Travmänniskor, hjälp mig!

Linn_H

Trådstartare
Vet inte alls om denna tråd ligger rätt, annars får moderator flytta..

Frågan är bara hur ni får "skumgummi"-grejjerna (istället för bomull o öronen, antar att ni fattar:p) som man köper på t.ex.tr**shopen att sitta??
Köpte ett par idag då vi ska testa att ha de i transporten då min pålle blir så stressad, skulle kunna bero på ljud..
Skulle testa idag och dom åker ju ur när hon skakar på huvudet tillräckligt länge..

Finns det några superknep? Tyckte att jag tryckte ner dem så långt jag kunde..

Sv: Travmänniskor, hjälp mig!

Kläm ihop dom ordentlig och tryck ner dom det som går, då brukar dom sitta.

Låter som att det bara är att göra ett nytt tappert försök imorgon.. :laugh:

Säger som Juvelen, tryck ner dem så långt det går. Men annars så upplever jag att vanliga bomullstussar sitter kvar bättre.

Känns nog som att bomullen borde sitta kvar bättre, kan jag hålla med om..
Men lite småmesig som man är, så är jag livrädd för att inte få ut allt..:crazy: Känns "säkrare" med de som man köper..

Vi hade en som var expert på att "rysta" ur bomullen, hon fick ha huva på sig:crazy:

min kusk brukar säga att jag ska trycka ner dom i hjärnan på hästarna, då sitter dom som smort ;)

Tycker dessa skumgummigrejer är värdelösa. Dövar inte mycket och sitter jättedåligt. Bomull är grejen! :) Rulla ihop en liten tuss och tryck ner, du får ut allt, men man tror gärna att det ska åka in i hjärnan typ :p

Tack så mkt allihopa! Låter ju definitivt som att jag borde chansa på bomull iaf, i värsta fall får man väl ta en dammsugare så att allt försvinner :p

Har varit iväg i helgen, ca 2-2,5 timmar enkel resa och hästen är skummig i svett när hon kommer fram utan att ha levt om ngt speciellt.. Så nåt måste jag bara testa för det här fungerar verkligen inte i längden.. (Även blötsvettig efter 15min om det är varmt ute..)

Hur mkt bomull ska man ta? Kan de funka o sätta en huva också? Så borde ju inte bomullen kunna trilla ut iaf...

Hmm, hur mkt bomull. De är nått som jag faktiskt inte kan säga utan de är nått som jag känner när jag tar bomull själv. Oftast kan du ta en rätt hyfsad boll och trycka ner allt var du har.
Och självklart funkar de utmärkt med en huva åxå, då dövar de bara ännu mera och så håller den bomullen på plats ;) Sätt bara fast huvan ordentligt så hon inte skakar av den!

Min är nervös när hon åker transport. Har bomull men när vi kommer fra m är hon blöt och darrar. Har provat sätta huva men hur får man den att sitta?

Snurra fast den i grimman.. Gärna i remmen som går under "hakan" på hästen... Bara att snurra...

Har gjort det. Hästen har så litet huvud att nackremmen glider bak och huvan åker av när hon ruskar på huvudet.

om du är rädd för att all bomullen inte ska komma med ut kan du ta bomullsbollen och lägga den i en nylonstrumpa, knyt om och klipp. Lämna en bit "ände" och använd att dra ut med.

jag vet! kom på det när jag läste om ditt problem, och det är nästan så jag är sugen på att testa själv! :D

*stolt*

Jag hissar upp grimman så mkt det går utan att "strypa hästen" och ser till att nackremmern ligger över huvan. Sen börjar jag linda remmen till huvan runt grimman så nära intill huvan som möjligt, lindar den runt sidstycket och ner under hakan o upp likadant på andra sidan. Svårt att förklara men du måste se till att grimman sitter så tight det går och sen dra åt huvan så att det hela inte kan röra sig så mkt. Min skakade också av huvan första gångerna innan jag fick in snitsen hur jag ska sätta fast den... Det blir lite tight men huva i transporten är ett måste på min häst så det får han leva med.

Mvh Wildrose

Där har vi det! Testade idag att ha huva över, problemet var först att hinna få dit den innan hon börjat skaka hysteriskt.. Efter några konflikter så lyckades jag, och såklart åkte den av de första gångerna..
Men faktiskt skakade hon inte alls lika mkt när huvan väl satt på plats! Konstigt tkr jag, men det är säkert normalt :p
Till slut gjorde jag ngt liknanade det du skrev, funkade bättre.. Men nu vet jag ju exakt hur jag ska göra! :D Tack! :bow:

Nu får vi "träna" lite nga dagar så får det bli en premiärtur i den nya utstyrseln sen ;)

Vad bra att du fick till det :)
Behöver du mer dövning så kan du sy in gummiöron i huvan, funkar fint på en yrpelle som min. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka