Travsällskapets ordförande: Våra pengar får inte röras

Sv: Travsällskapets ordförande: Våra pengar får inte röras

Nu tar det väl fyr..

Men jag tycker travet sponsrar ridsporten alldeles för mycket redan!
Finns ingen anledning till det enligt mig.
Dra tillbaka pengarna men ok, låt alla hästar fortsätta komma till klinikerna till rabatterat pris så som sker idag.

Travet hjälper alltså en gren av hästträden som föraktar dess givare..
Otaliga ridhästmänniskors åsikt är att travet är djurplågari med lukrativa och elaka penninggalna hästägare där hästen endast och bara är en sak..mm mm

Tänk er om det hade varit tvärtom...

Så inte ska Romme sponsra ett ridhus där många biter den hand som föder och hjälper dom..:devil:

Nu tar det väl fyr..

Men jag tycker travet sponsrar ridsporten alldeles för mycket redan!
Finns ingen anledning till det enligt mig.
Dra tillbaka pengarna men ok, låt alla hästar fortsätta komma till klinikerna till rabatterat pris så som sker idag.

Travet hjälper alltså en gren av hästträden som föraktar dess givare..
Otaliga ridhästmänniskors åsikt är att travet är djurplågari med lukrativa och elaka penninggalna hästägare där hästen endast och bara är en sak..mm mm

Tänk er om det hade varit tvärtom...

Så inte ska Romme sponsra ett ridhus där många biter den hand som föder och hjälper dom..:devil:

:bow: :bow:

Ja enligt många ridmänniskor så är ju just travhästen något som ägaren har hittat under en sten i skogen och kan gärna krypa tillbaka dit den hör hemma.

Så varför ska ridmänniskorna ha travarnas pengar????

ATG-klinikerna skall sedan flera år vara självfinansierade, om detta inte uppnåtts innebär det knappast att ridhästarna får komma till ett rabbaterat pris utan snarare att de hjälper till att nå målet.
PL

ATG-klinikerna skall sedan flera år vara självfinansierade, om detta inte uppnåtts innebär det knappast att ridhästarna får komma till ett rabbaterat pris utan snarare att de hjälper till att nå målet.
PL

Tycker att alla ska ha tillgång till ATG-klinikerna oavsätt hästras.
MEN jag är rätt trött på pengarna som travet drar in ska gå till ridsidan när de sen öppet föraktar travhästarna.

MEN jag är rätt trött på pengarna som travet drar in ska gå till ridsidan när de sen öppet föraktar travhästarna.

Tänk att det visste jag inte att jag gjorde ens en gång.... Tur att jag blev upplyst.

Tänk att det visste jag inte att jag gjorde ens en gång.... Tur att jag blev upplyst.

Inte riktat direkt till dig!! MEN jag känner många som har travare som ridhäst och de har till 95% blivit bemötta med förakt av tränare, andra i ridhuset m.m

En kunde inte få tag i en privattränare för varje gång hon nämde att det vare en travare så blev det direkt till svar: Jasså EN travare! Hade du inte råd till något bättre. Eller liknande svar.

Behöver jag säga att hon slutade leta tränare efter att ha fått liknande svar från 3-4 st :smirk:

Själv har jag både travare och halvblod och visst ska du satsa på att hoppa högre än 110-120 cm så är det inte många travare som fixar det. (även om det finns ett fåtal) Dressyr högre än Lb-La är även svårt att tävla i eftersom den har sina begränsningar.

Men handen på hjärtat HUR många ryttare har planer på att starta i högre klasser?

Fast du drog ju alla över en kam där. Så är det inte överallt.

Inte riktat direkt till dig!! MEN jag känner många som har travare som ridhäst och de har till 95% blivit bemötta med förakt av tränare, andra i ridhuset m.m

En kunde inte få tag i en privattränare för varje gång hon nämde att det vare en travare så blev det direkt till svar: Jasså EN travare! Hade du inte råd till något bättre. Eller liknande svar.

Behöver jag säga att hon slutade leta tränare efter att ha fått liknande svar från 3-4 st :smirk:

Själv har jag både travare och halvblod och visst ska du satsa på att hoppa högre än 110-120 cm så är det inte många travare som fixar det. (även om det finns ett fåtal) Dressyr högre än Lb-La är även svårt att tävla i eftersom den har sina begränsningar.

Men handen på hjärtat HUR många ryttare har planer på att starta i högre klasser?

Jag håller med dig, ALLA är dock INTE så men de är jävligt vanligt. Speciellt av ryttare vars föräldrar betalar deras dyra tävlingsponnys och hästar.
Det är tråkisgt att mötas av kritik på tävlingsbanorna och jag har själv jävligt dåliga erfarenheter.
Tävlade två hlger i rad på varmblod i dressyr, ena gången närjag hade märkningen synlig fick jag en 3a (!?) på mellan traven, andra gången gick hästen precis som sist men hade täckt märkning:devil: och samma dommare och fick en 8a. man börjar ju då fundera liiiite...

tycker inte att travsporten ska finansiera något ridhus...ridsporten skulle aldrig finansiera någon travbana...:banana:

tycker inte att travsporten ska finansiera något ridhus...ridsporten skulle aldrig finansiera någon travbana...:banana:

Även om man kan hjälpa varandra så är ändå grundfrågan. Vad har travarna för nytta av ett ridhus?

Tror inte att det är speciellt många från travsidan som kommer att besöka ridhuset och därför ser det som bortslängda pengar att betala för det.

Själv kan det vara lite surt ibland på Jägersro att vi som är A och B tränare och anslutna till banan betalar en service avgift varje år baserad på hur många hästar man har i träning.

Medan de som rider på slingorna på kvällar m.m inte betalar ett öre till banan för underhåll.
Men sånt är livet ;)

Hej!

Förstår era synpunkter.

Men jag trodde att det var främst åt travet man byggde ridhuset( för longering, tömkörning, konvalicens träning, ridning, inkörning etc), så de har det som sitt och hyr ut det till tävlingar i ex hopp och dressyr.Det kan väl knappast vara tänkt att det ska stå tomt och oanvändt när det inte är ridhästtävlingar:confused:

Jag har hört att tränarna gärna skulle vilja ha ett rid/körhus för ovannämda saker.

KL
Vad används Solvallas ridhus till?
Jag har bara varit där och tävlat travar dressyr.

Nehej

Men när travsporten tog över Vången från nordsvenskarna tog dom också över alla pengar som Vången hade fått i bidrag för att befrämja aveln av nordsvensk BRUKSHÄST!

Och när nordsvenskföreningen ville ha dom pengarna så var det kalla handen.

Då passade det travfolket fint minsann. Fastän dessa pengar egentligen var öronmärkta för nordsvensk bruks.

Kommer ej ihåg hela summan, men det var ett par hundratusen kronor det rörde sig om.

Era snåla jävlar!

/KT

Ops..

Här generaliserar vi inte..:angel:

Är det stadsbidraget vilket fastställdes 1947 du pratar om?
Antar att dessa stadgar kan vara svåra att tyda då rasen ännu inte hade delats upp i två. Så dom kallblod som finns på Wången kan jag tänka mig passade in på dom stadgar som bidraget utgår för.

För visst måste du erkänna att få hästraser som just Nordsvensken får så mycket hjälp och statligt bidrag.
Detta är alldeles riktigt då vi självklart ska bevara rasen med alla medel.
Både mina och dina skattepengar..

Men nu var frågan om travet och dess utövare ska sponsra ridhästgrenen så som sker idag?

Då Wången även har Islandshästar i utbildningen så får du gå in på Islandshästforumet och kalla dom för snåla jävlar med då..fniss

Senast ändrad:

Jag kommer bara ihåg att det var ett himla liv om dom där pengarna.

Men travfolket snodde i alla fall åt sig varenda korvöre.

/kt

Jag kommer bara ihåg att det var ett himla liv om dom där pengarna.

Men travfolket snodde i alla fall åt sig varenda korvöre.

/kt

Vart Vångens pengar gick ska du nog inte beskylla travflket för utan snarare den som var ansvarig för Vångens skolbudget.

Tänkte på en sak. Vi betalar banavgifter, försäkringar, licensavgifter och startavgifter som aktiva på travet. Sedan rider vi våra hästar och betalar då till vår ridklubb medlemsavgifter, ridhusavgifter.

Vår ridklubb ligger 8 mil från travet, men om travet ska sponsra ridningen så borde travet då sponsra vår klubb också och de 105 andra (eller så) som ligger i vårt travdistrikt.....

Å andra sidan så har vi 5 ridklubbar inom 5 mil och då borde de väl kunna sponsra en träningsbana här så vi slipper åka så långt......

Inget om pengar mm... men varför måste det bråkas så. Innan jag började på travet för ett antal år sedan så hörde jag så mycket skit om travhästar och folket som höll på med dem. Kommer så väl ihåg att jag undrade vad det var som var dåligt.

Inkörsporten för mig var en praoplats en vecka hos en tränare. Jag har aldrig träffat mysigare hästar som alltid var glada och älskade både att träna och älskade människor. Jag stod och gosade med dem i boxen. Vad jag särskilt minns var att det var super noga med dessa hästar. Jag kommer t ex ihåg att jag fick gå igenom varje häst från topp till tå. De skulle ha super rent i boxen och i hagen. Och så mycket trevligt folk sen. Prova att gå in i ett travstall och i ett ridstall och märk skillnaden.

Jag kan mycket väl förstå att de vill ha sina pengar i fred. vad jag inte kan förstå är varför rid- och travmänniskor ska bråka så. Det finns idioter överallt.

Jag trivdes så bra på travet att jag blev kvar i flera år. Älskar fortfarande stämningen, hästarna och folket.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (NLT) "Romme horse arena" är på väg att förverkligas ytterligare. Det står klart efter att medlemmarna i Dalarnas Travsällskap röstat...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NLT) Bjursås Ridklubb får ett bidrag på 150 000 kronor av kommunen till sin ridskoleverksamhet. Pengarna ska främst användas till...
Svar
0
· Visningar
846
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NLT) Sparkad av en häst och utesluten - men i helgen får Annelie Eriksson, Bjursås, plåster på såren. - Det blir kul, säger hon om att...
Svar
0
· Visningar
810
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Borlänge Tidning) - Ett hästsportcentrum uppbyggt runt Romme, skulle vara positivt även för travsporten. Det säger Dalarnas...
Svar
0
· Visningar
708
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.