travskoning vs ridskoning - skillnad ?

tott

Trådstartare
Hade en liten dabatt med min travhästintresserade chef häromdagen. Vi diskuterade skoning och jag sade att jag, till min häst, vill ha en hovslagare som kan sko ridhästar. Travhästar är ofta så långa i tårna, sade jag.
Chefen tog det som kritik och efter det fick jag ett låångt mail med utredning om hur det ligger till. Han "trodde" jag hade kritiserat och sagt att "travhästar skos felaktigt och har alltid övervuxna fötter".
Nåja, det var tydligen lite känsligt... :angel:

Då man skor måste man förstås se till vinklar och dyligt, vare sig man skor en travhäst eller en ridhäst, men sedan då...?
Berätta ni som vet ! :bow:

Sv: travskoning vs ridskoning - skillnad ?

tott skrev:
Hade en liten dabatt med min travhästintresserade chef häromdagen. Vi diskuterade skoning och jag sade att jag, till min häst, vill ha en hovslagare som kan sko ridhästar. Travhästar är ofta så långa i tårna, sade jag.
Chefen tog det som kritik och efter det fick jag ett låångt mail med utredning om hur det ligger till. Han "trodde" jag hade kritiserat och sagt att "travhästar skos felaktigt och har alltid övervuxna fötter".
Nåja, det var tydligen lite känsligt... :angel:

Då man skor måste man förstås se till vinklar och dyligt, vare sig man skor en travhäst eller en ridhäst, men sedan då...?
Berätta ni som vet ! :bow:

Det som jag tycker många glömmer när man diskuterar travhästar kontra ridhästar är att travhästarna skos och verkas oftast med BETYDLIGT tätare intervall än ridhästarna. Om du skor en ridhäst med lika långa tår och lika lite skoutlägg som en travhäst så går det väl bra i början, men du hinner inte halvvägs genom skoperioden innan det börjar se ut som fan. Vid det laget har en aktiv travare redan fixats igen.

Travhästarna får ju ändrade skor, skor av och skor på osv utefter banförhållanden, underlag och så vidare. Medan en ridhäst går sina 6-8 veckor utan åtgärd.

Enligt mig är det lika illa att 'travsko' en ridhäst som går på sjuveckorsintervall som det skulle vara att ridhästsko en travare.

Sen finns det ju andra saker som spelar in, aktion, mekanik och vad man vill uppnå.. Travartrav är ju inget vi vill ha på ridhästarna, och en travare med ridhästtrav skulle komma rätt så sist i sina lopp ;)

Vi vill inte ha en ridhäst som breddar bak, och travfolket vill inte ha en travhäst som har utstickande skor och inte breddar, för så skulle det vina skor om öronen på kusken.

Ingen mera som har erfarenheter/tankar ?

Att travhästar skos med lång tå är skitsnack....visserligen finns det tränare som VILL ha dom med längre tår....men det är iallafall inget jag eftersträvar, att hästen breddar är medfött och inte nåt man skor dom till, däremot så balanserar man förmodligen mer på en travare och har olika tyngd och olika former på skorna allt efter vad man har för häst.....men att travarna generellt skos med långa tår är inte sant.

När en travtränare skodde min häst tidigare.. så tyckte jag nog snarare att han tog ner hoven lite väl mycke.. men kanske han inte skor lika på sina hästar.. har som inte riktigt tänkt på saken.. men jar har tidigare bara haft travarfolk som skott mina hästar.. en del lite si o så känns d som.. lite.. e ju bara en ridhäst såå.. inte så noga hur man skor osv.. men tycker iaf att dom brukar ta väldigt mycke va hoven.. hmm.. kan jag minnas såå fel.. kanske bara e vissa :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka