Travhäst som inte vill galoppera!

Medrix

Trådstartare
Hej alla!

Tänkte be kloka buke om tips och råd. Jag har en bekant som har en travhäst på nio år. Jag har vart med från början sen hon fick hästen och har fått lov att skriva här på buke i jakt på fler synsätt i saken.

Hästen i fråga blev travtränad fram tills fem års ålder och startade fem kvallopp. Han är överrörlig och kvadratisk i exteriören och passade inte travet. Han är idag riden ordentligt 2,5 år. Han har kunnat gå i båda galopperna, stadig form i skritt och trav och flera skolor. Efter en period ville han ej ta vänster galopp som tidigare var hans starka galopp.

Dom åtgärder som utfördes var att prova ut all utrustning, göra hälsokonroll på klinik och kolla att tänderna inte spökar. Vi har under tiden använt akupunktur och massage, dock var det 1,5 år sen sist. Hitills har han tränats för att ge tid om det är att han kompenserar och byter sin starka sida fram och tillbaka.

Dock fortsätter vänster galopp vara svår att fatta. Han tar gärna höger för att sedan byta och tar ytterst få ggr rätt galopp. Det syns att han tycker det jobbigt och vi är även medvetna om att en muskel höger bak på rumpan är mindre än vänster vilket bidrar till att han har jobbigt för vänster galopp.

Hästen är riden för tränare men fokuserat på andra grunder innan galoppen och ska nu åter igen börja tränas för tränare efter en period på sommarbete och ridning för att inte tappa allt.

Hästen i fråga är alltså fullt frisk, kollad och har bra utrustning. Han är även väldigt känslig och visar snabbt om han skulle ha ont.

Min undran är om man borde ta ut alternativ behandlare (kiropraktor, osteopati, equiterapeft, massör, laser etc.) och hur man då ska gå till väga. Detta på grund av både bra och dåliga erfarenheter och att vi idag inte har en behandlare som man kunnat använda regelbundet. Andra tips och tankar är såklart välkomna!

Sv: Travhäst som inte vill galoppera!

Först klinik igen och se om allt är som det ska och om inget hittas där så hör med dom vad dom rekomenderar och ta ut den.
Men klinik som nr 1 och sen alternativ behandlare som nr 2.

Eftersom hästen har varit fullt frisk och tagit galopperna utan problem och nu inte gör det så är ju något fel och då bör man ta klinik först eftersom hästen i dagsläget inte är fullt frisk.

Är den röntgad? Det hade varit mitt prio ett.

Om ja kan equiterapeut definitivt vara en idé. Min häst var stel och knackig och ovillig och vägrade plötsligt ta galoppen (också f.d. travare), kollades efter konstens alla regler, men var helt ren. Sedan kom ET ut och "tryckte" till bak vid SI-leden och drog ena frambenet rätt + lite massage, lite akupunktur och lite laser - pang, helt ny häst. Hon hade antagligen bara halkat.

Se till att det är en godkänd ET bara.

Hästen är kollad på klinik efter konstens alla regler med böjprov, longering osv. Dom hittade ingenting utan snarare berömde hästen för sitt välmående och skötseln av den. Dom tipsade om att fortsätta träna och ge det mer tid. Veterinären i fråga hade egen erfarenhet av egna ridtravare och sa att dom kan ha svårt för en av galopperna en period och att det inte är något ovanligt.

Dom sa även att eftersom man inte hittar något så är det onödigt att röntga. Skulle man ringa klinik skulle dom alltså säga att det är onödigt eftersom hästen är frisk och visar inget obehag.

Kort sagt har vi redan använt klinik, nästa steg är att fortsätta med alternativ behandling och träning. Det är tips och råd kring detta som behövs. Det är alltid bra att höra från folk med samma erfarenhet hur dom gick tillväga.

Den är inte röntgad eftersom kliniken anser det onödigt. Efter alla böjprov, longering m.m. hittades ingenting. Hästen visade ingenting och det fanns inget att släcka ned eller anledning att fortsätta med en hältutredning. Röntga är något kliniken gör i sista hand. Man gör först en hältutredning, släcker ned och behandlar. Skulle det inte bli bra skulle röntgen vara nästa steg. Men eftersom hästen var så pass fräsch att man inte ens behövde släcka ner så sa dom också att röntgen är onödigt. Han visar alltså ingen smärta utan tycker det är jobbigt att fatta vänster galopp. Dom sa att det är en fråga om träning, precis som en ridhäst kan ha jobbigt tidvis med vissa övningar.

Jag tycker personligen att vi har försökt göra så rätt som möjligt och använt veterinär i första hand och följt alla råd från dom. Vi har även kollat all utrustning, tänder och pratat med hovslagare (hovslagaren är varmt rekommenderad från kliniken). Det är alltså ett bra samarbete kring hästen från olika yrkesgrupper. Det som saknas är ET, kiropraktor eller liknande.

Hur hittade du din ET? Finns det bra sätt att hitta ET, vilket i sådana fall?

En häst som kunnat galoppera innan och som nu vägrar ta sin lättaste galopp..För mig hade alla larmklockor ringt. Behöver inte vara allvarligt, men något känns inte normalt/som det ska vara.

Jag hade kontaktat/åkt in till klinik igen samt tagit ut min ET för koll.

Är hela ryggen, nacke osv genomkollad ordentligt? Bara för att den inte markerar vid ex longering, böjprov så kan givetvis problemet finnas där.

Veterinären i fråga hade egen erfarenhet av egna ridtravare och sa att dom kan ha svårt för en av galopperna en period och att det inte är något ovanligt.
Fast? Det där hade jag inte riktigt köpt..Antingen kan den eller så kan den inte/har svårigheter. Men att gå från att kunna - till att inte kunna, nä då är något inte som det ska.

Dom sa även att eftersom man inte hittar något så är det onödigt att röntga. Skulle man ringa klinik skulle dom alltså säga att det är onödigt eftersom hästen är frisk och visar inget obehag.
Har hästen problem så får man i så fall leta vidare ytterligare för att utesluta så att det verkligen inte finns ett problem någonstanns som man hoppat över för att det var "onödigt". En väldigt konstig ursäkt om veterinär uttalat sig så..

Det behöver inte vara något fel på hästen, men bara för att en häst till synes är ohalt betyder inte det heller att den är helt frisk. När något avviker från det normala känns det ju ändå som att något är fel, sen får man utesluta vad tills det är bra igen.

Senast ändrad:

Han tar gärna höger för att sedan byta och tar ytterst få ggr rätt galopp. Det syns att han tycker det jobbigt och vi är även medvetna om att en muskel höger bak på rumpan är mindre än vänster vilket bidrar till att han har jobbigt för vänster galopp.

Här finns iaf en anledning för en genomgång av ET och höra dennes åsikter.
Det kan vara ett muskulärt problem också som behöver rehab/speciella träningsformer etc i synnerhet när du skriver att en muskel är mindre.

"Är hela ryggen, nacke osv genomkollad ordentligt? Bara för att den inte markerar vid ex longering, böjprov så kan givetvis problemet finnas där."

Ja det är kollat. Veterinären gick noga igenom och kände igenom och palperade muskler, kollade ligament, att han inte var sne osv.

Nu är inte jag eller ägaren veterinärer och det är därför vi i första hand ringde klinik innan vi gjorde något annat. Vilket även är en gyllene regel innan man behandlar alternativt eller fortsätta rida. Det står även i forumet att det är det man ska göra.

Vill bara understryka att hästen KAN gå i vänster galopp, men han tycker det är jobbigt att FATTA den. Han tar höger och byter sedan.

Om man nu skulle ringa klinik igen, vad ska man då säga? Vi har redan varit där, inget är fel och vi skulle fortsätta träna? Men vi vill åka in igen? Dom kommer bara göra samma böjprov, kolla igenom longera osv. ge samma prognos och skicka hem en igen? På det sättet känns det ju onödigt.

Vi gör allt i vår makt för att den här hästen ska få den bästa vården och må bra. Ändå känner jag mig dum i huvudet nu när jag skriver här på buke. Jag vet inte om jag faktiskt är det, om jag är otydlig eller vad det är som står på...

Hej
Min nioåriga vallack har lite problem att fatta rätt galopp ibland, fast egentligen hänger det på mig. Tar den inte ens rätt galopp vid longering/tömkörning?
Min har inga som helst problem med kroppen utan det handlar om hur jag sitter. Jag är lite stelare i vänstra sidan utav höften och i överskänkeln. Vilket gör att han inte alltid förstått när han ska fatta höger galopp.

Svaret för mig var väldigt, VÄLDIGT enkelt. När man fattar höger galopp, titta till vänster. När man ska fatta vänster galopp, titta till höger. Låter fjantigt men sen vi kom på det här så har vi inte fattat fel en enda gång..
Viktigt är att sitta på rumpan, gör varje förhållning för sig och inte stressa något.
Är det fler ryttare som rider hästen, beter den sig likadant med andra ryttare? Typ tränare?
För i just mitt fall var det tydligt att det hängde på mig:)

Absolut. Hur hittar man seriösa ET? Haft flera seriösa som sedan betett sig udda, börjat slarva eller försvunnit från jordens yta. Dessa har hittats genom bekanta, referenser och tränare. Kanske bara haft rejäl otur. Finns det andra sätt att hitta? I detta nu är ägaren i kontakt med klinik för rådgivning och tips om ET eller kiropraktor.

Han går likadant mellan olika ryttare. Det blir något bättre vid tömkörning, men är svårt att säga eftersom han har både bra och dåliga dagar. Longering blir mest flackt. Tränare ska komma slutet av augusti och kommer bli ombedd att sitta upp och känna av för att få ytterligare kunskap och insyn. Ägaren har kollat upp sig själv att hon inte är sne eller har någon låsning. Bra tips annars vid ridningen! Flera tips används dagligen :)

Jag är medveten om hur klinikbesök går till, har själv tagit plåtar på min häst. Hur som helst, det kan absolut vara en låsning som spökar. Kolla Svenska Equiterapeutförbundets hemsida, där finns en komplett lista på alla godkända behandlare och där hittade jag även "min" ET. Annars, fråga efter referenser i någon hästgrupp på Facebook, kolla andra IRL-hästmänniskors erfarenheter, osv. osv. Så vitt jag vet får man tyvärr inte starta "vad har ni för erfarenheter av personen xxx"-trådar på Buke.

Senast ändrad:

Förlåt Stormkast, skrev luddigt där. Menade inte mot dig att du inte skulle vara medveten om hur ett klinikbesök går till. Skrev som allmänhet till tråden och var nog även frustrerad och lät det gå ut i svaret till ditt inlägg. Förbundets hemsida är en bra idé, ska tipsa ägaren om det. Dom andra tipsen har vi provat utan bra och hållbara resultat tyvärr :(

Jag tycker också att ni har gjort rätt, fast det betyder tyvärr inte garanterat att hästen är frisk...:( Jag har kämpat med min häst de senaste två åren pga snubblingar och "tappat bakben". Jag började på klinik - hittade inget. Jag fick rådet att "bara rida". Anlitade sedan equiterapeut som inte heller hittade något, förutom att hästen är mindre musklad i ena sidan. Hon rekommenderade att tömköra mycket för att få igång hästen ordentligt. Detta hjälpte inte heller. Jag tog då hjälp av veterinär igen, som konstaterade kotledsinflammationer båda fram. Behandlad två gånger och rådet sedan: "Bara rid":crazy:. Detta kändes dock inte rätt för mig, för jag har ju upplevt att hästen mår dåligt någonstans i bak. Nu, ett par månader senare, blev hon halt under en träning och en tredje klinik uppsöktes. Halt både fram och bak, och huvudproblemet (förändringar i glidleden på vb) sitter BAK. Man kan alltså aldrig vara säker på att hästen är frisk, även om man gjort "allt"... Nu är det förhoppningsvis inte så här för er, men jag ville bara ge ett exempel på hur frustrerande det kan vara!

Ledsen att höra om din häst :( Ibland kan jag uppleva att man behandlar symtomen istället för ursprungliga problemet. Verkar vara så när försäkringsbolaget betalar tycker jag. När jag hade min egen häst behandlas kotledsinflammationer fram, ömhet i ryggen innan dom gick med på att röntga och såg då att probelemet hela tiden låg i bakknäet. Den refererade smärtan upptäcks i andra ben/på andra ställen först. Men det blir ju också så med hästar, dom kompenserar och överbelastar/felbelastar när dom får ont. Ofta döljer dom det så länge som möjligt.

Min egen häst dolde det väl, visade inte smärta och tog lång tid innan vi fick veta vad som var fel. I hennes fall hjälpte inte heller alternativbehandlare utan röntgen visade det slutgiltiga felet.

I travarens fall ä det tvärtom. Känslig, visar smärta direkt och är nästintill fånig ;) Nu tänker jag och ägaren att nästa steg är alternativbehandlare och att ta upp träningen med tränare igen nu efter sommaren. Skulle det inte hjälpa kommer hästen självklart fortsätta utredas av klinik. Man får då pressa på om att röntga, i värsta fall får man köpa bilderna separat om försäkringsbolaget vägrar ersätta det. Men nästa steg känns som alternativbehandlare eftersom vi sist använt klinik.

Är bestämt att en legitimerad kiropraktor som även använder massage, akupunktur och laser ska komma ut i september. Kommer uppdatera här så att alla får följa utvecklingen och ta nytta av det :)

En update om travaren. Kiropraktor var ute och behandlade hästen. Det som hittades var att han satt fast lite i korset. I övrigt fick hästen mycket beröm för att den var fint musklad, omskött och inte hade spänningar eller liknande. Efteråt hade hästen "träningsvärk" och var lite trött någon dag eller två. Efter två veckor så var det fortfarande ingen skillnad i vänster galopp. Hästen kan som sagt fatta vänster, men vill helst inte och orkar bara ta något språng. Däremot hände det saker med traven och höger galopp vilket såklart är positivt.

Tränare var ute och longerade ekipaget, det blev något bättre med tränarhjälp men det märktes att han har svårt för vänster fortfarande.

Hästen är väldigt välmående i övrigt men vi fortsätter som sagt att leta efter vad det är som gör att vänster inte sitter. Tränare ska komma ut och själv rida hästen och se vad denne tycker.

Ett tips ägaren fick av andra ägare som också har ridtravare var att strunta i alla kraven och träningen helt. Då föll det helt plötsligt på plats och båda galopperna satt. Någon mer som hört om det tillvägagångssättet?

Byt klinik är mitt förslag. Ibland kan det räcka att byta veterinär inom kliniken. Jag har haft en utdömd från en klinik som var frisk 2v efter behandling från en annan klinik, och en som förklarades frisk av en veterinär på klinik men sen dömdes ut på studs vid byte av veterinär på samma klinik då denne hittade felet som visade sig vara obehandlingsbart. På den andra hästen var också råd från tränare och veterinär att "rida på".

När var ni på klinik senast? Byt veterinär och se om något hittas nu. Du säger att musklerna bak är ojämna mellan höger och vänster. Hade den så när veterinären gick igenom hästen och palperade muskler nacke-rygg-rumpa?

Jag hade hoppat över galopparbetet under ryttare och lagt det enbart i töm. För att kunna utvärdera vad det är hästen gör, verkligen analysera vad det är som tar stopp. Fram? Bak? Inner? Ytter? Halsen? Nacken? Huvudet? VAD är det som händer i vänster galoppfattning som inte händer i höger?

Jag har omskolat ganska många ridtravare och har tre stycken egna nu. Något som funkar för mig är som du skrev, släpp alla krav och backa. Mina tränas enligt Akademisk ridkonst och det fungerar fantastiskt bra. Vi åker till tränare tre gånger per termin och gör våra Akademiska hemläxor mellan träningstillfällena. Hästen byggs upp från grunden och bara i skritt först och korta pass. Min ena travare kan inte galoppera med ryttare överhuvudtaget trots två års träning. Akademiskt första i år. Men jag stressar inte in oss någon träning. Jag vet att hon kommer att galoppera när hon är mogen för det och då blir fattningarna utan press. Hon tar små hoppsasteg nu så en uppgång till galopp är nära nu. På hennes villkor:-)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar