Sv: Travsporten bygger på förtryck och våld
kommer ihåg på gymnasiet under travutbildningen så fick man lära sig vilka saker man skulle använda för att tvinga hästen att gå som vill.
Utrustningen man använder inom travet "tvingar" inte hästen mer än någon utrustning inom ridsporten gör. Checkremmen, exempelvis, som folk brukar förfasas över, är en säkerhetsdetalj för hela ekipaget och sitter på några enstaka minuter i samband med lopp och fortkörning.
Prylar till höger och vänster och binder fast tungan för att dom inte ska svälja den?
Precis som de flesta människor inom ridsporten eftersträvar man naturligtvis en häst som kan gå med så milda bett och så få skydd och hjälpdetaljer som möjligt.
Är det bättre om hästarna sväljer tungan och stupar i 45 km/h i ett fält med andra hästar? Åter: Säkerhetsdetalj som inte sitter på dygnet runt.
Även släktingar har pysslat med trav och jag tyckte även som liten att det var grymt synd om dessa stackars stressade hästar i stallen som stod å skaka inför loppen.
Under mina år på travet och under mina anställningar i proffsstall av varierande storlek har jag aldrig träffat på en häst som är så stressad att den skakar inför loppen. Jag är medveten om att de finns, precis som på ridsidan, alltså.
en del hästar kom in i stallet efter uppvärmningen eller loppen med näsblod å uppspärrade ögonen var ju som klot i huvvet.
En häst som blöder näsblod kan vara lungblödare, och även om den inte är det finns det inte en normalt funtad människa som är chill med att hästen blöder näsblod. Det har aldrig inträffat i de stall jag arbetat i och hade det ändå gjort det hade det blivit ramaskri. Jag har extremt svårt att tro att du sett "en del hästar", som i "många hästar", som kommit in med näsblod utan att någon brytt sig.
När jag gjorde praktik hos en erkänd dressyrryttare hade densamme personal som lärde vassa och ouppfostrade hästar att "veta hut" genom att hota dem med grepar, och på min första ridklubb behandlade ridskolechefen/den populära tränaren ponnyer som slog i spiltorna genom att gå in och känga dem i magen. En gammal tränare förespråkade rollkür, en westernryttare var privat hemskt våldsam för att få sina hästar "lugna"/kuvade. Så fy fan för ridmänniskor alltså, tar till våld i alla situationer mot de stackars djuren som bara ska slava som robotar utan egen vilja.
hästskötarna gör ju oftast det slitsamma jobbet men inte fan får dom nån eloge. dom pysslar om hästarna ger dom det bästa dom kan ge i vård å skötsel.
Ja, att vara hästskötare är ett jävla skitjobb oavsett om du är det på trav- eller ridsidan. Eller vänta, på travsidan förstår ju faktiskt många arbetsgivare vikten av vit och ordentlig lön.
Arbetar man som hästskötare är man fullt medveten om att man inte kommer att stå i rampljuset och få medaljer, ära och berömmelse, precis som om man är vallare åt någon elitskidåkare eller sjukgymnast åt ett hockeylag.
sen kommer gubbarna som tjänar pengar på hästen och ser dom enbart som pengarmaskiner.
Nej.
Jag tycker faktiskt det är hemskt. dom ser ju bara pengar i allt. skadar sig hästen är det bara att slänga på soptippen.. typ
Vad bra att Malin Baryard, Jan Brink, Patrik Kittel och alla andra satsande ryttare inom ridsporten, inklusive deras hästägare och uppfödare, lägger ner enorma summor pengar och ännu mer tid på att driva sin verksamhet för skojs skull! Härligt att höra att de behåller och älskar alla sina hästar, även de som inte ens når upp till hälften av målen och kraven man haft på dem.
Detsamma gäller ju även vardagsryttarna på lokal och regional nivå, tycker jag. Riktigt skönt att ryttare aldrig avlivar hästar som skadas och blir oridbara eller tvingas stå på för lång konvalescens, eller gör vandringspokaler av ponnyer som de växer ur och hästar som inte håller måttet. Halleluja!