Travhäst & Lösdrift!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travhäst & Lösdrift!

Mina två går ute året runt med andra hästar. Fri tillgång till hö och två ligghallar. Inne en stund om man tränat hårt eller det är riktigt risigt väder, tex nollgradigt och regnigt! Den gamle blev rådd av veterinär att gå ute så mycket som möjligt då hon fick problem med hosta pga. av damm. Hon har aldrig mått bättre sen hon fick gå ute hela tiden!! De vill knappt gå in. In och får kraftfoder.

Klipper de inte och inga täcken. (såvida de ej är svettiga eller blöta då givetvis!) De får den pälsen de behöver och klarar sig alldeles utmärkt!

Hur ofta tränar du dom då? Är det travhästar som tävlar? :)

Fick hem min ettåring igår så ska fortsätta inkörning och träna henne :) Min far har en tvååring också, gick tyvärr lite snett med inkörningen med han, så ska börja lite försiktig med han nu med. Ett 19-årigt sto och ett 10-årigt med föl.

Men du har inte alltid täcke på dom? Utan bara om dom jobbat och blivit svettiga eller?

Gamlingarna har i princip aldrig täcke.

De som tränas har täcke om det regnar och blåser och det dessutom är kallt. Inte alltid dock, eftersom de står inne i sina stall då. Är det kallt och de inte har päls så de klarar kylan får de givetvis täcke. I vinter kommer det bli mer täcke, men just nu har jag inte täcke på så mycket. Om jag varit ut och de blivit svettiga kan jag sätta på ett tunnt ett, men det är inte så kallt så de eg. skulle behöva det.
Det är mest för att jag själv ska kunna sova. ;)

Våran tvååring har lite känslig rygg har vi märkt så de blir täcke ändå och senare inne på nätterna för de vi tränar med.

hur går det då (framgång)..låter idealiskt för hästarna...

Det går okej, tömkör fortfarande min ettåring, då det skedde en liten olycka för ett tag sen. Körde henne i vagn ett par grr innan betet och det gick suveränt. Tömkörde henne ett par ggr efter hemkomsten innan jag provade vagn igen, men hon totalvägrade!! Sen lade hon sig ner?? Fick ta av vagnen när hon låg ner. Så tömkört sen dess och gått finfint! Lugnt och fint! Dags att prova vagn igen till veckan. Hoppas verkligen det går bättre.

Hände tyvärr samma med tvååringen, han lade sig ner?? Min far har kört in hästar i över 45 år och har ALDRIG sett ngt liknande!? Så han fick ta det lugnt hela sommaren och bara mysa och växa till sig, så tömkör med han nu också, dags för vagn strax. Han är ju tyvärr efter Buzzin Brian och han är ju känd för sina tokiga avkommor. Stressade, nerviga och springer av banan. Så man märker på självförtroendet och nerverna att det är på bott. Hoppas det går fint!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka