travhästar/galopphästar

Danetta1990

Trådstartare
Ja! Jag började tänka lite! gamla travhästar är ju bland dom billigaste hästarna att köpa och galopphästar är ju liiite dyrare :crazy: Om man tex ska köpa en gammal galopphäst är ju dom ändå dyra om man jämför med travare...om jag fattat rätt!

Varför är det så? Slits travare ut mera än galopphästar eller vad? :confused: snälla kom med massor ide'er ocg olika synpunkter så blir jag jätte glad! Har tänk på det så himla länga nu :banana::bump:

Sv: travhästar/galopphästar

Som oftast är de väl tillgång och efterfrågan som styr. Det finns fler avankade travhästar än galoppöerer. Dessutom är det ju så att galoppöerer är avlade att rida på, och oftast är lättare att omskola till välfungerade ridhästar än vad travare är. Speciellt som hopp- och fälttävlanshästar är ju fullblod vanliga och ofta framgångsrika på tävlingsbanorna vilket ju gör att efterfrågan är större.

hra oxå tänkt på det lite, (har själv ett varmblod) men tror det är att galoppörea är ju endå vana att bli ridna, och jag tror att snabb trav sliter mer än snabb galopp. Är ju mer natuligt för dom att galoppera i från sina fiende än att trava ifrån dem.

Ja! Jag började tänka lite! gamla travhästar är ju bland dom billigaste hästarna att köpa och galopphästar är ju liiite dyrare :crazy: Om man tex ska köpa en gammal galopphäst är ju dom ändå dyra om man jämför med travare...om jag fattat rätt!

Varför är det så? Slits travare ut mera än galopphästar eller vad? :confused: snälla kom med massor ide'er ocg olika synpunkter så blir jag jätte glad! Har tänk på det så himla länga nu :banana::bump:

Travare har betydligt sämre förutsättningar som ridhästar så enkelt är det. De är gjorda för att trava fort med sulky och behöver betydligt mer jobb för att bli ridhästar och kan aldrig ha samma möjligheter öht. Det är ju ett helt annat rörelsemönster man avlat in i varmbloden än vad som lämpar sej för ridning. Sen finns det många fler av dem och många sållas ut mycket tidigt.

Fullblod har utmärkta ridhästegenskaper, men kräver ofta kanske lite mer hästvana pga sin känslighet, därav att inte alla kan tänka sej såna, bland annat.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17