Travsele vs. bröstsele??

Speciella_tina

Trådstartare
Börjar bli grymt trött på att alla trådar här skapas ska infiltreras av denna ständiga kamp mellan travselarna och de riktigt bra bröstselarna!... Så därför öppnar jag helt enkelt en ny tråd där alla öppet kan ventilera sina åsikter, men snälla, på ett trevligt och sofistikerat sätt!

Ok, jag kryper till korset och erkänner! ;) Jag körr min häst i rockard med travsele, och jag har ingen baksele! Varför? Anledningen är ganska enkel, jag hade helt enkelt inte råd att köpa både travsele, sulky, fin bröstsele (drömmer om den från tärnsjöläder :love: ) och en bra rockard (drömmer vidare om tidaholms 202 :love: ) samtidigt! Jag tänker starta min häst på travet först, därav min prioritering av travutrustningen.

Nu kanske många undrar vad f*n jag gör här om det ändå är trav jag är intresserad av, men i det långa loppet är det ju skolkörningen jag brinner för! Men eftersom pållan min är ett russ, och travet har lite kommit att bli deras kännetecken, därför vore det kul att se vad hon kan gå för där!

Så, för tillfället kör jag henne med travsele som är stålförstärkt i däckeln, med långbrösta och en bra avvägd rockard, trots allt bättre än alternativet: att låna en skitbröstsels från börjes! Kör på jämna grusvägar, och inte en backe så långt ögat kan nå!
Men mitt mål är att i slutändan köra henne i en ponnysele från tärnsjöläder och en rockard med svängel från tidaholmsvagnar.

I slutändan tycker jag att man ska köpa ändmålsenlig utrustning om man ändå ska köpa nytt, och jag kan säga att när jag är ute och kör med rockarden hade jag mycket hellre haft det!

/Tina

Sv: Travsele vs. bröstsele??

Du må ha överseende med mig, för jag förstår inte vart du vill komma med den här tråden?
Tjabbel om dom seltyperna har vi (tyvärr) haft ett tag nu, och jag ser inte hur man ska komma längre. Själv gör du pyttipanna av alltihop! ;)

Selarna är utvecklade, och därmed säkert nästan optimerade, för respektive ändamål. Använder man en sele i "fel" sammanhang, blir därför resultatet sämre. Hur mycket sämre, och till vilka konsekvenser, varierar beroende på förhållandena. Använder man istället "rätt" sele, behöver man inte bekymra sig. Lätt som en plätt! :)
Jag kunde förmodligen skriva 40 A4 om det här, men nu slapp jag väl?!

LIA

Senast ändrad:

Speciella_tina skrev:
Börjar bli grymt trött på att alla trådar här skapas ska infiltreras av denna ständiga kamp mellan travselarna och de riktigt bra bröstselarna!... Så därför öppnar jag helt enkelt en ny tråd där alla öppet kan ventilera sina åsikter, men snälla, på ett trevligt och sofistikerat sätt!

Ok, jag kryper till korset och erkänner! ;) Jag körr min häst i rockard med travsele, och jag har ingen baksele! Varför? Anledningen är ganska enkel, jag hade helt enkelt inte råd att köpa både travsele, sulky, fin bröstsele (drömmer om den från tärnsjöläder :love: ) och en bra rockard (drömmer vidare om tidaholms 202 :love: ) samtidigt! Jag tänker starta min häst på travet först, därav min prioritering av travutrustningen.

Nu kanske många undrar vad f*n jag gör här om det ändå är trav jag är intresserad av, men i det långa loppet är det ju skolkörningen jag brinner för! Men eftersom pållan min är ett russ, och travet har lite kommit att bli deras kännetecken, därför vore det kul att se vad hon kan gå för där!

Så, för tillfället kör jag henne med travsele som är stålförstärkt i däckeln, med långbrösta och en bra avvägd rockard, trots allt bättre än alternativet: att låna en skitbröstsels från börjes! Kör på jämna grusvägar, och inte en backe så långt ögat kan nå!
Men mitt mål är att i slutändan köra henne i en ponnysele från tärnsjöläder och en rockard med svängel från tidaholmsvagnar.

I slutändan tycker jag att man ska köpa ändmålsenlig utrustning om man ändå ska köpa nytt, och jag kan säga att när jag är ute och kör med rockarden hade jag mycket hellre haft det!

/Tina
Jag kan bara hålla med dig. Jag tycker inte att du gör något fel. Inte tusan går jag och köper en tömkörnings gjord för 2000kr när det går lika bra med lokselen när jag skall tömköra. Heja på.

Vart jag vill komma, tja ingen särskild stans antar jag, tycker bara att det är bättre att man har en särskild tråd att diskutera/ställa de här selarna mot varandra i än att det ska diskuteras i alla trådar som startas där några berättar om hur man bör använda svängel draglinor och baksele, vilket jag håller med om till 100% och andra anser att en travsele duger bra, och visst, duger gör den, men det är inte det optimala!

Så istället för att i alla trådar diskutera detta kan vi ha en "enad" tråd! Lätta era hjärtan!

Givetvis slipper du skriva en B-uppsats om ämnet LIA, Du slipper till och med att läsa tråden om du vill! ;) :p

Ska jag vara helt ärlig drömmer jag om en sån där fin tömkörningsgjord också! :d Men tyvär är man inte gjord av pengar... men fiffiga är de!

Men visst, man har inte råd att fylla en el sadelkammare med olika sorters selar bara för att man vill variera sin körning lite! Det går ju ändå

Men den dagen jag börjar "på allvar" med rockarden, den dagen kommer "ordentliga saker att inskaffas!

Men HUR SKA EN BRA SELE SE UT? Nu menar jag ju inte då loksele för det vet jag. Men om jag skall gå och köpa mig en bra sele VAD ska jag då titta på. Jag kan inte mycket om bröstor. Kan någon förklara på ett bra sett VAD man skall titta på.
Jag har en i stallet. Ljusbrun.ofodrad brösta,svansrem och enkelgjord. Att det skall vara 2 gjordar det vet jag. Men annars då ? Den har min dotter då hon tömkör sin ponny och det tycker jag att den duger till. Hon är 8 år och orkar inte en loksele och hästen är inte inkörd. (24 år) kommer nog inte att bli det heller.

Tja, en bra sele ska ha en däckel med bred anläggningsyta, helst stålförstärkt. Brösta som är "separerad" från resten av selen, och spänns fast med en egen bukgjord, bred! Baksele, draglinor.. Har jag missat något? Jo! Två remmar som håller upp bröstan för att få den i rätt läge!

Men jag tror nog att din sele duger alldeles utmärkt att tömköra i, och säkert att köra med också så länge sömmarna och lädret är så bra att det håller! Sen kan man ju alltid göra det bättre!

Rent generellt så är det faktiskt så att den som mest promenadrider nöjer sig med en sadel som är väl utpassad efter hästen, medans den som verkligen satsar vill ha en sadsel som dessutom är det ultimata för sittsen, och i bättre kvalité! Det är väll likadant i körnin? För "promenadkörning" Nöjer man sig med en sela som passar hästen, och ligger bra, medans de som satsar vill ha en sele där hästen kan utnyttja sin fulla kapacitet!?

/Tina

Tycker det var rätt tänkt av dig att starta den här tråden..även om också jag tycker ämnet står mig upp i halsen... :D

Jag kör mina hästar med travsele.
Jag har en varierande terräng med både backar och kurvor.
Jag har en rockard som väger väldigt lite.

Jag har en kallblodstravare
Jag har en ardenner.

Den totala vikten ardennern drar är väl ca 100 kg om jag och Emelie är ute och åker.
För en ardenner är detta ingenting..

Jag förstår att man kanske tvivlar på travselens vara eller inte vara OM man inte inser att den tyngd hästen drar är för de flesta ingenting.

En mini-shettis drar 3 gånger sin egna vikt...förstå då att ca 100 kg för en normalstor häst är inte speciellt betungande ;)
Att bromsa en rockard är för hästen heller ingenting..inte heller att dra uppför en backe..

Jag tycker givetvis att man ska anpassa sin utrustning efter sin körning men om man fritidskör hemmavid på slingrande skogsvägar är travslen ett bra alternativ.

Inom travet tränas hästar med den typen av sele..och de körs i varierande terräng..INTE rakt fram utan backar och svängar.. :crazy:

Argumentet att inom travet är det slit och släng och snabba pengar biter sig själv i svansen..
Om jag vill tjäna pengar så måste jag, oavsett om jag vill eller inte, se till att min häst mår bra.
Tränas den fel eller har fel utrustning så mår den inte bra och jag får inga pengar..
Precis lika enkelt som om man vill nå bra resultat inom hoppning, maraton-körning, dressyr eller vad som helst..

Så hur kan travtränare använda travselen i träning om den nu skulle vara ett dåligt alternativ?

Är det någonstans det finns nytänkande för att nå framgång så är det väl inom dom sporter där det finns mycket pengar..
Det finns nya vagnar (tex joyriden) och selar som har kommit under åren av någon nyskapande som velat slipa sekunder och nå större framgång men man har återfått till det som mest liknar orginalutrustningen som har ca 70-80 år på nacken..

Och om man använder travselen i träning på hästar som tex Victory Tilly (ca 35 miljoner intjänat så hans utrustning kan det ju inte vara fel på :angel: ) så förstår inte jag varför inte min ardenner kan använda den någon gång i veckan när vi är ute och lufsar i skogen.. :D

Att dömma ut travseln är med andra ord att dömma ut den största hästgrenen vi har i Sverige och tro att travfolk inte vill sina hästar det bästa..samt att travfolk är helt inkompetenta varelser som inte skulle använda annan utrustning än det som är bäst..

Sedan tycker jag att man ska få använda vilken utrustning man vill.
Vill man köra med svängel och draglinor mm så ska an göra det UTAN att för den sakens skull racka ner på andra som inte väljer samma utrustning..

Senast ändrad:
loksele :D

Hej!

Presis som många här är inte heller jag gjord av pengar - vilket kan leda till att man uppfattas som en snål männska som inte vill kosta på sina hästar!! :eek:
Grannen menade på att nu när jag sommarjobbat rätt mycket har jag ju råd att sko alla mina hästar! (4 st)
Men jag vill inte sko dom för jag är emot skor! (Inget mer om det här :) ) Men jag köpte Easyboots och traskade glatt förbi grannen som vred på huvudet och såg väldigt fundersam ut! :D

Jag har svårt att köpa dyra saker även om jag har råd, vet inte vad det beror på, ja kanske är man snål - men inte när det gäller det viktigaste i hästväg!
Visst visst jag har svårt att kosta på ett hö för två kr kilo - men det beror på att jag haft tur o hittat fint (ja grönt, lukta gott, o ej damm ) hö för en kr kilo!

Nu till det detta ska handla om körningen o selen!
Jag skulle vilja köpa (ja vem vill inte det ;) ) en riktig bröstsele. Men jag har svårt att se det superfina med Tärnsjö läder!?
Men mina shetisar kan inte ha en bröstsele för det blir för trångt mellan strupen och bogspetsarna! Likaså min fjording!
Men jag har en loksele och den körde jag ett tag med innan jag kom på att det ska va draglinor o svängel osv!

Nu har jag gjort en sele som passar min körning och små ponnyerna perfekt :banana:!
Alltså lokor, och från en skakelrem (med en ring på) genom lokan går draglinan direkt till svängeln :idea:!
Inget krockande med däckeln!
Jag kastade undan den dåliga "kudd-däckeln" och köpte en trav mode däckel billigt (järn inuti, visserligen behövs underlägg men det tycker jag är no problems! :D ).
Så nu har jag skaklarna lösa i läderögglorna på sidorna och till detta har jag en bakåtvänd travbrösta för stor häst till baksele som jag sytt om lite!
Detta kanske folk menar på att det inte ser bra ut ihop? Men det är högst funktionellt och då är jag nöjd!

Jag brukar ju fortfarande drömma om tex finselen från Börjes - men då kommer jag på att det är ju för trist med bara svart o svart o lite brunt!
Jag älskar ju färg, speciellt lila så nu när jag har den färgen på vagnen varför inte matcha med tömmar, draglinor och däckelunderlägg (sista två ej på denna bild)! :D

När jag kör så måste antingen korsa en större, väl trafikerad väg, uppför en lång o rätt brant backe eller genom en längre halvt igenväxt gräsväg.
Över vägen bär det sällan, då det ÄR otäckt att gå utmed en trafikerad väg!
När det gäller dom andra alternativen måste ponnyerna dra ganska mycket och då jag har fyrhjulig vagn är loksele den bästa selen!

Annars så har jag vägt vagnen tom, och den väger mindre än 10 kg att dra på plan grusväg! Med mig på blir det lite tyngre, i backarna går jag av då ponnyerna är unga och ej är kondition! Jag drömmer om dagen då de småspringer med mig i vagnen i uppförbacken!
Japp vi tränar på - sakta men säkert! :D

När det gäller min fjording så tänker jag främst på ridningen och kör med loksele och en mkt klumpig rockard. Vill inte kosta på mer där då jag sattsar på ponnykörningen!
Och hon blir inte mer än pormenadhäst och då tycker jag att vi gott kan lulla runt som vi gör!
Naturligtvis är det bra grejer som passar bra (+draglinor o svängel) och inget billigt skräp - det kommer jag att passa mig för! Då jag en gång i tiden körde med en sele som varannan körtur gick sönder! :eek: Vi lappade ihop o körde igen :o ! Okunnighet - aj aj!
Att det inte hände värre olyckor än det jag var med om var ju bara ren tur! Körde men en halvt inkörd halvvild ponny hingst också! :crazy:

Nä då är det så roligt med mina shettisar, de två är födda här (stoet är min första ponny, jag har kvar hennes två döttrar ) jag har kört in dom och en har i sin tur fått en föl i år! Som jag tänkt köra in!
De är födda -01 och -02 så nu är det bara att köra! Det är så skönt för jag känner dom väl o många gånger (nästan alltid) hinner jag reagera innan ponnyn gjort det!

Länk

Mvh Lisa

Trygg, du satte ord på alla mina funderingar och åsikter ! TACK :bow:

Jo, men ska bröstan vara bred? Hur långt åt sidorna skall den gå?m.m.Kort sagt så HUR VET JAG ATT EN BRÖSTA ÄR BRA?

Senast ändrad:

En bra bröst sele är av god läder kvalite med hållbara spännen i rostfritt el annat material som ej ärjar el rostar
.
Bröstan för stor häst bör vara ca 8-10cm bredd, bröstans nakrem skall ha tömringar. Rätt avpassad brösta för enbet ska när hästen arbetar ligga två fingrar ovanför hästens bogspets. Bröstans längd= ska sluta ca 5cm framför däckeln.

Däckeln: Ska vara av bredd ca 7-10cm för enbet parselar som ej bär vagnens vikt kan vara något smalare. Däckeln spänns något lösare än en sadelgjord. Gjorden skall vara fodrad med skin och ca 5cm bredd. Däckeln placeras bakom hästens manke, ligger den för långt fram finns det risk att den klämmer vid hästens armbåge.

Bakselen: Bakselen bör vara fodrad runt bakdelen och ca 3-5cm bredd. Bärremmen läggs i svanskappan och skall ligga mitt över hästens kors. Höjden för bakselen mäts från hästens bärbensknöl. Man säger att den skall ligga 1 hansdbredd under bärbensknölen.

Svanskappa: Svanskappan skall vara väl fodrad och av mjukt skinn på den delen som ligger under svansen. Svanskappan ska spännas så att man får in en handsbredd mitt på hästens kors.

Huvudlag: Huvudlaget skall ha tillräckligt långt pannband så sidstyckena inte klämmer vid hästens öron. Nosgrimman ska ej sitta fast i sidostyckena nere vid bettet. Käk remmen skall spännas åt ordentligt så hästen ej kan ruska av sig huvudlaget när den är förspännd (händer oftare än vad de flesta tror) Man kan med fördel ha en rem mellan käkrem och nosgrimma. Om huvudlaget har skygglappar så skall ögat vara på skygglappens nedre tredjedel.

Draglinor: Skall vara av avpassad längd för resp vagn. Draglinan skall vara förstärkt med minst 1mm nylon innanför lädret en hållbar draglina är ca 5cm bredd och ca 7mm tjock.

/M

Oj det var ordentligt och nogrannt skrivet!! Kan inte det där nålas så ser alla nya som undrar över selar det direkt?!

Liknande trådar

E
Körning Jag ska ev. låna hem (för senare köp) en liten travare, han är väl inkörd men har aldrig tävlat (har ingen tävl.instinkt tydligen :p )...
Svar
2
· Visningar
802
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka