukgymnast åt ett hockeylag.

sen kommer gubbarna som tjänar pengar på hästen och ser dom enbart som pengarmaskiner.
Nej.

Jag tycker faktiskt det är hemskt. dom ser ju bara pengar i allt. skadar sig hästen är det bara att slänga på soptippen.. typ:confused:
Vad bra att Malin Baryard, Jan Brink, Patrik Kittel och alla andra satsande ryttare inom ridsporten, inklusive deras hästägare och uppfödare, lägger ner enorma summor pengar och ännu mer tid på att driva sin verksamhet för skojs skull! Härligt att höra att de behåller och älskar alla sina hästar, även de som inte ens når upp till hälften av målen och kraven man haft på dem. :laugh: Detsamma gäller ju även vardagsryttarna på lokal och regional nivå, tycker jag. Riktigt skönt att ryttare aldrig avlivar hästar som skadas och blir oridbara eller tvingas stå på för lång konvalescens, eller gör vandringspokaler av ponnyer som de växer ur och hästar som inte håller måttet. Halleluja!

Senast ändrad:

Tänker att det nog kan vara nyttigt att diskutera travvärlden lite mer.
Mina erfarenheter av trav är inte precis positiva, ändå fattar jag ju att det inte alltid går till så som jag erfarat, så det är ju synd att "smutskasta" hela travsporten. Ska bli intressant & se hur/om diskussionerna fortsätter & vad man kommer fram till & vilkas som kommer fram till det.

Tänker att det nog kan vara nyttigt att diskutera travvärlden lite mer.
Det är ju precis det som görs. Hela tiden. Har alltid gjorts. Av framför allt okunniga människor som inte har en aning om någonting.
Jag vet ingen annan gren av hästsporten som det "diskuteras" och talas lika illa om av oinsatta som travet.

Ska bli intressant & se hur/om diskussionerna fortsätter & vad man kommer fram till & vilkas som kommer fram till det.
Så länge Djurens Rätt fortsätter briljera med sin okunnighet och totalt svartvita syn lär det inte kommas fram till någonting. De har ju inte direkt glänst i sina tidigare "rapporter" gällande varken travet eller hästhållningen i stort, och vad jag vet har varken trav- eller ridsporten reagerat nämnvärt på det de skrivit. Det slutar väl som alltid annars - de får lite uppmärksamhet byggd på osakliga argument och lögner och, tja, that's it.

Jag tycker att de har en poäng, även om biten om namnen mest är pinsam.

De kritiserar inte flockhållningen av unghästarna, de kritiserar träningsmetoderna. Och mina erfarenheter överensstämmer med det som beskrivs.

Sen finns det lika mycket skit i ridsporten som också förskönas med hjälp av terminologi, men två fel gör inte ett rätt.

/Migo

Så länge Djurens Rätt fortsätter briljera med sin okunnighet och totalt svartvita syn lär det inte kommas fram till någonting. De har ju inte direkt glänst i sina tidigare "rapporter" gällande varken travet eller hästhållningen i stort, och vad jag vet har varken trav- eller ridsporten reagerat nämnvärt på det de skrivit. Det slutar väl som alltid annars - de får lite uppmärksamhet byggd på osakliga argument och lögner och, tja, that's it.

Okunnighet och svartvita syn är inte riktigt samma sak, och egentligen, i grund och botten har faktiskt djurens rätt i det stora hela rätt-även om ridsporten.
Men nu är det så att vi har djur och här då hästar för arbete och då utnyttjande-frågan är bara var vi ska sätta gränsen till hur långt det får gå, djurens rätt har satt en gräns som inte fungerar alls, om man nu ska använda sin häst till tävling-därav den svartvita synen-fast ni alla här i tråden som inte ger dem någon rätt-ja, jag anser att då lever ni i en låtsasvärd- att vara travhäst är ett hårt arbete med stor risk för skador samt med en massa utrustning för att allt ska gå så fort som möjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka